Emlakta beyanı kaldırmak en doğrusu

28.01.2002 - 09:59 | Son Güncelleme :

2002’nin genel beyan dönemi olması ve son çıkan yasa ile büyükşehir belediye sınırları içindeki bina, arsa ve arazilerin vergi oranlarının yüzde yüz yükseltilmesi, kamuoyunun dikkatini Emlak Vergisi uygulamalarına çevirdi. Önce, son derece karmaşık olan, 1970’ten beri uygulanan Emlak Vergisi hesaplama yöntemi yeniden keşfedildi. Arsa ve arazilerin asgari metrekare birim değerlerini 4 yılda bir takdir komisyonlarının belirlediğini, bu değerlere muhtarların ve ticaret odasının 15 gün içinde itiraz edebileceğini öğrendik.

Binalar için metrekare maliyet bedellerini Maliye ve Bayındırlık bakanlıklarının ortaklaşa belirleyip ilan ettiklerini öğrendik.

Metrekare birim değerlerinin ilçeler ve semtler itibariyle büyük farklılıklar ve çelişkiler içermesi yoğun tepkilere neden oldu. Başbakan Ecevit metrekare birim değerlerinin tespitinde ölçünün kaçtığını söyledi.

Kaçan ölçü böyle düzelir

Geçen pazartesi (21.01.2002) bu köşedeki yazımızda kaçan ölçünün nasıl düzeleceğinin çözümünü net olarak anlatmıştım. Emlak Vergisi’nin 23. maddesindeki 4 yılda bir beyanname verme mecburiyetinin kaldırılmasını ve 1998’de beyan edilen rayiç değerlerin 2002’de de endekslenmesi ve böylece ulaşılan değer üzerinden verginin hesaplanmasını önermiştim.

Örneklersek, 1998’de 100 milyar olarak beyan edilen rayiç değer, 1999’da yüzde 77.8, 2000’de yüzde 26.05, 2001’de yüzde 30 oranında artırılmak suretiyle 291.3 milyar liraya ulaşıyordu. 2002 yılında yeniden değerleme oranının yarısı kadar (yüzde 26.6) artırılırsa 368.8 milyar liraya ulaşacaktı. Bu değerin vergisi 737.6 milyon lira tutacaktı. Aynı binanın 2001 yılı Emlak Vergisi 291.3 milyon lira idi.

Maliye Bakanı Sümer Oral’ın açıklamalarından genel beyan mecburiyetini kaldıracakları, yürürlükteki vergi oranlarında ısrar edecekleri, ancak rayiç bedel (üzerinden vergi hesaplanacak) matrahın ne olacağı konusunda çeşitli alternatifler üzerinde durulduğu anlaşılıyor.


Takdir olgusunda ‘keyfilik’ var

Üzerinde durulan alternatiflerden biri yasa değişikliği yaparak takdir komisyonlarının rayiç bedelleri yeniden tespit etmeleri istenecek. Ancak bu yöntem, şimdi şikayet edilen ölçüsüz ve çelişkili metrekare rayiç değerlerinin ortaya çıkmasını önleyemez. Çünkü faaliyette geçilemez. Yüzlerce takdir komisyonları yine ölçüsüz ve çelişkili değerler belirler. İşin özünde takdir olgusunda keyfilik vardır.

Ayrıca komisyonların yeniden rayiç değer tespiti uzun süre alacak, bu durum vergi tahsilini geciktirdiği gibi 18 milyon emlak sahibini huzursuz bir bekleyişe sokacak. Bu seçeneğin uygulanabilmesi için hem Emlak Vergisi Yasası’nda, hem de Vergi Usul Kanunu’nda değişiklikler zorunludur.

İkinci alternatif ise, bizim bu köşede ayrıntılarıyla anlattığımız şekilde, genel beyanı kaldırmak ve 2002’de de endekslemeye devam etmektir. Hükümet, vatandaşın tepkisine rağmen ille daha fazla Emlak Vergisi almak istiyorsa 1998’de beyan edilen değerleri 2002’de yeniden değerleme katsayısı kadar (yüzde 53.2) artırarak vergilendirebilir. Çeşitli partilere mensup milletvekillerinin verdikleri yasa tekliflerinde de yer alan bizim çözüm önerimizin gerçekçi, basit, tek çözüm olduğu açıktır.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
10.267 Değişim: -0,10% Hacim : 103.322 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 10.202 06.05.2024 Yüksek 10.326
Açılış: 10.282
32,2596 Değişim: 0,06%
Düşük 32,1871 07.05.2024 Yüksek 32,2780
Açılış: 32,2398
34,7731 Değişim: 0,00%
Düşük 34,6957 07.05.2024 Yüksek 34,8038
Açılış: 34,773
2.408,70 Değişim: -0,02%
Düşük 2.404,94 07.05.2024 Yüksek 2.411,93
Açılış: 2.409,28
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.