Dış ticaret açığında `altın` düşüş
Türkiye İstatistik Kurumu mart ayı dış ticaret istatistiklerini açıkladı
<ımg hspace="10" vspace="5" src="http://i.bigpara.com/i/55big/ihracat_dısticaret.jpg" align="right">Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) mart ayı dış ticaret verilerine göre dış ticaret açığı kapanırken, bunun en büyük nedeni altın ihracatı oldu. Kurumlar dış ticaret açığında daralmanın sürmesini bekliyor.
Fercan Yalınkılıç
bigpara.hurriyet.com.tr
ımg>Türkiye İstatistik Kurumu ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı işbirliğiyle oluşturulan geçici dış ticaret verilerine göre; ihracat 2014 yılı Mart ayında, 2013 yılının aynı ayına göre %12,4 artarak 14.748 milyon dolar, ithalat %3 azalarak 19 943 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Dış ticaret açığı %30,1 azaldı
Mart ayında dış ticaret açığı %30,1 azalarak 7 437 milyon dolardan 5 195 milyon dolara düştü. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2013 Mart ayında %63,8 iken, 2014 Mart ayında %73,9’a çıktı.
HSBC yolladığı raporunda "Beklentilerin belirgin altında kalan diş ticaret açığı rakamlarında altın ihracatının etkili olmuş görünüyor. Bu trendin önümüzdeki aylarda devam edip etmeyeceği dış ticaret açığındaki normalizasyonun hızı açısından önemli olacağını hatırlatırken, dış ticaret açığının 2014`te 80- 85 milyar seviyelerine gerileyeceğini tahmin ediyoruz," dedi.
Şekerbank`ta sıkı para politikasıyla birlikte dış ticaret açığında düzelmenin devam edeceğini beklediklerini söyledi. " Dolayısıyla, altın ticaretinin belirgin katkısı yanında gerek ekonominin yavaşlaması gerekse uygulanmakta olan ekonomik politikaların iç ve dış talep dengelenmesi yönünde bulunması sayesinde bu yıl dış ticaret açığının 88,5 milyar USD, cari açığın 48 milyar USD
düzeyinde (GSYH`nin %6`sı) gerçekleşmesi beklentimizi koruyoruz."
ALTIN, İSVİÇRE`YE İHRACATI PATLATTI
İsviçre’ye yapılan ihracat 2014 yılı Mart ayında 1.3 milyar dolar olurken,1.3 milyar doları altın ihracatından geldi. Geçen yıl Mart ayında İsviçre`ye yapılan ihracat sadece 63,7 milyon dolardı.
Ocak-Mart döneminde de İsviçre`ye yapılan ihracat bir anda geçen yıla göre 185.4 milyon dolardan 2,2 milyar dolara sıçradı.
<ımg class="yeniImg" border="0" src="http://i.bigpara.com/i/55big/Dış%20Ticaret2.png">
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ihracat %3,6 arttı
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre; 2014 Mart ayında bir önceki aya göre ihracat %3,6 arttı, ithalat %0,8 azaldı. Takvim etkilerinden arındırılmış seriye göre ise; 2014 yılı Mart ayında önceki yılın aynı ayına göre ihracat %12,4 arttı, ithalat ise %3,2 azaldı.
CANLI BORSA İZLEMEK İÇİN TIKLAYIN...
Avrupa Birliği’ne ihracat %13,5 arttı
Avrupa Birliği’nin (AB-28) ihracattaki payı 2013 Mart ayında %40,9 iken, 2014 Mart ayında %41,3 oldu. AB’ye yapılan ihracat, 2013 yılının aynı ayına göre %13,5 artarak 6 084 milyon dolar olarak gerçekleşti.
En fazla ihracat yapılan ülke İsviçre oldu
İsviçre’ye yapılan ihracat 2014 yılı Mart ayında 1 364 milyon dolar olurken (1 275 milyon doları altın ihracatı), bu ülkeyi sırasıyla Almanya (1 334 milyon dolar), Irak (1 001 milyon dolar) ve İngiltere (848 milyon dolar) takip etti.
İthalatta ilk sırayı Rusya aldı
DÖVİZ KURLARINDAKİ SON DURUM İÇİN TIKLAYIN...
Rusya’dan yapılan ithalat, geçen yılın aynı ayına göre %11,6 artarak 2 181 milyon dolar oldu. Bu ülkeyi sırasıyla Çin (2 043 milyon dolar), Almanya (1 984 milyon dolar) ve ABD (1 135 milyon dolar) izledi.
Yüksek teknolojili ürünlerin imalat sanayi ihracatı içindeki payı %3,4 oldu
Teknoloji yoğunluğuna göre dış ticaret verileri, ISIC Rev.3 sınıflaması içinde yer alan imalat sanayi ürünlerini kapsamaktadır. Mart ayında ISIC Rev. 3’e göre imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı %93,9’dur. Yüksek teknoloji ürünlerinin imalat sanayi ürünleri ihracatı içindeki payı %3,4, orta yüksek teknolojili ürünlerin payı ise %30’dur.
Yüksek teknolojili ürünlerin imalat sanayi ithalatı içindeki payı %14,7 oldu
İmalat sanayi ürünlerinin toplam ithalattaki payı %77,1’dir. Yüksek teknolojili ürünlerin 2014 Mart ayında imalat sanayi ürünleri ithalatı içindeki payı %14,7, orta yüksek teknolojili ürünlerin payı ise %43,1’dir.
ımg>
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN