Dövizdeki düşüş, ithal otomobil fiyatlarına yansımıyor

10.07.2003 - 11:48 | Son Güncelleme :

Dolar ve eurodaki düşüş, fiyatlarını Türk Lirası olarak belirleyen ithal otomobillere yansımadı. İthalatçı firmaların rutin zamlara devam etmesi sonucu, Ocak-Temmuz döneminde ithal otomobil fiyatları yüzde 18´e ulaşan oranda artarken, fiyatlarını döviz cinsinden belirleyen bazı lüks otomobillerin fiyatları, birçok orta sınıf otomobilin fiyatının altında kaldı.

A.A muhabirinin yaptığı araştırmaya göre, yılbaşında Merkez Bankası´nca 1 milyon 658 bin liradan satılan dolar, Temmuz ayına kadaryüzde 15 gerileyerek, 1 milyon 400 bin liraya düştü.

Euro ise dolar kadar olmasa da yüzde 9 civarında değer kaybederek 1 milyon 736 bin liradan 1 milyon 585 bin liraya geriledi. Döviz kurlarındaki gerilemenin, maliyetleri düşürdüğü dikkate alındığında, fiyatları düşmesi gereken ithal otomobillerde, tam tersi durum yaşandığı gözleniyor.

Anahtar teslim fiyatlarını TL olarak belirleyen ithalatçı firmaların, fiyatları geriye çekmek bir yana, yerli otomobiller gibi enflasyona paralel rutin zamlarını yaptıkları görüldü. Mazda, binde 3 ile fiyatına en az zam yapılan otomobil olarak dikkati çekerken, diğer firmaların zam oranını yüzde 2.5 ila yüzde 18.8 arasında artırdıkları belirlendi. Nissan Almera 1.5 Sedan´ın yüzde 16.3, Kia 1.3 Nb Basic´in yüzde 17.7, Hyundai Coupe 1.6´nın yüzde 18.8´e ulaşan zam oranlarıyla, fiyatlarını en fazla artıran otomobiller arasında yer aldıkları göze çarptı.

FİYATLARI EURO CİNSİNDEN BELİRLENEN OTOMOBİLLER
Fiyatlarını euro cinsinden belirleyen firmalardan BMW yüzde 3, Mercedes ise sadece binde 2 zam yaparken, bu zamma rağmen TL bazında bu otomobiller ucuzlamış oldu. Euro bazında fiyatını değiştirmeyen Chrysler, Jaguar ve Cherokee´nin de TL bazında fiyatları geriledi.

Buna göre, Mercedes A 140L´nin yılbaşında 25 bin 131 euro olan anahtar teslim fiyatı 25 bin 189 euroya yükselmesine rağmen, TL bazında, yılbaşında 43 milyar 627 milyon lira olan fiyatı, Temmuz ayında 39 milyar 924 milyon liraya düştü. 39 bin 797 euro olan fiyatı değişmeyen Chrysler´in PT Cruiser modelinin yılbaşında TL bazında 69 milyar 37 milyon lira olan satış fiyatı ise 63 milyar 78 milyona indi. Volvo ise euro olarak belirlediği fiyatını, artırmak bir yana yüzde 20 de geriye çekti. Eurodaki değer kaybı da dikkate alındığında,yılbaşına göre fiyatı yüzde 27 ucuzlamış oldu. Lüks otomobil sınıfındaki Volvo´nun S40 1.6 modelinin anahtar teslim satış fiyatı da48 milyar 434 milyon liradan 35 milyar 377 milyon liraya düşerek Türkiye´deki birçok orta sınıf otomobilin altına inmiş oldu. (A.A.)
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.717 Değişim: -0,05% Hacim : 96.998 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.664 25.04.2024 Yüksek 9.827
Açılış: 9.754
32,5290 Değişim: 0,13%
Düşük 32,4671 26.04.2024 Yüksek 32,5626
Açılış: 32,4865
34,8967 Değişim: -0,21%
Düşük 34,8478 26.04.2024 Yüksek 35,0042
Açılış: 34,9718
2.436,83 Değişim: 0,02%
Düşük 2.433,57 26.04.2024 Yüksek 2.442,08
Açılış: 2.436,22
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.