İnternetten alışveriş yapanlar dikkat

16.12.2014 - 06:40 | Son Güncelleme :

İnternette alışveriş yapmanın riskleri arttı

<ımg class="yeniImg" border="0" src="http://i.bigpara.com/i/55big/internet_988.jpg">

Büyük şokla karşılaşabilirsiniz!

Taklit ürün piyasası Türkiye’de 20 milyar dolara ulaştı. İnternet, sahteciliğin en büyük pazarlarından biri haline gelirken, bu yolla alınan her 3 üründen 1’inin sahte olduğu tespit edildi. Habertürk'den Menekşe Ataselim'in haberine göre; Yurtdışındaki internet sitelerinden yapılan alışverişlerde de taklit oranı yüzde 30 çıktı

Türkiye’de internetten alınan 3 üründen 1’i sahte çıktı. Dünyada son 10 yılda 11 kattan fazla büyüyen e-ticaret sektörü, küresel piyasaya paralel olarak Türkiye’de de taklit ürünlerin satışında kullanılan en büyük platform haline geldi. Dünya Ticaret Örgütü’ne göre, global taklit pazarının 350 milyar dolara ulaştığını belirten Tescilli Markalar Derneği ve 1v1y. com Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Özlenir, e-ticaretteki patlamanın sahte ürün pazarını büyüttüğüne dikkat çekti.

Tüketicinin internetten bazen bilerek; ancak, çoğu zaman da farkında olmadan sahte ürünler aldığına dikkat çeken Özlenir, Türkiye’de taklit ürün pazarının 20 milyar dolara ulaştığını, burada internetin payının giderek yükseldiğini söyledi. İnternetten yapılan alışverişte sahte oranının yüzde 33’ü bulduğunu kaydeden Özlenir, “Türkiye’de e-ticaret sektörü 15 milyar lira büyüklüğünde. Bunun 9 milyar lirası, elektronik dahil, giyim, kozmetik, aksesuvar gibi perakende ürünlerden oluşuyor. İnternette satılan taklit ürünler 3 milyar liralık hacme ulaştı. Toplamdaki payına oranlarsak, bu kategorilerde internetten alınan her 3 ürünün 1’i sahte çıkıyor diyebiliriz” şeklinde konuştu.

500 dava açıldı

##$$IHTIYACKREDIWIDGET##$$

Sahte ürünlerin bir kısmının Türkiye’de üretilebildiğini, bir kısmının da paralel ithalatla yurtdışından geldiğini ifade eden Özlenir, “Türkiye taklit malı yalnız üreten değil, ithal de eden bir ülke haline geldi” dedi. E-ticaret sitelerinde satılmak üzere paralel ithalatla ülkeye sokulan yabancı markalı ürünlerin gümrüklerde yapılan denetimde yüzde 10 oranında sahte çıktığını söyleyen Özlenir, “Yabancı markalar, o markanın Türkiye’deki yetkili distribütörlerinden alınmalı. Aksi halde orijinallikten şüphe edilmeli. Şu an Türkiye’de 500 e-ticaret sitesinin sahte ürün satmaktan davası var” diye konuştu. Dünyadaki en büyük taklit üreticisinin yüzde 50 payla Uzakdoğu olduğunu söyleyen Özlenir, şöyle devam etti: “Çin, Kore ve Tayvan başı çekiyor. İkinci grup büyük üretici de Akdeniz Bölgesi. Bu grubun lideri maalesef Türkiye. Bizi İtalya ve Fas takip ediyor. Bu bölgedeki üretim yüzde 80 Avrupa’ya gidiyor. Türkiye’de en çok tekstil ve kozmetik markalarının taklidi üretiliyor.”

‘500 milyon dolar değerinde sahte kozmetik üretimi var’

Türkiye’de sahteciliğin en yoğun olduğu sektörlerden birinin kozmetik olduğunu belirten Selektif Kozmetikçiler Derneği Başkan Yardımcısı ve 1v1y.com ortağı Tekin Acar, “İç piyasada en az 500 milyon dolarlık taklit mal üretildiğini hesapladık” dedi.

CHANEL etiketiyle Almanya'ya gidiyor

İthalatçı firmaların Mart 2005’e kadar Sağlık Bakanlığı’na ürün formülasyonu verip izin belgesi aldığını hatırlatan Acar, “Bu tarihten itibaren izin belgesi yerine bildirim yapılması yasalaştı. Markaların resmi distribütörleri bu bildirimi yapıyor ancak paralel ithalatçı yapmıyor. Sektörümüzde gümrükte ciddi denetim eksikliği var. Geri gönderilmesi gereken ürünlerin şişeleri tekrar tekrar doldurulup satılabiliyor” diye konuştu. İstanbul’da Zeytinburnu ve Tahtakale ile Güneydoğu Anadolu’daki illerin sahte kozmetik üretiminde merkez haline geldiğini öne süren Acar, şöyle devam etti: “Geçtiğimiz günlerde Tahtakale’de 80 bin adet Lancome etiketli sahte maskara imha edildi. Bunların önemli kısmı da internetten çok ucuza satılıyor. Bu işin kâr marjı yüzde 40. İnternette yüzde 40-50 indirim yazarsa anlayın ki sahte; çünkü o fiyata satılamaz. Türkiye’de Chanel etiketiyle parfüm üretilip Almanya’ya gönderilen bir noktadayız. Resmi ithalatçıların, markaların bandrollerinin sahtelerini kullanan var.”

Dünyada taklit pazarı 350 milyar dolar

Elektronik: Yüzde 25

Moda-Tekstil: Yüzde 20

Kozmetik: Yüzde 10

İlaç: Yüzde 6

Saat: Yüzde 6

-Türkiye'de taklit ürün pazarının büyüklüğü 20 milyar dolara ulaştı.

-2013'te dünya gümrüklerinde 70 milyar dolarlık sahte mal ele geçirildi. Yüzde 1'i Türkiye çıkışlı.

-Türkiye'de e-ticaret vasıtasıyla yurtdışındaki sitelerden alınan ürünlerin yüzde 30'unun sahte çıktığı tespit edildi.

-İç pazarda internetten satılmak üzere Türkiye'ye ithal edilen yabancı meşeili ürünlerin yüzde 10'unun sahte olduğu ortaya çıktı.

-Yurtiçinde sahte ürün satışı yaptığı gerekçesiyle 500 e-ticaret sitesi davalık oldu.

‘Yurtdışından yapılan alışveriş denetlenmeli'

Tahsin Özlenir, ayakkabı ve tekstil ürünlerinin satışına gelen ithalat vergileri fiyatları yükseltince, tüketicinin ABD gibi ülkelerdeki internet sitelerinden daha fazla alışveriş yapmaya başladığını söyledi. Özlenir, şu bilgileri verdi: “ABD’den alınan ürünün vergisiz olması fiyatı düşürünce kargo bedeli de ucuz kalıyor. Ancak, araştırmalara göre, yurtdışından alınan ürünlerin de yüzde 30 kadarı sahte çıkıyor. Türkiye’den dünyaya sahte mal ihracı 5 yıl önceye göre yüzde 5’ten yüzde 1’e indi ama ithalat yükseliyor. Bir şirket ithalat yapınca sağlığa uygunluğu, vergisi, markası denetleniyor. Alışverişteyse kargo paketi aynı denetime tabi değil. Sağlıksız, taklit ürün riski söz konusu. Aynı denetimlerin online alışverişi de kapsaması için talebimizi Gümrük Bakanlığı müsteşarına ilettik. İlgiyle karşılık buldu. Tüketici paketinin açılmasına kızabilir ama sağlık da önemli.”

Saat ve Saat Yönetim Kurulu Başkanı RAMAZAN KAYA: Servise gelen bozulmuş saatlerin % 36’sı taklit

“Taklit ürünleri bilerek alanlar var ama internetten alışverişte kandırılma riski çok yüksek. Saatte orijinal ürün fotoğrafıyla taklitlerini satıyorlar. Pek çok yabancı markanın Türkiye distribütörüyüz. Ürün bozulunca servisimize getiriyorlar ama dışarıdan bize gelenlerin yüzde 36’sı sahte çıktı. Türkiye’ye en çok Uzakdoğu’dan sahte saat geliyor. Kâr marjı yüzde 8 ama internetteki bazı fiyatlar akıl almaz.”

Ayaydın & Miroglio Grup Yönetim Kurulu Başkanı YALÇIN AYAYDIN: Sektörün geleceği için en büyük tehdit

“1v1y.com’u kurduğumuzda, kendi markalarımızı internetten satabileceğimiz güvenilir bir platform yaratmak istemiştik. Çünkü geleceği öngördük. E-ticaretin geleceği için en büyük tehdit unsuru taklit ürünler. Bu durum yalnız maddi kayba uğramak ve kandırılmakla ilgili değil. Sağlık açısından da ciddi riskler teşkil ediyor. Çünkü taklit ürünler denetimden geçmiyor; sağlığa uygun olmayan koşullarda üretiliyor.”


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
10.277 Değişim: 0,67% Hacim : 118.334 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 10.177 03.05.2024 Yüksek 10.287
Açılış: 10.237
32,3374 Değişim: -0,07%
Düşük 32,2330 03.05.2024 Yüksek 32,4654
Açılış: 32,3591
34,8108 Değişim: 0,06%
Düşük 34,6979 03.05.2024 Yüksek 35,0006
Açılış: 34,7913
2.393,27 Değişim: -0,15%
Düşük 2.368,37 03.05.2024 Yüksek 2.413,16
Açılış: 2.396,82
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.