Elektrikli otolara ‘pil vergisi’ yok

08.01.2019 - 10:03 | Son Güncelleme :
Elektrikli otolara ‘pil vergisi’ yok | Ekonomi Haberleri

​Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Mehmet Emin Birpınar, henüz uygulama yönetmeliği yayınlanmayan yasa maddesinin yanlış anlaşıldığını belirterek, “Biz ithal edilen veya Türkiye’de üretilen hibrit ve elektrikli araçların mevcut bataryalarından kilo başına 15 TL almayacağız. Amacımız ömrü dolan batarya ve aküler yenilendiğinde geri dönüşüm adına depozito gibi kilo başına ücret almak” dedi.

İşte Hürriyet Gazetesi yazarı Emre Özpeynirci'nin bugünkü yazısı...

Türkiye’de satılan elektrikli ve hibrit otomobillerin bataryalarından kilogram başına 15 TL alınmayacak. 29 Kasım’da yayınlanan ve çok tartışılan market poşetlerinin en az 25 kuruş fiyatla satılmasını da karara bağlayan 9/8/1983 tarihli ve 2872 sayılı Çevre Kanunu’nun 3’üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) bendindeki değişiklikte “Otomotiv pilleri (Kurşun içerenler hariç)” ve “Lityum içeren araç bataryaları”ndan “kilogram başına 15 lira” ibaresi yer aldı. Bu madde Türkiye’de satılan ve içinde batarya olan tüm elektrikli ve hibrit araçlardan ‘Çevre’ adı altında ücret alınacağını ortaya koyuyordu. Ancak uygulama yönetmeliği henüz yayınlanmadığı için sektör temsilcilerinin de kafası karışıktı. Çünkü tüm dünyada sert çevre kanunlarıyla içten yanmalı motorlardan elektrikli ve hibrit araçlara geçiş yaparken, Türkiye’de çevreci araçların cezalandırılmasına pek ihtimal vermek istemiyorlardı. Ama bu yasanın yürürlüğe girmesiyle elektrikli ve hibrit oto maliyetlerinin yüzde 2’ye varan oranlarda aratacağını da söylüyorlardı.

Haberin Devamı

##$HABER_1451917$##

ÇALIŞTAY YAPACAĞIZ

Dün haber Hürriyet’te yer aldıktan sonra Çevre ve Şehircilik Bakan Yardımcısı Mehmet Emin Birpınar aradı. Henüz uygulamaya girmeyen yasa değişikliğinin Türkiye’de üretilen veya ithal edilen elektrikli ve hibrit araçları kapsamadığını söyleyen Birpınar, yasa maddesinin yanlış anlaşıldığını kaydetti. Birpınar, “Biz ithal edilen veya Türkiye’de üretilen hibrit ve elektrikli araçların mevcut bataryalarından kilo başına 15 TL almayacağız. Amacımız ömrü dolan batarya ve aküler yenilendiğinde geri dönüşüm adına depozito gibi kilo başına ücret almak. Zaten uygulama konusunda henüz nihai karar verilmedi. Sektörle yapacağımız çalıştay sonrası oluşturacağımız uygulamaya yönetmeliğini yayınlayacağız. Ama biz çevreyi düşünerek bataryaların geri dönüşümü adına bu kararı alacağız. Mevcut elektrikli ve hibrit araçlardan bir ek vergi almamız asla söz konusu değildir” yorumunu yaptı.

Haberin Devamı

Bu açıklama aslında bir bakıma yasa maddesinin tepkilere göre şekillendiğini de ortaya koydu.

44 KG’DEN 1500 KG’YA

Bugün elektrikli araçlardaki bataryalar 300 kg’den başlayıp 600 kg’ye kadar çıkıyor. Hibrit araçlarda da gücüne göre 44 kg’dan başlayıp 120 kg’ye kadar çıkanlar var. Ticari araçlarda ise batarya ağırlıkları 600 ila 1500 kg arasında değişiyor. Eğer bu yeni kanun mevcut elektrikli otomobilleri kapsasaydı elektrikli otomobillerde 4 bin 500 TL ile 9 bin TL arasında ek maliyet oluşturacaktı. Bunun üzerine yüzde 3 ila 15 arasında ÖTV ve yüzde 18 KDV eklendiğinde ise maliyetler 20 bin TL’ye kadar çıkacaktı. Hibrit araçlarda ise ek pil maliyetleri 675 TL-1800 TL arasında değişecek, bu maliyetlere yüzde 45 ile 160 arasında değişen ÖTV ve yüzde 18 KDV eklediğimizde ise fark 4 bin TL’yi aşacaktı.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.798 Değişim: 0,84% Hacim : 23.300 Mio.TL Son veri saati : 11:07
Düşük 9.751 26.04.2024 Yüksek 9.801
Açılış: 9.763
32,5832 Değişim: 0,30%
Düşük 32,4536 26.04.2024 Yüksek 32,6033
Açılış: 32,4865
35,0246 Değişim: 0,15%
Düşük 34,8267 26.04.2024 Yüksek 35,0475
Açılış: 34,9718
2.459,47 Değişim: 0,95%
Düşük 2.430,39 26.04.2024 Yüksek 2.462,17
Açılış: 2.436,22
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.