Çörtük, Sagra`yı Sabancı`ya sattı mı?

05.02.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Kamuran Çörtük`ün geçen yıl Nestle`ye 80 milyon dolara satmadığı Sagra`yı 35 milyon dolara Kraftsa`ya sattığı iddia ediliyor.


Sagra, 1995 yılında, Ünal Sagra`dan Bayındır Grubu`na geçti. Müthiş bir reklam kampanyasıyla, Türkiye`nin dört bir yanından, Sagra`yı tanımayan kimse kalmamıştı. Satışlar da aynı oranda patladı. Ne var ki Sagra, Bayındır Grubu`ndaki krizden olumsuz etkilendi ve geçen yıl satışı gündeme geldi. Bayındır Grubu`nun patronu Kamuran Çörtük, bu karft şirketi almak için 80 milyon dolara talip olan Nestle`yi reddetmişti. Aradan bir yıl geçti. Bayındır Grubu`nda işler istenen düzeye gelemedi. Kriz, tam 180 bin (bakkallar dahil) satış noktasına ulaşmış bulunan Sagra`yı tehdit etmeye başladı. Ve çok gizli görüşmeler sonucunda, şirketin sahibi Kamuran Çörtük, geçen yıl 80 milyon dolara satmaya kıyamadığı Sagra`yı 35 milyon dolara Sabancı Grubu şirketlerinden Kraftsa`ya satma aşamasına geldi.
İki şirketi de yakından tanıyan, fakat isimlerini açıklamak istemeyen yöneticiler satışın kesin olarak gerçekleştiğini ve önümüzdeki bayramdan önce Sagra`nın mutlaka KraftSa bünyesine gireceğini söylüyorlar... Burada belirtmekte yarar var: Tüm ısrarlarımıza rağmen ne Sagra ne de Kraftsa cephesinden satış operasyonu hakkında herhangi bir bilgi alamadık. Görüşme yaptığımız isimler bize, satış hakkında herhangi bir bilgi vermediler fakat bu olayı da yalanlamadılar... İşte çok gizli yürütülen operasyonun ayrıntıları....


PAZAR KARIŞACAK:

Bilindiği gibi Kamuran Çörtük, Romanya`da zor duruma düşen bankasını kurtarabilmek için fınansman arayışına girdi. Sagra`nın satışı da bu arayışa bir çözüm olarak gündeme geldi. Zaten, şirket satılmadığı takdirde, Tatilya`da olduğu gibi, bankaların el koyması riski vardı. Böyle bir durumda da, Çörtük, Kraftsa`dan alacağı 35 milyon dolardan da olmuş olacaktı. Buraya kadar anlattıklarımız madalyonun sadece bir yüzü. Diğer yüzünde ise farklı bir tablo çıkıyor karşımıza... Sagra`ya uzun bir süredir taze para girişi gerçekleşmiyor. Bu yüzden de, şirketin Ordulu fındık üreticilerine birikmiş yüklü borcu bulunuyor. Fındık üreticileri, bu gidişle Sagra`ya fındık vermeyi kesebilirler. Zira Sagra, geçen bayram satışlarından elde edeceği gelirle Ordulu üreticilere borcunu ödeyeceğini taahhüt etmesine rağmen Sagra cephesinden herhangi bir ödeme yapılmış değil. Aksine fındık üreticileri hala oyalanıyor. İşte bu nedenlerle de, Çörtük`ün, Sagra`yı elinden çıkarmak istediği söyleniyor.


Peki Kraftsa, neden Sagra`yı bünyesine katmaya karar verdi? Sagra, içinde bulunduğu tüm olumsuzluklara rağmen, 2000 yılında 60 milyon dolar ciro gerçekleştirme başarısını göstermiş bir şirket. Bu da, Sagra`nın piyasada halen güçlü bir marka olduğunun açık bir kanıtı. Özellikle geçen bayramda gerçekleşen yüksek satış rakamları Sagra`nm yükselişte olduğunu gösteriyor. Öte taraftan, Sagra`nın elinde bugün Tadelle, Sarelle ve Sagra Special ve Goly gibi güçlü markalar da bulunuyor. Bunların arasından özellikle Tadelle, piyasada en çok tüketilen çikolata markalarından biri. Zaten kimine göre de Tadelle, bu satışın gerçekleşmesinde rol oynayan ürün. Zira Kraftsa, sadece bu marka için bile Sagra`yı almaya razı bir görüntü çiziyordu...


Kraftsa`ın Sagra`yı alması kuşkusuz piyasadaki dengeleri de büyük ölçüde etkileyecek. Bir kere, en basiti, Ülker ve Nestle, artık pazarda daha güçlü bir rakiple uğraşmak zorunda kalacak. Tabii ki, tersi durum da söz konusu.... Kraftsa, Sagra gibi bir şirketi arkasına alarak pazarda önemli bir atılım da gerçekleştirecek. Zaten görüştüğümüz pazar uzmanlarının da görüşü bu yönde. 1999 yılında çikalata pazarında yüzde 12,7`lik bir paya sahip olan Sagra`nın mevcut ürün gamına yeni eklemeler yaparak pazarda kolayca liderliğe oyna yapabileceğine dikkat çekiyorlar. Bu arada ismini vermek istemeyen bir yöneticiye göre ise Kraftsa, büyük oynayacak olmasının bir göstergesi olarak Ordu`daki mevcut fabrikaya ek olarak, İstanbul yakınlarında yeni bir fabrikayı daha faaliyete geçirmeye düşünüyormuş.


Merak edilen bir başka konu ise Sagra Special mağazalarının durumu. Bilindiği gibi, Sagra, 1986 yılından itibaren kendi perakende zincirini oluşturmaya başlamıştı. Verilen bayiliklerle de kısa zamanda 300`lü rakamlara ulaşıldı ve mağaza sayısı dikkate alındığında Türkiye`nin en büyük bayilik teşkilatlarından birine sahip oldu. öyle ki, toplam üretiminin bir dönem neredeyse yansı bu mağazalar kanalıyla pazarlanmaya başladı. Fakat özellikle, son birkaç yıldır bu mağazaların durumu hiç de iyi değil. Yatırımcılar para kazanamamaktan, merkezin ilgisizliğinden ve çözüm üretememesinden şikayet ediyorlar ve mağazalar birbiri ardına kapatılıyor. İşte bu yüzden de, Sagra`nın Kraftsa`ya satışına en çok sevinenlerden biri de Sagra Special mağazalarını işleten yatırımcılar ... Zira herkesin umudu güçlü bir destekle, mağazaların eski günlerine dönmemesi...

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
999 TL        
BORSA
997 TL        
DOLAR
1.003 TL        
EURO
1.012 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.