BDDK ile SPK arasında yetki savaşı

30.11.2004 - 09:46 | Son Güncelleme :

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu`nun (BDDK) hazırladığı Bakan Abdüllatif Şener`e de sunulan bankacılık yasa tasarısının 4. maddesinde ayrım gözetilmeksizin bütün sermaye piyasası işlemleri bankacılık faaliyetleri arasında sayılmış durumda. Gerçi madde de diğer kanunlarda öngörülen `hükümler saklı kalmak kaydıyla` ibaresi yer almaktaysa da bunun doğabilecek çeşitli yetki karmaşalarını önleyemeyeceği kanaatindeyiz. Çünkü bu maddeden bizim anladığımız BDDK`nın izin vermesi durumunda, isteyen bankaların portföy yönetimi, hisse senedi gibi sermaye piyasası işlemlerini yapabileceği yönünde.
Peki, BDDK kendisine başvuran bir bankaya sermaye piyasası faaliyetleriyle ilgili olarak izin verirse banka işlem yapma yetkisini almış olacak mı? Taslakta diğer kanunlardaki hükümlerin saklı kalması ibaresinden yola çıkarak Sermaye Piyasası Kurulu`ndan da (SPK) izin alınması gerektiği görüşündeyiz.
Peki SPK çeşitli gerekçelerle bu izni vermez ise ne olacak? Tasarının bu haliyle yasalaşması durumunda aynı alanda iki kamu otoritesinin düzenleme faaliyetini sürdürmesi yatırımcılar nezdinde de ciddi kafa karışıklıklarına neden olacak.
Sözgelimi yatırımcının bir sorunu olduğunda kime müracat edecek BDDK`ya mı, SPK`ya mı? Çünkü bankaların denetimi BDDK`da. Sermaye piyasası işlemlerinin denetimini ise SPK yapıyor.

Batıda binalar ayrı
Öte yandan Türk yatırım fonları endüstrisinde bankaların ve aracı kurumların kurmuş oldukları yatırım fonları portföy yönetim şirketleri ve aracı kurumlar tarafından yönetiliyor. AB ülkelerinin önemli bir bölümünde de yatırım fonları, emeklilik fonları portföy yönetim şirketleri tarafından yönetilir. Batıda finansal piyasaların gelişim sürecinde gerek müşterilerin talepleri gerekse de piyasaların gelişimi portföy yönetimi faaliyetini ayrı bir çatı altında yapılması zorunluluğunu ortaya çıkardı. Batıdan farklı olarak ABD`de büyük portföy yönetim şirketleri bankaların iştiraki bile değildir. Bazı Avrupa ülkelerinde o kadar hassas davranılmış ki Deutschebank, Commerzbank, Bank Of Ireland gibi bankalarda portföy yönetimi şirketleri faaliyetlerini bankalardan ayrı binalarda sürdürüyor.

Aracılar tökezlemedi
Fonların portföy yönetim şirketleri tarafından yönetilmesindeki temel motivasyon bu fonların yönetiminde verimliliği sağlamak. Nitekim Bireysel Emeklilik Yasası, emeklilik fonlarının portföy yönetim şirketleri tarafından yönetilmesini zorunlu tuttu. Aynı şekilde bankalardan ayrılarak ayrı birer tüzel kişilik haline getirilmiş olan aracı kurum faaliyetlerinin de bankacılık faaliyetleri arasında sayılması çok anlamlı görünmüyor. Çünkü 1990`lı yılların ortasında alınan bir kararla banka bünyesinden çıkarılan aracı kurum faaliyetlerinde uygulamada gerekli altyapı, gözetim mekanizmaları oluşturulmuş, yatırımcı tazmin sistemleri kurularak gayet başarılı bir şekilde sistemin çalışması sağlanmıştır. Nitekim birçok banka iflasının patlak verdiği 2000 krizini aracı kurum sektörü fire vermeden atlattı.

Mevduat ön planda
Hisse senedi işlemlerinin banka bünyesinde de yapılmasının yolunu açmak ileride çatışmalara sebep olabilir. Çünkü BDDK`nın taslağı incelendiğinde olası banka iflaslarında mevduat yatırımcısının zararının tazmin edilmesi ayrıntılı olarak düzenlenmişken aynı bankanın sermaye piyasası yatırımcılarının olası kayıplarının nasıl tazmin edileceğine yönelik herhangi bir düzenleme öngürülmemiş.
Nitekim geçmiş dönemde el konulan bankalar nedeniyle gündeme gelen kayıpların ve banka borsazedelerinin bundan sonra olmaması için herhangi bir maddenin konulmamış olması yetki almayla bunun sonuçları arasında paralelliğin kurulmamış olduğunu gösteriyor. Bu da doğal çünkü BDDK asıl olarak bankacılık faaliyetlerine odaklanarak bir taslak hazırlamış durumda. Bize göre Finansal Hizmetler Kanunu Taslağı adı da bu noktada isabetli değil. Çünkü sermaye piyasası faaliyetleri finansal bir hizmettir ve bankacılıktan ayrıdır. Bu nedenle kanun taslağının adının bankacılık işlemlerini çağrıştırması daha doğru olurdu. Türk bankacılığını Avrupa Birliği normlarına yaklaştıran yeni düzenleme sermaye piyasası normlarından ise uzaklaştırmamalı. Bu arada Kurumsal Yatırımcı Yöneticileri Derneği`nden sonra, SPK`nın da görüşlerini ve endişelerini ayrıntılı bir şekilde ilgili bakan Abdüllatif Şener`e ilettiğini duyuyoruz.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
999 TL        
BORSA
998 TL        
DOLAR
999 TL        
EURO
1.008 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.