Kamu Mali Yönetim Yasası’na onay

11.12.2003 - 09:34 | Son Güncelleme :

TBMM Genel Kurulu’nda IMF’nin 6’ıncı gözden geçirmenin tamamlanması için önkoşul olarak öne sürdüğü Kamu Mali Yönetimi Yasa Tasarısı kabul edildi

Kamuda mali yönetimi ve kontrolü yeniden düzenleyen yasa tasarısı, TBMM Genel Kurulu´nda kabul edildi.

Yasa, kalkınma planları ve programlarında yer alan politika ve hedefler doğrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli şekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliği ve mali saydamlığı sağlamak üzere, kamu mali yönetiminin yapısını ve işleyişini, kamu bütçelerinin hazırlanmasını, uygulanmasını, tüm mali işlemlerin muhasebeleştirilmesini, raporlanmasını ve mali kontrolünü düzenlemeyi amaçlıyor. AB fonları ile yurtiçi ve yurtdışından kamu idarelerine sağlanan kaynakların kullanımı ve kontrolü de uluslararası anlaşma hükümleri saklı kalmak üzere denetlenebilecek.

Kamu mali yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluşturulup yürütülmesini öngören yasa, kamu maliyesinin, görevlilerin hesap verebilmelerini sağlayacak şekilde yürütülmesini, maliye politikasıyladiğer politikalar arasındaki uyumu, kamu idaresinin ihtiyaçlarının karşılanmasında gerekli analiz ve değerlendirmelerin yapılmasını, malidisiplini sağlayacak bir kamu mali yönetimini ilke olarak koyuyor. Merkezi yönetimin gelir, gider, tahsilat, ödeme, nakit planlaması ve borç yönetiminin hazine birliğini sağlayacak şekilde yürütülmesini öngören yasa, kamu kaynaklarının kullanılmasında ´´mali saydamlık´´ ve´´hesap verme´´ sorumluluğu´´nu da düzenliyor. Her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu denetiminin sağlanması amacıyla görev, yetki ve sorumluluklar açık olarak tanımlanacak. Hükümet politikaları ile kalkınma planları, yıllık programlar, stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporlar kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olacak. Kamu idareleri tarafından sağlanan teşvik ve desteklemeler, bir yılı geçmemek üzere belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanacak. Kamu hesapları standart ve kabul görmüş prensiplere uygun bir muhasebe düzenine göre oluşturulacak. Mali saydamlığın sağlanması için gerekli düzenlemelerin yapılması ve önlemlerin alınmasından kamu idareleri sorumlu olacak, Maliye Bakanlığı ise bunları izleyecek. Görevli ve yetkililer kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından muhasebeleştirilmesinden, raporlanmasından ve kaynakların kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olacak ve yetkili kılınmış üst mercilere hesap verecek.

STRATEJİK PLANLAMA VE PERFORMANS
Kamu idareleri, kalkınma planları, ilgili mevzuat ve benimsedikleri temel ilkeler çerçevesinde geleceğe ilişkin ´´misyon vevizyonlarını´´ oluşturacak. Stratejik amaçlar ve ölçülebilir hedef saptamak, performanslarını önceden belirlenmiş olan göstergeler doğrultusunda ölçmek ve bu sürecin izleme ve değerlendirmesini yapmak amacıyla katılımcı yöntemlerle stratejik planlar hazırlanacak. Kamu idareleri bütçelerini de stratejik planlarında yer alan misyon, vizyonve stratejik amaçlarına uygun olarak hazırlayacaklar. Kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması konusunda bakanlar başbakan ve TBMM´ye karşı sorumlu olacak. İdarelerinin amaçları, hedefleri, stratejileri, varlıkları, yükümlülükleri ve yıllık performans planları konusunda her mali yılın ilk ayı içerisinde kamuoyu bilgilendirilecek. Bakanlıklarda müsteşar, diğer kamu idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali ve belediyelerde belediye başkanı olarak sıralanan ´´üst yöneticiler´´ sorumluluğun gereklerini, harcama yetkilileri, mali hizmetler birimi, mali kontrol yetkilisi ve iç denetçiler ile muhasebe yetkilisi aracılığıyla gerçekleştirecek. MilliSavunma Bakanlığı´nda ise ´´üst yönetici´´ sıfatı Bakan´a ait olacak.

KAMU İDARE BÜTÇELERİ
Genel yönetim kapsamındaki idarelerin bütçeleri; merkezi yönetim bütçesi, sosyal güvenlik kurumları bütçeleri ve mahalli idareler bütçeleri olarak hazırlanacak ve uygulanacak. Kamu idarelerince bunlardışında herhangi bir ad altında bütçe oluşturulamayacak. KİT´ler dışındaki tüm kamu kurum ve kuruluşları bütçe içine ve dolayısıyla Meclis denetimine girecek. Yeni düzenleme, merkezi yönetim, sosyal güvenlik kurumları ve yerel idarelerin mali yönetim vekontrolünü kapsayacak. Merkezi idare bütçesinin hazırlanma süreci, Bakanlar Kurulu´nunMayıs ayının sonuna kadar toplanarak orta vadeli planı kabul etmesiylebaşlayacak. Maliye Bakanlığı, Haziran ayının 15´ine kadar orta vadeli program ile uyumlu olmak üzere gelecek 3 yıla ilişkin öngörüleri içeren orta vadeli planı hazırlayacak ve bu plan Yüksek Planlama Kurulu tarafından karara bağlanacak. Maliye Bakanlığı, kamu idarelerine yönelik ´´Bütçe Çağrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi´´, Yüksek Planlama Kurulu da ´´Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi´´ oluşturacak. Kamu idarelerinin bütçe teklifleri Maliye Bakanlığı´na verilecek. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar ise 3 yıllık bütçeleme anlayışı içinde hazırlayacakları bütçelerini bilgi için Maliye Bakanlığı´na gönderecek. Yasada, ´´düzenleyici ve denetleyici kurumlar´´ olarak sayılan Sermaye Piyasası Kurulu, Rekabet Kurumu, Radyo ve Televizyon Üst Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme ve Denetleme Kurulu, Telekomünikasyon Kurumu, Kamu İhale Kurumu, Şeker Kurumu, Tütün, Tütün Mamülleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, ´´mali saydamlık´´, ´´hesap verme sorumluluğu´´ ´´bütçe´´, ´´kamu yatırım projeleri´´ ´´tahsis´´, ´´mali yönetiminde etkinlik ve sorumluluk´´, ´´muhasebe sistemi´´,´´kayıt zamanı ve kullanılacak belgeler´´, ´´mali istatistikler´´ ve ´´dış denetim´´ hükümlerine tabi olacak. KİT´ler ile KİT niteliğindeki kamu şirketleri hariç diğer kurumlarhazırlayacakları bütçe tahminlerini TBMM´ye sunacaklar.

ÖDENEKLER
Bütçe ödenekleri, Maliye Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, nakit planlaması da dikkate alınarak vize edilen ayrıntılı harcama programları ve serbest bırakma oranlarına göre kullanılacak. Kamu idareleri, bütçelerinde yer alan ödeneklerin üzerinde harcamayapamayacak. Cari yılda kullanılmayan ödenekler yıl sonunda iptal edilecek. Ancak, kamu idarelerinin bütçelerinde cari yıl içinde kullanılmayan ödeneklerinden merkezi idare bütçe kanununda belirtilenler, ertesi yıla devredilebilecek. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçeleri arasındaki ödenek aktarımları kanunla yapılacak. Kamu idareleri, aktarılan tertipteki ödeneğin yüzde 2´sine kadar bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilecek.

ÖRTÜLÜ ÖDENEK
Örtülü Ödenek, ´´kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetleri, devletin milli güvenliği ve yüksek menfaatleri ile devlet itibarının gerekleri, siyasi, sosyal ve kültürel amaçlar ve olağanüstü hizmetlerle ilgili hükümet icapları için kullanılmak üzere başbakanlıkbütçesine konulan ödenek´´ olarak tanımlanıyor. Kanunlarla verilen görevlerin gerektirdiği istihbarat hizmetleriniyürüten diğer kamu idarelerinin bütçelerine de örtülü ödenek konulabilecek. Örtülü ödenek amacı dışında Başbakan ve ailesinin kişisel harcamaları ile siyasi partilerin idari, propaganda ve seçim ihtiyaçlarında kullanılamayacak. İlgili yılda bu amaçla tahsis edilen ödenekler toplamı, genel bütçe başlangıç ödenekleri toplamının binde 5´ini geçemeyecek.

KAMU YATIRIM PROJELERİ
DPT Müsteşarlığı, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin yatırım programında yer alan projelerin ödeneklerinin belirlenmesi sürecinde, bütçe bütünlüğünün sağlanması açısından Maliye Bakanlığı ile işbirliği yapacak. Kamu projelerinin gerçekleşme ve uygulama sonuçları, ilgili kamu idaresi tarafından izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar bir rapor halinde Sayıştay Başkanlığı´na, Maliye Bakanlığı´na ve DPT Müsteşarlığı´na gönderilecek. Afetler hariç, DPT tarafından onaylanmayan projeler yatırım programına girmeyecek. Bütçede ödeneği bulunmayan işler için yüklenmeye girişilmeyecek. Yüklenme süresi mali yılla sınırlı olacak. TSK´nın stratejik ve planlamaya ilişkin ağır yekün tutan projeleriiçin gelecek yıllara dönük yaygın yüklenmeye girişilmesi konusunda Milli Savunma Bakanlığı ve içişleri Bakanlığı yetkili olacak. Dışişleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı´nın uygun görüşünü almak kaydıyla, yabancı ülkelerde dış temsilcilik binası veya arsa satın alınması, bina yaptırılması veya kiralanması için gelecek yıllara yönelik yüklenmelere girişebilecek. Gerçek veya tüzel kişilere yasal dayanağı olmayan kamu kaynağı kullandırılamayacak, yardımda bulunulamayacak ve menfaat sağlanamayacak. Ancak, genel idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinde öngörülmüş olmak kaydıyla kamu yararı gözetilerek dernek,birlik, kurum, kuruluş, sandık, vakıf ve benzeri teşekküllere yardım yapılabilecek. Merkezi yönetim bütçe kanunun ilk 6 aylık uygulama sonuçları, ekonomik ve mali duruma ilişkin gelişmeler, ikinci 6 aya ilişkin beklentiler, hedefler ile faaliyetleri kapsayan bilgiler, ilgili idareler tarafından kamuoyuna açıklanacak.

Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile kamu kuruluşlarının yöneticileri her yılın sonunda kamuoyuna yaptıklarının ve yapamadıklarının hesabını verecek.

TBMM Genel Kurulu´nda kabul edilen Yasa ile özel gelirlerin de bütçe içine alınarak mali disiplin sağlanmasını hedefleniyor. Bütçelerden bir giderin yapılabilmesi, harcama yetkilisinin talimatı vermesiyle mümkün olacak. Bütçelerden bir giderin yapılabilmesi için iş, mal veya hizmetin belirlenmiş usul ve esaslara uygun olarak alındığının veya gerçekleştirildiğinin, görevlendirilmiş kişi ya da komisyonca onaylanması ve gerçekleştirme belgelerinin düzenlenmiş olması gerekecek.

Maliye Bakanlığı, gelir politikaları ve uygulamaları konusunda amaçlarını, stratejilerini, değerlerini ve taahhütlerini her mali yıl başında kamuoyuna duyuracak.

Bakanlık, mükellefler ve sorumluların vergi ve benzeri yükümlülüklerini kolayca yerine getirebilmeleri için gerekli hizmetleri sağlayacak ve önlemleri alacak. Mükelleflerin ve sorumluların vergiye uyumu teşvik edilecek ve hakların korunması ve yükümlülükler konusunda mükelleflerin bilgilendirilmesi için ilgili daireler tarafından gerekli düzenlemelere gidilecek.

BÜTÇENİN KAPSAMI GENİŞLETİLİYOR
Vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerin konulması, değiştirilmesi ya da kaldırılacağı kanunla hükme bağlanacak. Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerin gelirlerinin kanuni dayanakları bütçelerinde gösterilecek. Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin topladığı vergi, resim, harç ve benzeri gelirlerden diğer idare, kurum ve kuruluşlara verilecek paylar, geliri toplayan kamu idaresi bütçesine bu amaçla konulacak ödeneklerden karşılanacak. Mali yıl içinde kullanılabilecek ödenek miktarı, ilgili kanun hükümleri uyarınca tahsil edilen miktar dikkate alınarak hesaplanacak pay miktarını geçemeyecek. Özel gelirlerin karşılığında idarelere tahsis edilen özelödenek miktarları ilgili idarelerin bütçelerinde gösterilecek. Özel gelirlerin ödenek kaydına, gelecek yıla devrine, iptaline ilişkin yetki ve işlemler merkezi yönetim bütçe kanununda gösterilecek. Özel gelirlerin bütçe içine alınmasıyla bütçenin kapsamı genişletilecek ve mali disiplin sağlanmasında önemli bir adım atılacak.

KAMU GÜCÜYLE BAĞIŞA YASAK
Kamu gücüne kullanmak suretiyle kamu hizmetinin karşılığı olarak veya kamu hizmetleriyle ilişkilendirilerek herhangi bir gerçek veya tüzel kişi tarafından bağış veya yardım toplanamayacak ve benzeri adlar altında tahsilat yapılamayacak. Kamu idarelerine yapılan her türlü bağış ve yardımlar bütçelerine gelir kaydedilecek. Nakdi olmayan bağış ve yardımlar, ilgili mevzuatına göre değerlemeye tabi tutularak kayda alınacak.

FAALİYET RAPORLARI
Üst yöneticiler ve bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkilileri tarafından idari sorumlulukları çerçevesinde her yıl faaliyet raporları düzenlenecek. Bu raporlar, stratejik planlama ve performans programları uyarınca yürütülen faaliyetleri, belirlenmiş performans göstergelerine göre hedef ve gerçekleşme durumu ile meydanagelen sapmaların nedenlerini açıklayacak şekilde hazırlanacak. Harcama yetkilisi, birim faaliyet raporunu üst yöneticiye verecek.Üst yönetici birim faaliyet raporlarını esas alarak idaresinin faaliyet sonuçlarını gösteren idare faaliyet raporu hazırlayacak. İdare faaliyet raporu, Sayıştay´a verilecek ve aynı zamanda kamuoyuna açıklanacak. Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumları, idare faaliyet raporlarının bir örneğini Maliye Bakanlığı´na, mahalli idareler ise İçişleri Bakanlığı´na gönderecek. İçişleri Bakanlığı´nca mahalli idare faaliyetlerine ilişkin Değerlendirme Raporu, Maliye Bakanlığı´nca da Genel Faaliyet Raporu düzenlenecek. Sayıştay ise söz konusu raporlardan hareketle kendi değerlendirmesini yapmak suretiyle TBMM´yi bilgilendirecek. TBMM, merkezi yönetim bütçe kanununun uygulama sonuçlarını onama yetkisini kesin hesap kanunuyla kullanacak. Kesin Hesap Kanunu Tasarısı, muhasebe kayıtları dikkate alınarak merkezi yönetim bütçe kanununun şekline uygun olarak Maliye Bakanlığınca hazırlanacak. Bu tasarı, bir yıllık uygulama sonuçlarını karşılaştırmalı olarak gösteren değerlendirmeleri içeren gerekçesiyle birlikte izleyen mali yılın Haziran ayı sonuna kadar Bakanlar Kurulunca TBMM´ye sunulacak vebir örneği Sayıştay´a gönderilecek. İdarelerin faaliyet raporları, genel faaliyet raporu, dış denetim genel değerlendirme raporu ve kesin hesap kanunu tasarısı ile merkezi yönetim bütçe kanunu tasarısı birlikte görüşülecek. Ancak, bu raporlarile genel uygunluk bildirimi TBMM komisyonlarında öncelikle görüşülecek. Sayıştay, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idareleri için düzenleyeceği genel uygunluk bildirimini, Kesin Hesap Kanunu Tasarısı´nın verilmesinden başlayarak en geç 75 gün içinde TBMM´ye sunacak. Genel uygunluk bildirimi dış denetim raporları, idare faaliyet raporları ve genel faaliyet raporu dikkate alınarak hazırlanacak. Kesin Hesap Kanunu Tasarısı ve genel uygunluk bildiriminin TBMM´yeverilmiş olması, ilgili yıla ait Sayıştay´ca sonuçlandırılmamış denetimleri önlemeyecek ve hesapların kesin hükme bağlandığı anlamına gelmeyecek.

TAŞINIR VE TAŞINMAZ MALLAR
Genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerince taşınır ve taşınmaz mal edinilmesi, yönetilmesi, trampası, elden çıkarılması, ecrimisilin tahsil ve takibinde izlenecek yöntem, devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin yönetimi ve korunması, işgalli malların tahliyesi, bu işlemlerin denetimi ve malların kaydı ile mal yönetim hesabının verilmesine ilişkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı´nın teklifi üzerine tüzükle belirlenecek. TSK´nın elinde bulunan taşınır malların yönetim ve denetimi ise ilgili kanunda düzenlenecek. Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin her türlü taşınır ve taşınmaz mallar Maliye Bakanlığı´nca satılarak bedelleri bütçeye gelirkaydedilecek. Kamu idareleri, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirebilmeleri için mülkiyetlerinde bulunan taşınmazları kendi aralarında bedelsiz olarak tahsis edebilecekler.

MUHASEBE SİSTEMİ VE MAHSUP DÖNEMİ
Muhasebe sistemi, mali raporların düzenlenmesi ve kesin hesabın çıkarılmasına temel olacak karar, kontrol ve hesap verme süreçlerinin etkin çalışmasını sağlayacak şekilde kurularak yürütülecek. Bütün mali işlemlerin muhasebeleştirilmesi ve her muhasebe kaydının belgeye dayanması gerekecek. Tahakkuk esaslı muhasebe sisteminin gereği olarak gelir ve giderler tahakkuk ettikleri yılın hesaplarında görülecek, bütçe işlemleri ise nakit esasında muhasebeleştirilecek. Kamu hesapları maliyıl esasına göre tutulacak, yılı içinde yapılmakla birlikte henüz sonuçlandırılmamış işlemler mali yılı izleyen bir aylık mahsup dönemi içinde tamamlanacak. Kamu idarelerinin mali istatistiklerini Maliye Bakanlığı hazırlayacak. Merkezi yönetime ait mali istatistikler aylık olarak yayımlanacak, sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idarelere ait mali istatistikler ile merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerine ait mali istatistikler ise birleştirilmek suretiyle üçer aylık dönemler itibariyle kamuoyunun bilgisine sunulacak. Maliye Bakanlığı´nca hazırlanan mali istatistikleri belirlenen standartlara uygunluk açısından Sayıştay değerlendirecek.

İÇ DENETİM
Türk kamu iç kontrol sisteminde uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun iç denetim müessesesi kurulacak. Kamu idarelerinin yıllık iç denetim programı, üst yöneticinin önerileri de dikkate alınarak, iç denetçiler tarafından hazırlanacak ve üst yöneticiler tarafından onaylanacak. İç denetçi görevini, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen ve uluslararası kabul görmüşkontrol ve denetim standartlarına uygun şekilde yerine getirecek. Uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun olarak, iç denetçilerin eğitimi ve iç denetim standartlarının belirlenmesi amacıyla Maliye Bakanlığı´na bağlı olarak 7 üyeli ´´İç Denetim Koordinasyon Kurulu´´ oluşturulacak. Kurul üyeleri, biri Başbakan, biri DPT Müsteşarlığı´nın bağlı olduğu bakan, biri İçişleri Bakanı, biri Hazine Müsteşarlığı´nın bağlı olduğu bakan ve 3´ü de Maliye Bakanlığı´nın önerisi üzerine 5 yıl süreyle Bakanlar Kurulu tarafındanatanacak. Kurul, denetim standartlarının belirlenmesi, iç denetim faaliyetlerinin kolaylaştırılması, eğitim programlarının yürütülmesinin yanı sıra yolsuzluk ve usulsüzlüklerin ortadan kaldırılması için gerekli önlemlerin alınması konusunda önerilerde de bulunacak.

SAYIŞTAY DENETİMİ GENİŞLİYOR
Sayıştay denetiminin kapsamı genişletiliyor. Genel yönetim kapsamındaki tüm kamu idarelerinin harcama sonrası dış denetimini Sayıştay gerçekleştirecek. Sayıştay tarafından yapılacak harcama sonrası dış denetimde, genel yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin hesap verme sorumluluğu çerçevesinde; yönetimin mali, faaliyet, karar ve işlemlerinin kurumsal amaç, hedef ve planlara ve kanunlara uygunlukyönünden incelenecek ve sonuçları TBMM´ye rapor edilecek. Sayıştay, her yıl TBMM Başkanlık Divanı tarafından görevlendirilecek ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından oluşan komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara ilişkinbelgeler esas alınarak denetlenecek.

KAMU ZARARI
Kamu zararı oluşturmadığı halde ödenek üstü harcama talimatı verenharcama yetkilileri için para cezası uygulanacak. Bu yetkililere, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının 2 katı tutarında para cezası verilebilecek. Kontrol, denetim, inceleme veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararı, zararın oluştuğu tarihten itibaren hesaplanacak kanuni faiziyle birlikte ilgililerden tahsil edilecek. Alınmamış para, mal ve değerleri alınmış; sağlanmamış hizmetleri sağlanmış; yapılmamış inşaat, onarım ve üretimi yapılmış veya bitmiş gibi gösteren, gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle kamu kaynağında bir artışa engel veya bir eksilmeye neden olanlar ile bu gibi kanıtlayıcı belgeleri bilerek düzenlemiş, imzalamış veya onaylamış bulunanlar hakkında TCK veya diğer kanunların bu fiillere ilişkin hükümleri uygulanacak. Ayrıca, bu fiilleri işleyenlere her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemelerin 2 katı tutarında para cezası verilecek.

MALİYE BAKANLIĞI´NIN GÖREVLERİ
Mali yönetim ve kontrol sisteminin zaafa uğradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili bakanın talep etmesi veya doğrudan Başbakan´ın onayı üzerine Maliye Bakanı, mali karar ve işlemlerini mevzuata uygunluk yönünden teftiş ettirecek. Sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idare bütçelerinin hazırlanması ve uygulanması ile diğer mali işlemler, kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olacak. Mali yönetim ve kontrol sisteminin tümüyle zaafa uğradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili vali veya belediye başkanının talep etmesi veya Başbakan´ın onayı üzerine İçişleri Bakanı, yetkili denetim elamanlarına, mahalli idarelerin tüm yönetim ve kontrol sistemlerini mali karar ve işlemlerinin mevzuata uygunluk yönünden teftiş ettirecek. KİT´ler ve kamu şirketlerinin gayri safi hasılatının yüzde 15´ine kadar tutarında bir bedel tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilecek.

MUHASEBE-İ UMUMİYE KANUNU KALDIRILIYOR
50 yıllık Muhasebe-i Umumiye Kanunu yürürlükten kaldırılırken, kanun kapsamına dahil kamu idarelerinde kurulmuş döner sermaye işletmeleri ve fonlar, 31 Aralık 2007 tarihine kadar tasfiye edilecek. Kanun hükümlerinin uygulanmasına ilişkin düzenlemeleri, Maliye Bakanlığı gerçekleştirecek. Maliye Bakanlığı, kamu idarelerinde mali yönetim ve kontrol sistemlerinin oluşturulmasına yardımcı olacak. Geçiş dönemi, 31 Aralık 2007 tarihini geçemeyecek. Kanun kapsamındaki idarelerde ilgili mevzuatta ve TBMM İçtüzüğü´nde gerekli değişiklikleren geç 31 Aralık 2004 tarihine kadar yapılacak. Yasa´nın, ´´bütçe politikası, gelir ve giderlerin izlenmesi´´ ve ´´iç denetim koordinasyon kurulu ve görevleri´´ni düzenleyen hükümleriile kanun hükümlerinin uygulanmasına ilişkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Maliye Bakanlığı´nı yetkili kılan maddesi, kanunla öngörülen düzenleme ve yetkilere ilişkin bazı geçici maddeleri yayımı tarihinde,diğer hükümleri ise 1 Ocak 2005´te yürürlüğe girecek.

´´ 6 SIFIR ATILMIŞ BÜTÇE OLACAK´´
Tasarının kabul edilmesinin ardından bir teşekkür konuşması yapan Devlet Bakanı Ali Babacan, 2005 yılından itibaren kamu maliyesinin daha şeffaf bir yapıya kavuşacağını söyledi. Kabul edilen düzenleme ile 3 yıllık bütçe kavramının getirildiğinikaydeden Babacan, ´´Gelecek yıl, inşallah 3 yıllık bir bütçe tasarısını Meclis´e sunacağız. Bu bütçe, aynı zamanda 6 sıfır atılmış bir bütçe olacak. Bundan sonraki bütçeler 3 yıllık ve 6 sıfır atılmış olacak´´ dedi. Babacan, ´´ekonomi yönetiminin kabul edilen yasa ile önemli bir dönüm noktasına ulaştığını´´ sözlerine ekledi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.722 Değişim: 0,00% Hacim : 102.240 Mio.TL Son veri saati : 18:10
Düşük 0 25.04.2024 Yüksek 0
Açılış: 0
32,5713 Değişim: 0,10%
Düşük 32,4792 25.04.2024 Yüksek 32,6046
Açılış: 32,54
35,0227 Değişim: 0,56%
Düşük 34,7916 25.04.2024 Yüksek 35,0375
Açılış: 34,8286
2.428,43 Değişim: 0,22%
Düşük 2.414,58 25.04.2024 Yüksek 2.432,11
Açılış: 2.423,18
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.