Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2007 10:39
HONG KONG - İzmir Limanı ihalesinde Hutchison Port Holdings (HPH) ve Ege İhracatçı Birlikleri`yle (EİB) 1 milyar 275 milyon dolarla en yüksek teklifi veren Global Yatırım Holding, bir yandan Derince Limanı için hazırlığını sürdürürken, diğer yandan Türkiye`deki altyapı ihalelerine Hong Kong`lu ortağıyla girmeyi planlıyor. İzmir Limanı`ndaki ortaklık dağılımı henüz belirlenmemekle birlikte, daha önce dördüncü ortak olarak konsorsiyuma katılacağı belirtilen Deutschebank`ın payının yüzde 20 civarında olacağı açıklanmıştı.
Halen Kuşadası Limanı`nın işletmesini Singapurlu Royal Caribbean Cruise Lines ile gerçekleştiren Global, yeni iş ortağı HPH ile yapacağı yatırımlar için önce Rekabet Kurulu`nun İzmir Limanı`yla ilgili kararını bekliyor.
Derince için hazırlık Rekabet Kurulu`nun kısa süre sonra konuya ilişkin kararını açıklaması beklenirken, Global Yatırım`ın, HPH ve EİB ile özellikle otomotiv ihracatının önemli merkezlerinden Derince Limanı için hazırlıklara başladığı öğrenildi.
Hutchison Port Holdings Finans Direktörü Clemence Cheng, Limanlar Grubu Başkanı John Meredith, Global Yatırım Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman, Genel Koordinatör Sezen Ergül, ve Genel Müdür Gökhan Özer`in de katıldığı bir dizi toplantıda dünyanın en büyük konteynır yükleme (elleçleme) kapasitesine sahip limanlarından Hong Kong, Türk gazetecilere tanıtıldı. Hutchison Port ve Global yetkilileri toplantıda İzmir Limanı için ödemenin peşin yapılacağının altını çizdi.
`Limanlar yetersiz` Türkiye ile üç-dört yıldır ilgilendiklerini belirten HPH Avrupa Finans Direktörü Clemence Cheng, İzmir Limanı`nın elleçleme kapasitesinin 2002 ve 2006 arasında yıllık yüzde 18.3 arttığına dikkat çekti. Türkiye`deki limanların `çok uygun olmadığını` kaydeden Cheng, Amacımız bu konuda altyapıyı tamamlamak dedi. Cheng, Türkiye`de yeni yatırımların ne olacağı konusunda İzmir Limanı`yla ilgili sürecin tamamlanmadığını hatırlatarak konuşmaktan kaçınsa da yatırımların süreceği mesajını, Türkiye`de perakende sektöründe zaten varız. Yatırım ortamı uygun olursa grubumuz diğer alanlara da bakarız diyerek verdi. Global Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman ise, HPH`nin geçen yıl holding iştiraklerinden Watson şirketiyle Türkiye`de kişisel bakım sektörüne girdiğini hatırlattı.
`Birlikte hareket ederiz` Kutman, Watsons`ın, 2006 yılında Türkiye`de Cosmo`yu satın alarak bu alanda faaliyete başladığını belirterek şunları söyledi: Hutchison, bir ülkeye önce limanlarla giriyor. Dünyada pek çok alanda yatırım yapan şirket girdiği ülkede daha sonra diğer alanlara yöneliyor. Türkiye`de de farklı alanlarla ilgilenebilirler. Bu alanların başında da enerji gibi altyapı yatırımları geliyor. Böyle bir gelişme halinde Hutchison`la hareket edeceğiz. Bu zaten HPH ile anlaşmamız gereği böyle.
Global Yatırım Holding, Konya, Çorum, Uşak ve Ereğli`nin doğalgaz dağıtım ihalesini STFA ile yüzde 50-50 ortaklıkla kurduğu Enerji Holding`le almıştı.
`Arjantin`den kötü oluruz` Bu arada, Kutman, gazetecilerin Türkiye`deki siyasi gelişmelere ilişkin soruları üzerine de yabancıların ülkede 82 milyar dolarlık portföyü bulunduğuna dikkat çekerek şunları söyledi: 2007 yılında Türkiye ye giren toplam yabancı sermaye 30 milyar
dolar. Siyasi bir krize ortam yaratılmaması için herkes üzerine düşeni yapmalı. Çünkü yabancıların bu sermayenin 10-15 milyar dolarını çekmeye kalkması halinde bile Türkiye Arjantin den beter olur.
* * * * *
Konteynırlar x-ray ve radyasyon cihazından geçiyor Özelleştirme sürecinin henüz tamamlanmamasına rağmen, İzmir Limanı`nda sıkıntı yaşanmasını beklemediklerini belirten Hutchison Holding`in Avrupa Finans Direktörü Clemence Cheng, HPH`nin dünyanın en büyük limanından beşine hâkim olduğuna dikkat çekti. Cheng, şu bilgileri aktardı: 30 bin dönüm alanda faaliyet gösteren Hong Kong Limanı`nın büyük kısmını HPH işletiyor. 23 milyon elleçlemenin 16 milyonunu HPH yapıyor. 36 gemi aynı anda boşaltma işlemi gerçekleştiriyor. 2006`da dünyada 400 milyon konteynır elleçlemesinin yüzde 15`ini yani 59.3 milyonunu HPH gerçekleştirdi. Şirket piyasa payı itibarıyla dünya birincisi. Limanda 24 saat hizmet veriliyor. İzmir Limanı`na 50 yıl önce kaptan olarak gelen Liman Grubu Başkanı John Meredith ise dünyada 45 limanı işlettiklerini anlattı. Dört yıldır Türkiye`ye girmeye çalıştıklarını belirten Meredith, sonuçtan memnun olduklarını kaydetti. Meredith, Hong Kong, dünyada kameralarla herşeyin kontrol edildiği tek liman. Limana her gün 10 bin konteyner girriyor ve hepsi x-ray ve radyasyon cihazlarından geçiyor. Bu teknolojiye Türkiye`yi de dahil edeceğiz dedi.
* * * * *
Otomotivin yurtdışı bağlantı kapısı Derince Özelleştirme İdaresi, işletme hakkı devri yöntemiyle ihale edilecek Derince Limanı için şartname çalışmasını sürdürüyor. ÖİB`in ihaleye haziranda çıkabileceği belirtiliyor. Derince Limanı, sanayi merkezleri açısından son derece stratejik konumda. Devlet Demiryolları İşletmesi`ne ait liman, İzmit Körfezi`nin kuzeyinde yer alıyor. Körfezdeki otomotiv sanayi ve diğer eşya yüklerine hizmet veren liman, demir ve karayoluyla da bağlantılı. Bir kılavuz botu, iki römorkor ve iki palamar botunun mevcut olduğu limanda, liman elleçleme ekipman arasında 3-35 tonluk dokuz adet rıhtım vinci, 5-25 tonluk sekiz adet mobil vinç, altı standart ve 20 kısa mastlı forklift, bir paletli vinç ve bir loder var. Ayrıca, TMO`ya ait 95 bin ton kapasiteli bir siloya sahip olan limanda, rıhtımla bağlantılı bir konveyör sistemi de bulunuyor.
Liman özelleştirmeleri doludizgin sürüyor Mersin Limanı`nın işletmesinin 36 yıllığına özelleştirilmesi için açılan ihaleyi, 755 milyon dolar veren PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu (O.G.G) kazandı. Sözleşme, 12 Mayıs 2007`de imzalandı.
3 Mayıs`ta yapılan İzmir Limanı`nın 49 yıllığına işletme hakkı özelleştirme ihalesinde en yüksek teklifi, 1 milyar 275 milyon dolar ile Global-Hutchison-EİB O.G.G verdi. Rekabet Kurulu`nun görüşü bekleniyor. EİB ise ihracatçılara en az 15 bin dolarla OGG`ye ortak olma çağrısı yapıyor.
9 Eylül 2005`de 36 yıllığına işletme hakkı devri yöntemiyle yapılan İskenderun Limanı özelleştirme ihalesinde en yüksek teklifi 80 milyon dolar ile PSA-Akfen O.G.G. verdi, ancak ihale iptal edildi.
Derince Limanı için haziran ayında ihaleye çıkmaya hazırlanan Özelleştirme İdaresi, Samsun Limanı için ise henüz bir açıklama yapmadı.