Çocuktan esirgemedik

23.07.2003 - 09:02 | Son Güncelleme :

Kendi giyimi ve eğlencesini lüks olarak gören Türk insanı, krizde bile çocuklarının eğitim ve giyimlerine para akıtmaya devam ediyor. Visa`nın son araştırması Türk tüketicisinin 4 ana kimlikte toplandığını ortaya koyuyor

Visa AB Bölgesi adına Türkiye`de gerçekleştirilen araştırma, krizden sonra Türk tüketicisinin profilini ortaya çıkardı. Buna göre, tüketiciler çocuklarının eğitim ve giyim harcamalarından kesinti yapmıyor; bu tip harcamaları kira, ulaşım, elektrik, su giderleri gibi zorunlu görüyor. Bağımsız araştırma kuruluşu Sever İmpeks tarafından gerçekleştirilen ve Türkiye`de 16-50 yaş arası katılımcılarla yapılan araştırma, yetişkinlerin kendi giyim alışverişlerini, seyahat ve eğlence giderlerini lüks olarak nitelendirdiklerini de ortaya koydu. Araştırma, Türk tüketicisini 4 ana kimlik altında topluyor. Bunlar, parasının hesabını bilemeyen ve arayış içerisinde olanlar, ailelerinden geçinen gençler, paranın zamana karşı değerini bilen kart kullanıcıları ve borç fobisi bulunan nakit bağımlıları.

Bir tarafımız Osmanlı

Araştırma sonuçlarını dün düzenlediği basın toplantısıyla açıklayan Visa Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, genel olarak Türk tüketicisinin savunmacı ve ilerici etkiler arasında gidip geldiğini bildirerek `Savunmacı etki; kontrol mekanizmasını sabitleyen temel faktörler, gelenekler dahilinde otoriteye duyulan saygı, Osmanlı tarafımız. İlerici etkiler; özellikle 1980`li yıllardan itibaren ivme kazanan liberalizasyon ve Batılılaşma olgusu, tüketiciyi harcama yapma konusunda cesaretlendiriyor` dedi.

Türkiye`de ulaşım, kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirten Ülman, `Süpermarket harcamaları çoğunlukla kredi kartı ile yapılırken, eğitim harcamaları senet yoluyla yapılıyor. Sağlık harcamaları nakit yoluyla ödeniyor. Kişisel bakım, giyim, eğlence gibi isteğe bağlı harcamalarda kredi kartı kullanılıyor` dedi.

Yüzde 77`si nakit

Türkiye`de banka kartlarının bilinçli kullanılmadığını belirten Ülman, banka kartının kredi kartı kabul eden her yerde geçtiğine dikkat çekti. Avrupa Birliği`nde banka kartının alışverişte kullanım oranı yüzde 60 iken, bu rakamın Türkiye`de yüzde 0.5 olduğunu söyleyen Ülman, sözlerine şöyle devam etti: `Bugün Türkiye`de yüzde 77 oranında nakit kullanılıyor. Harcamaların yüzde 6`sı Visa kredi kartı ve yüzde 5`i de ATM`lerden çekilen nakitle gerçekleşiyor. Bunu düşürmenin en önemli yöntemlerinden biri banka kartının alışverişte kullanımı.`

Türk tüketicisinin profili

Arayışta olanlar

- Bütçelerini kontrol edecek araçlar arıyorlar.

- Ayı kredi kartları limitleri dahilinde tamamlıyorlar.

- Birikim gerçekleştiremiyorlar.

- Krizden önce savurgan şimdi tutumlu tavır izliyorlar.

Kredi kartı dostları

- Promosyon kampanyalarını, indirimleri yakından takip ediyorlar, ödeme yöntemini ona göre belirliyorlar.

- Bütün finansal opsiyonları değerlendiriyorlar.

- Her fırsatta kredi kartını tercih ediyorlar.

- Akılcı kullanıldığında kredi kartının bir tehdit oluşturmadığını düşünüyorlar.

Nakit bağımlıları

- Krediden ve borçtan uzak duruyorlar.

- Kredi kartını beklenmedik harcamalarda sağlık sorunlarında ve ölüm durumunda kullanıyorlar.

- Bütçelerine sadıklar, riskten kaçınıyorlar.

- Arkadaş ve yakın çevreden borç almayı tercih ediyorlar.

Gençler

- 16-17 yaş grubu ve/veya aile yanında yaşayan bekarlar.

- Her zaman ulaşım için paraları oluyor, geri kalan ihtiyaçlarını paraları oldukça gideriyorlar.

- Ödeme konusunda sorumlulukları yok.

- Çoğunlukla ailelerinden geçiniyorlar.



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
995 TL        
BORSA
999 TL        
DOLAR
1.004 TL        
EURO
1.006 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.