7 Temmuz fırsatları... Yeni güvenlik standartlarına geçiş öncesi sıfır otomobilde kampanyanın dozu arttı

07.06.2024 - 10:07 | Son Güncelleme :
7 Temmuz fırsatları... Yeni güvenlik standartlarına geçiş öncesi sıfır otomobilde kampanyanın dozu arttı | Ekonomi Haberleri

Türkiye, AB’ye uyum çerçevesinde 7 Temmuz’dan itibaren sıfır otomobil satışında standart güvenlik donanımlarını artırmaya hazırlanıyor. Bu standartlara uymayan modellerde ise kampanyanın dozu arttı.  970 bin TL olan Fiat Egea 799 bin TL’den 1 milyon 255 bin TL olan Honda City 1 milyon 30 bin TL’den satılıyor. GSR2 olarak adlandırılan bu düzenleme sınırlı sayıda ve ekonomik sınıftaki modelleri kapsıyor.

Taylan Özgür Dil / Hürriyet

Türkiye, Avrupa Birliği (AB) mevzuatına uyumluluk çerçevesinde 7 Temmuz Pazar gününden itibaren sıfır otomobil satışlarında standart olarak sunulan güvenlik donanımlarını artırmaya hazırlanıyor. Avrupa’da ölümlü trafik kazalarını en aza indirme hedefiyle devreye alınacak GSR2 (Küresel Güvenlik Yönetmeliği 2) kapsamında bu tarihten itibaren satılacak sıfır otomobillerde; Acil Durum Fren Sistemi (AEB), Şerit Takip Sistemi (LDWS), Geri Vites Kamera Sistemi, Kör Nokta Uyarı Sistemi (BLIS), Yorgunluk ve Dikkat Uyarı Sistemi (DDAW) gibi donanımlar zorunlu kılınıyor. Yeni dönemin başlamasına tam bir ay kala, otomotiv markaları bu standartlara uymayan araçlarını elden çıkarmak için kampanyanın dozunu arttırdı. Öyle ki, kimi modellerde nakite alımda 200 bin TL’yi aşan indirimler bile var.

Haberin Devamı

HANGİ MARKALARI KAPSIYOR

GSR2 düzenlemesi halihazırda otomobillerinde söz konusu donanım özelliklerini barındıran orta-üst veya üst segment otomobilleri kapsamıyor. Elinde ‘2023 model yılı’ stoğu kalmayan markaların birçoğu da zaten 7 Temmuz’a hazırlıklı giriyor. Ancak, özellikle Türkiye’de üretilen otomobillerin en alt donanımlıları ile ekonomik sınıftaki ithal otomobillerin yine giriş seviyesi donanımları bu kapsama giriyor. Bursa’da üretilen Fiat Egea, Renault Clio, Renault Megane; İzmit’te üretilen i10, i20 ve Bayon’un giriş seviyesi versiyonlarında GSR2 geçişine uymadığı için önemli kampanyalar yapıldı ve bazılarında yapılmaya devam ediyor. İthal otomobillerde ise Honda City, Renault Capture, Citroen C3 gibi modellerde Haziran ayına özel avantajlar dikkat çekiyor.

799 BİN LİRAYA EGEA

Haberin Devamı

Bu kapsamda, Bursalı Fiat Egea Sedan’ın 1.4 Fire 95 HP versiyonunun fiyatı yaklaşık 1 milyon TL’den 799 bin TL’ye kadar düşürüldü. Kampanyanın sınırlı sayıda ve Temmuz başına kadar geçerli olacağı duyuruldu. Japon üretici Honda da City modeli için 200 bin TL’nin üzerinde bir indirim yaparak aracın fiyatını 1 milyon 255 bin TL’den 1 milyon 30 bin TL’ye düşürdü. Yine İzmitli i10’nun 1.2 MPI Jump Manuel versiyonunda fiyat haziran ayına özel 970 bin TL’den 895 bin TL’ye geriledi. Renault Captur modeli için 100 bin TL nakit alım desteği sunarken Citroen, C3 (1.2 PureTech 85 HP - 5 İleri Manuel) modelinin fiyatını 963 bin TL’den 890 bin TL’ye indirdi.

HAZİRAN’DA KAMPANYALI BAZI MODELLER


 DONANIMLAR FİYATA NASIL YANSIYACAK

GSR2 donanımları araç başına maliyetleri sınırlı da olsa artıracak. Sektör temsilcilerine göre, bu fiyat artışları aracın halihazırda sahip olduğu güvenlik donanımına göre değişiklik gösterecek. Kimi otomobillerde mevcut donanımların üzerinde birkaç ilave yapılacak ve fiyatı yüzde 2-3 bandında artacak. Kimisinde ise fiyat artışları yüzde 4-5’leri bulacak. Ancak fiyatı artacak otomobil modelleri genellikle ekonomik sınıftaki otomobillerin yani 900 bin TL - 1.5 milyon TL bandındaki otomobillerin en alt donanımlı versiyonlarıyla sınırlı kalacak. Birçok marka pandemi döneminden bu yana otomobilleri yüksek donanımla satışa sunuyor.

BU DONANIMLAR STANDART OLACAK

- Acil Durum Fren Sistemi (AEB)

- Şerit Takip Sistemi (LDWS)

- Geri Vites Kamera Sistemi

- Kör Nokta Uyarı Sistemi (BLIS)

- Yorgunluk ve Dikkat Uyarı Sistemi (DDAW)

- Akıllı Hız Yardımcısı (ISA)

- Alkol Kilit Sistemi (AIS) Hazırlığı

SATAMAYANA % 1 CEZA VAR 

7 Temmuz süreciyle ilgili olarak akıllara “7 Temmuz’a kadar GSR2’ye uymayan araçlarını satamayan markalar ne yapacak?” sorusu da geliyor. Bu noktada, Bakanlık tarafından markalara geçtiğimiz yıl yaptığı satışın yüzde 10’u kadar satış yapma hakkı tanınıyor. Örneğin, 2023 yılında 70 bin adet otomobil satan bir marka, bu yıl GSR2 uyumluluğu olmayan 7 bin adet otomobil satabilecek. Bu adedin üzerine çıkarsa ÖTV matrahının yüzde 1’i kadar ceza ödeyecek. Geçtiğimiz günlerde konuyla ilgili sorularımızı yanıtlayan Citroen Genel Müdürü Selen Alkım, “Bütün otomobiller Avrupa regülasyonuna uygun bir şekilde bir takım güvenlik ekipmanlarıyla zenginleştirilmek durumunda. 7 Temmuz’a kadar normal şartlarda araçları ithal etme durumumuz varken şimdi plakalandırma, tescil ettirme zorunluluğu da geldi. Satmak zorundayız, bayilerimiz de satmak zorunda ama 7 Temmuz’dan sonra satmak üzere izin alabileceğimiz de bir adet var. Şöyle ki geçen sene sattığımız yaklaşık 45 bin adet binek otomobilin yüzde 10’u kadar 7 Temmuz sonrasına stok taşıyabiliyor ve satabiliyoruz. Ama tabii bunun ÖTV matrahının yüzde 1’i kadar bir cezası var” dedi.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
10.487 Değişim: -1,81% Hacim : 82.107 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 10.487 26.06.2024 Yüksek 10.707
Açılış: 10.681
32,8584 Değişim: -0,05%
Düşük 32,7941 26.06.2024 Yüksek 33,0079
Açılış: 32,8743
35,1427 Değişim: -0,39%
Düşük 35,0858 26.06.2024 Yüksek 35,4051
Açılış: 35,2807
2.431,10 Değişim: -0,85%
Düşük 2.423,92 26.06.2024 Yüksek 2.462,84
Açılış: 2.451,83
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.