Oluşturulma Tarihi: Kasım 04, 2004 10:01
Denizcilik sektöründe ticaret hacmi yıllık yüzde 3 düzeyine yükseldi. Sözkonusu artışın paralelinde ikinci el gemilere yönelik talep patlarken
yeni gemi imalatı da pupa yelken devam ediyor
Uluslararası deniz ticaretinde son yıllarda artan ticaret hacmi ve talep, armatörlerin yüzünü güldürüyor. Ticaret hacmi yıllık yüzde 3 civarında artarken, tankerlere yönelik talep artışı ve navlun (gemi ile yapılan taşıma ücreti) değerlerindeki yükseliş piyasanın rekor oranlarda işlemesine neden oluyor. Ancak deniz ticaretine yönelik çalışmalarıyla ile tanınan ünlü araştırma kurumu Clarkson Weekly`nin yayınladığı haftalık bülten de tüm bu olumlu havanın çok yakında sona ereceği açıklandı. Denizcilik sektörünün geçmiş 4 senesini mercek altına alan Clarkson Weekly, rekora koşan piyasanın çok yakında krizle karşılaşabileceğini bildirdi.
TESİSLER DOLDU
Son dört senede yüzde 20 oranlarında artan navlun değerlerinin piyasada rekabeti kızıştırıp, talebi iyice artırdığına dikkat çeken Clarkson, gelecek sene global ekonomide beklenen durgunlukla beraber, sektörde arz fazlası sorunu yaşanacağını açıkladı. Clarson Weekly, `İstatikçiler risk almayı sevmez, piyango oynamaz. Denizcilik dünyasının geleceği ele alındığında biz armatörleri riskli günlerin beklediğine inanıyoruz` yazdı.
Clarkson Weekly, deniz ticaretindeki son gelişmeleri şöyle değerlendirdi: `Her yıl yüzde 3 oranlarında büyüyen deniz ticaretinin bir sonucu olarak, yüzde 10`dan yüzde 30`a çıkan navlun oranları, piyasanın rekora koşmasına neden oluyor. Tanker ve dökme yük gemilerine olan talep artarken, başta İstanbul olmak üzere, Kore ve Japonya`daki birçok tanker tesislerinin 2007 yılına kadar dolu olduğu gözlemleniyor. Şirketler şimdiden siparişi verilen 2008 ürünlerini piyasaya sunmaya başladı. Talep, pazarı kontrolü altına almış durumda. Özellikle tanker imalatında kullanılan çelik gibi yerli mamüllerin çoğunun Çin tarafından piyasadan satın alınması, yine tanker fiyatlarının değerlenmesini tetikliyor. 3 ila 5 yıllık tanker kira sözleşmelerine olan ilgi giderek artıyor. Piyasada daha kapsamlı tanker inşaatı hızlanırken, gelecek sene beklenen durgun ekonomiyle birlikte arz ve talep dengesinde eşitsizlik oluşacak. Bugünler uzun sürmez.`
Navlun oranları yükselişe geçti
Dökmeyük gemileri büyüklükleri itibarıyla 3`e ayrılıyor. Capesize diye adlandırılan gemiler Ümit Burnu`nu geçebilen ve tonajı 80 bin deadweight ton (dwt) üstü oluyor. Panamax tipi gemiler genişlik açısından Panama Kanalı`ndan geçme- ye uygun olarak tasarlanmış, tonajı 50 bin dwt (dead weight ton) ile 80 bin dwt arasında değişirken, Handymax`leri tonajı 35 bin ila 50 bin dwt arası değişen, su çekimleri 11.5 metrenin altında bulunan gemiler oluşturuyor.