ÖTV indirimine 18 ay formülü

17.12.2018 - 09:58 | Son Güncelleme :
ÖTV indirimine 18 ay formülü | Ekonomi Haberleri

ÖTV ve KDV indirimlerinin devreden kalkacağı 2019 yılında 400 bin adetlik pazar öngörüleri otomotiv sektöründe moralleri bozuyor. Bu doğrultuda sektörün çatı örgütleri Ankara’ya giderek vergi indirimlerinin 18 aylık bir sürede kademeli olarak kaldırılması gerektiğini belirtip, “Çok zor geçecek ilk 6 ay 15 puanlık indirim devam etmeli. Sonraki 6 ay 10 puana, daha sonra 5 puana inerek 18 ay sonunda devreden kalkmalı” talebinde bulundu.

ÖTV ve KDV indirimlerine ek olarak devreye sokulan kampanyalarla yılın son 2 ayında satışlarını bir nebze de olsun artıran otomotiv sektörü şimdi kara kara 2019 yılını bekliyor. Vergi indirimlerinin devam etmemesi halinde çok zorlanacaklarını belirten sektör temsilcileri hükümetten bu konuda çözüm bekliyor. Kasım ayında vergi indirimleri ve devreye alınan kampanyalarla birlikte iç pazarda 58 bini adedi aşan satış yapan otomotiv sektörü, aralık ayının ilk 2 haftasında ise satışlarını kasım ayına göre ancak yüzde 20 artırdı.

Hürriyet gazetesinden Emre Özpeynirci'nin haberine göre; otomotiv sektörü temsilcileri ay sonunda hareketliliğin biraz daha artacağını belirterek aralıkta toplam 70-80 bin adet arası bir satışa ulaşılabileceğini kaydediyor. Bu da aralık ayında vergi indirimleri ve kampanyalarla satışların kasım ayına göre yüzde 30 artacağını ortaya koyuyor. Aralık ayında 80 bin adetlik satışın gerçekleşmesi halinde vergi indirimlerinin devreye girdiği son 2 ayda yaklaşık 140 bin adetlik bir satış yapılmış olacak. Bu da vergi indirimleri olmadığı takdirde satılması muhtemel 50-60 bin adedin neredeyse 3 katına yaklaşan bir performans anlamına geliyor. Bir bakıma hükümetin ÖTV ve KDV indirimlerinin ne kadar yerinde alınmış bir karar olduğunu da ortaya koyuyor.

2019’DA BÜYÜK DARALMA

Ancak bu noktada vergi indirimlerinin devreden kalkacağı 2019 yılı otomotiv sektörünü düşündürüyor. Çünkü sektör temsilcileri vergi desteği olmaması halinde 2019 yılında 250 bin adedi otomobil olmak üzere pazarda en fazla 400 bin adetlik bir satışın yapılabileceğini öngörüyor. Bu da vergi indirimlerine rağmen 2017’e göre yüzde 35 daralacak 2018’e göre bile ciddi kaybı ortaya koyuyor. 2018 yılında pazar son 2 aydaki vergi desteğiyle en iyi ihtimalle 620 bin adet satışla yılı tamamlayacak. Bu 956 bin adet otomobil ve hafif ticari aracın satıldığı 2017 yılına göre pazarın 2018’de yüzde 35’ten fazla küçüleceğini gösteriyor. Eğer 2019 yılında vergi destekleri devam etmezse toplam pazar 2018’e göre yüzde 35, 2017 yılına göre ise yüzde 60’a yakın daralacak.

HURDAYLA DEĞERLENDİRİLSİN

Bu öngörüden yola çıkan sektörün çatı örgütleri, vergi indirimlerinin 2019 yılında da devam etmesini istiyor. Otomotiv Sanayi Derneği (OSD), Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) ve Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) temsilcileri bunun için Ankara’ya giderek 2019 yılında vergi indirimlerinin kademeli olarak kaldırılması talebinde bulundu. Konuya ilişkin kaynaklardan edinilen bilgiye göre sektörün çatı örgütleri vergi indirimlerinin 18 aylık bir sürede kademeli olarak kaldırılmasını istemiş. Buna göre 2019’un ilk 6 ayında 15 puanlık ÖTV indiriminin devam etmesini isteyen sektör temsilcileri, sonraki 6 ay indirimin 10 puana, 3’üncü 6 ayda ise 5 puana kadar inmesini talep etmiş. 18 ay sonunda ise ekonomideki normalleşmeyle birlikte vergi indirimlerinin tamamen kalkabileceği belirtilmiş. Bu sayede 2019 yılında sektörün nefes alabileceğini kaydeden yetkililer vergi indirimlerinin 2019 sonuna kadar hurda geçişiyle birlikte değerlendirilmesi gerektiğini de ifade etmiş.

TÜM MARKALAR UZATMA İSTİYOR

Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Porsche, Lamborghini, Bentley ve Bugatti’nin Türkiye temsilcisi olan Doğuş Otomotiv’in Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Ali Bilaloğlu, aralık ayında ağır vasıta dahil 90 bin adetlik bir satış beklediklerini aktararak, ÖTV indiriminin devam etmesine ilişkin olarak ise, “Gönlümüzden geçen tabii ki uzaması” dedi.
Renault Mais Genel Müdürü Berk Çağdaş, “Pazarda şu anda aralık ayında olması gereken çok önemli bir ivmelenme yok gibi. Benim aylık artış beklentim maksimum yüzde 20 civarında. Ama burada hurda teşviki ve ÖTV indirimi çok etkin ve gerekli halen. Hükümetimizden mümkünse ÖTV indiriminin devamını ya da kademeli (bir anda değil) artışını istiyoruz” dedi.

Toyota Türkiye CEO’su Ali Haydar Bozkurt, aralık ayında kasıma göre satışların en fazla yüzde 20-25 artacağını belirterek, ÖTV indiriminin ise devam etmesini istediklerini söyledi. Bozkurt, “Ancak kişisel beklentim 31 Aralık’ta sona ereceği yönünde. Kademeli geçiş yapacaklarını da sanmıyorum. Belki pazarın durumuna göre 2019 sonunda yine 2 aylık bir indirim yaparlar” yorumunu yaptı.

Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök, aralık ayında toplam satışların maksimum yüzde 20 artacağını belirterek, “Satışlar 70 bin adedi aşar. Bence 2019 yılında ÖTV indirimi devam etmeli. En azından kademeli geçiş olmalı. Eğer ÖTV indirimi devam etmezse 2019’da maksimum 400 bin adetlik toplam pazar oluşur ki bu da 2017 yılına göre çok büyük düşüş demek” dedi.

Volkswagen Binek Türkiye Genel Müdürü Gino Bottaro, aralık ayında ilk 9 iş gününü incelediklerini ve kasım ayına göre yüzde 19.7’lik artış olduğunu belirterek, “Aralık ayında satışlar kasıma göre yüzde 30’ün üstünde tamamlanır, hatta biraz daha üstüne çıkabilir. 2019 yılında ÖTV indirimi sürerse ancak bu ivmeyi devam ettirebiliriz. Üreticilerden aldığımız destek, kredi faiz oranları ile ilgili yaptığımız kampanyalar ki maliyetleri çok yüksek ve ÖTV indirimiyle ancak bu ivmeyi yakaladık. Vergi indirimleri devam etmezse çok zorlanırız” diye konuştu.

Fiat Satış Direktörü Mahmut Karacar, aralık ayında toplam satışların 80 bin adedi geçeceğini belirterek, ÖTV indiriminin ise devam etmesi gerektiğini söyledi. Karacan, “Vergi indirimleri bir otomotivci olarak sürmeli ama ekonomist olarak bilemem” dedi.

30 GÜNDE 9 BİN KM

Mercedes’in pick-up sınıfındaki ilk modeli olan X-Class, “X-Macera” projesi kapsamında gazeteci Okan Altan tarafından Türkiye’yi bir uçtan bir uca dolaşarak, 30 günde 8 bin 800 kilometrelik rotayı başarıyla tamamladı. X-Macera kapsamında, Türkiye’nin en kuzeydoğusundan güneybatısına, en güneydoğusundan kuzeybatısına “X” imzası atılan bir rotada 3 bin metrelik dağlara tırmanıldı, akarsulardan geçti, kurumuş göl yataklarında toza bulanıldı, deniz seviyesinde tuzlu sulara girildi. Okan Altan; “Türkiye haritası üzerinde olabildiğince düz bir hatta, dev bir ‘X’ çizdik. Bu yolculuğumuzda Türkiye’nin en zorlu noktaları, aslında dünyanın en riskli patikalarıydı. Ancak, tüm ayrıntılarıyla çok iyi planladığımız X-Macera rotası için hazırladığımız X 250d 4MATIC, verdiği güvenle ve hatta donanımı ile konforlu bir yolculuk yapmamızı sağladı”dedi.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
111.075 Değişim: 0,87% Hacim : 8.616 Mio.TL Son veri saati : 15:42
Düşük 110.680 13.12.2019 Yüksek 111.910
Açılış: 111.011
5,7952 Değişim: 0,10%
Düşük 5,7699 13.12.2019 Yüksek 5,7967
Açılış: 5,7892
6,4803 Değişim: 0,48%
Düşük 6,4332 13.12.2019 Yüksek 6,4845
Açılış: 6,4496
274,28 Değişim: 0,25%
Düşük 271,83 13.12.2019 Yüksek 274,34
Açılış: 273,61
bigpara

Copyright © 2019 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.