Gülle: İhracat hedeflerimiz koronavirüsten büyük

04.05.2020 - 12:15
Gülle: İhracat hedeflerimiz koronavirüsten büyük | Ekonomi Haberleri

Türkiye İhracatçılar Meclisi, nisan ayı ihracat rakamlarını açıkladı. Türkiye’nin ihracatı 2020 yılı nisan ayında 8 milyar 993 milyon dolar oldu.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM), nisan ayı geçici dış ticaret verilerini açıkladı. Nisan ayında ihracat, Genel Ticaret Sistemi’ne (GTS) göre yüzde 41,4 düşüşle 8 milyar 993 milyon dolar oldu. Son 12 aylık ihracat ise yüzde 3,7 düşüşle 172 milyar 706 milyon dolara ulaştı.

Covid-19 pandemisinin küresel büyüme ve ticarete yönelik öngörüleri değiştirdiğine dikkat çeken TİM Başkanı İsmail Gülle, buna karşılık Türkiye’nin aldığı tedbirlerin ve mart ayının ikinci yarısına kadar kendisini koruyabilmesinin etkisiyle ilk çeyrekte yüzde 5-6 büyümesini öngördüklerini belirtti. Gülle, nisan ayı ihracat rakamlarının virüs salgınının küresel ticaret üzerinde beklenen negatif etkilerinin gözlemlendiği bir tabloya işaret ettiğini belirterek şunları kaydetti:

“İhracat rakamlarımız, nisan ayında düşüşe işaret etse de bu rakamların ardındaki nice kahramanlıkları da öncelikle paylaşmak isteriz. Tüm zorluklara rağmen süregelen ihracatımız, ülkemizin bu zorlu dönemde sergilediği birlik ve beraberliği, ihracatçılarımızın ülkemize hizmet için gösterdikleri feraseti, sağlık çalışanlarımızın gecesini gündüzüne katarak ortaya koyduğu fedakarlığı, bu süreçten alnımızın akıyla çıktığımızda karşımıza çıkacak yeni fırsatları, böyle bir dönemde dahi devletimizin ortaya koyduğu gücü ve pek çok coğrafyaya uzattığı yardım elini ve aynı zamanda milletimizin nice milletlere ilham olmuş azmini temsil etmektedir. Gün umutsuzluk günü değil, yarınlardaki fırsatlara hazırlanma günüdür. Covid-19 sürecinde daralan uluslararası ticaretin etkilerini, ihracatta yaşanan kaybı telafi edecek başlıkları ve süreç sonunda oluşacak yeni dünya düzeninde daha güçlü bir şekilde yer almak için eylem planlarını devreye aldık. Unutulmayalım ki, ihracat hedeflerimiz Covid-19’dan büyük. Ülkemiz ihracatı bu zorlu süreçten güçlenerek alnının akıyla çıkacaktır. Biz hiç yılmadan ‘Dış Ticaret Fazlası Veren Türkiye’ hedefine doğru giden yolda kararlı yürüyüşümüzü sürdüreceğiz.”

SANAL TİCARET HEYETLERİ MAYIS’TA BAŞLIYOR

Covid-19 sürecinde ihracatçılar için devreye aldıkları eylem planlarına değinen Gülle, bu kapsamda Çin, Hollanda ve ABD Büyükelçileriyle online ortamda yapılan “TİM Export Talks” panelleriyle salgın sonrası süreçte hangi ürün ve sektörlerde fırsatların gelişeceğini değerlendirmeyi sürdüreceklerini belirtti. İhracatçı birliklerinden TİM’e iletilen 40 sorun ve talebin Ekonomik İstikrar Kalkanı paketinde hızlı bir şeklide karşılık bulduğunu ve Ticaret Bakanlığı’nın ‘Temazssız İhracat’ uygulamasıyla ihracatın önündeki engellerin kaldırıldığını hatırlatan Gülle,“Türkiye İhracatçılar Meclisi olarak bizler de, ‘Yeni nesil ticaret diplomasisi’ faaliyetleri kapsamında ihracatçılarımızın bu süreçten daha fazla olumsuz etkilenmemesi adına sanal ticaret heyetleri düzenleme noktasında çalışmalara başladık. Yaptığımız analizlere dayanarak hedef ve öncelikli ülkelerin 28’inin ticaret müşavirleri ve ataşelikleriyle yapılan görüşmeler sonucu heyetleri gerçekleştireceğimiz ülkeleri belirledik. İlk etapta sanal ticaret heyetlerimize Mayıs ayının hemen başından itibaren, Kenya, Özbekistan, Güney Kore ve Hindistan’la başlıyoruz” dedi.

EN STRATEJİK SEKTÖRLER GIDA VE MEDİKAL

Gülle, salgının başladığı günden bu yana tarım sektörlerinin küresel salgının ortaya çıkardığı talep şoklarından en az etkilenen sektörler olduğunu belirterek ”Bu sektörlerden bazıları nisan ayı ihracatlarını artırmayı da başardı. Bu süreç özellikle gıda ve medikal ürünlerin ne kadar stratejik sektörler olduğunu bizlere tekrar hatırlatması bakımından mühim. Ülkemiz tedarik zincirinde ne kadar kritik bir konumda olduğunu ve bu sektörlerde kendine yetmekle kalmayıp birçok dünya ülkesine tıbbi malzeme yardımı yapabilecek güçte olduğu göstermiştir. Salgın sonrası dönemde, Türkiye salgının zirve yaptığı bu günlerde ülkelere uzattığı yardım elinin ve tedarik anlamında sağladığı güvenin meyvelerini toplayacaktır” şeklinde konuştu.

MASKE ÜRETİMİNDE AYLIK 1,5 MİLYAR HEDEFİNE YAKLAŞILDI

Başta sağlık çalışanları olmak üzere Türkiye’nin virüsle mücadelesine katkı sağlamak adına ‘Biz bize yeteriz’ diyerek ihracatın vazgeçilmez gücü fabrikaları seferber ettiklerini hatırlatan Gülle, şunları kaydetti: “Ülke sathındaki bütün ihracatçı birliklerimizle giriştiğimiz Üretim Seferberliği’nde günde 1 milyon maske üretimini ne mutlu bizlere ki, mevcut çalışmalarımızı genişleterek bugün 15 milyonun üzerinde bir kapasiteye ulaştırmayı başardık. Ancak bunu da yeterli görmüyoruz, imalatçı ihracatçılarımızın engin tecrübesi ve üretim kabiliyetleriyle ülkemiz için her zaman daha iyisine odaklanıyoruz. Üretim kapasitemizi, artık günde 50 milyon, aylık bazda 1,5 milyar seviyelerine çekebilme hedefimize yakınız. Elbette çalışmalarımız ulusal düzeyle sınırlı değil. Türkiye'nin tüm hijyen ürünler ve maske üretiminde küresel ölçekte önemli bir üretici ve tedarikçi olduğunu göstermek adına, Türkiye Tanıtım Grubu olarak yurtdışındaki büyük alıcı grupların CEO’larına, işbirliği içerisinde bulunduğumuz ülkelerin resmi kurumlarına, kanaat önderlerine ve basın mensuplarına Türk hijyen kiti gönderiyoruz.”

NİSAN’DA 919 FİRMA İHRACAT AİLESİNE KATILDI

Nisan ayı ihracatına ilişkin detaylara değinen TİM Başkanı Gülle, şu bilgileri verdi: “Türkiye ekonomisinin bugünü ve geleceği açısından vazgeçilmez bir sacayağı olduğu perçinlenmiş olan ihracatımıza yönelik farkındalık ve TİM olarak ülkemizin her noktasında yürüttüğümüz KOBİ ihracat Seferberliği eğitimlerimizin en net sonucu olarak; nisan ayında ihracat ailemize 919 firmamızın katıldığını bildirmekten memnuniyet duyuyorum. İhracata yeni başlayan bu firmalarımız nisan ayında 44,4 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdi. Firma özelinde bakıldığında, nisan ayı içerisinde toplam 29.761 firmamız ihracat gerçekleştirdi.”

53 ÜLKEYE İHRACAT 163 MİLYON DOLAR ARTTI

Türkiye küresel ticaretteki olumsuz tabloya rağmen nisan ayında 53 ülkeye ihracatını 163 milyon dolar artırmayı başardı. Bu 53 ülkenin 46’sında artış yüzde 10’un, 32’sinde ise yüzde 50’nin üzerinde gerçekleşti. Bu ülkeler arasında, geçtiğimiz yılın nisan ayına göre 41,1 milyon dolar ihracat artışıyla Güney Kore, 18 milyon dolar ihracat artışıyla Türkmenistan ve 14,8 milyon dolar ihracat artışıyla Hong Kong dikkat çekti.

LİDER KİMYEVİ MADDELER OLDU

Nisan ayının lideri, 1 milyar 285 milyon dolarlık ihracat ile Kimyevi Maddeler sektörü oldu. Onu 903 milyon 166 bin dolar ihracat ile Çelik ve 620 milyon 608 bin dolar ile Elektrik Elektronik sektörleri takip etti. Geçtiğimiz yılın aynı ayına göre Kimyevi Maddeler sektöründe yüzde 27,3, Çelik sektöründe yüzde 26,9, Elektrik Elektronik sektöründe yüzde 33,8 oranında düşüş gerçekleşti.Nisan ayının en güçlü performansına imza atanlar ise yüzde 46,5 artışla 198 milyon dolar ihracata ulaşan Fındık ve Mamulleri, yüzde 15,2 artışla 144 milyon dolara ulaşan Meyve Sebze Mamulleri ve yüzde 5,1 artışla 119 milyon dolar ihracat gerçekleştiren Yaş Meyve ve Sebze sektörleri oldu.

AB’NİN İHRACATTAKİ PAYI YÜZDE 41,6’YA GERİLEDİ

Nisan ayında ihracatçılar, ülkemizin bayrağını 205 ülke ve bölgede dalgalandırmayı başardı. En çok ihracat gerçekleştirilen ilk 3 ülke ise 862 milyon dolar ile Almanya, 606 milyon dolar ile ABD ve 564 milyon dolar ile Irak oldu. İlk 10 ülkenin ihracattaki payı yüzde 45,7 olurken, ilk 20 ülkede bu pay yüzde 65,5’e yükseldi.Aralarında ABD, Almanya, İtalya ve Irak’ın da yer aldığı tam 12 ülkeye her sektör ihracat gerçekleştirmeyi başardı. En büyük pazar olan Avrupa Birliği’nin ihracattaki payı 3,7 milyar dolarlık bir hacim ile yüzde 41,6 seviyesine düştü.

EN DİKKAT ÇEKİCİ İHRACAT ARTIŞI KIRIKKALE’DE YAŞANDI

İllerin ihracatına bakıldığında; nisan ayında 17 il ihracatını artırdı. En çok ihracat gerçekleştiren ilk 3 il sırasıyla; 3 milyar 662 milyon dolarla İstanbul, 583,4 milyon dolarla İzmir ve 551,9 milyon Ankara oldu. En dikkat çekici artışlar ise; yüzde 76 artışla 1,3 milyon dolar ihracata imza atan Kırıkkale, yüzde 61 artışla 11,6 milyon dolara ulaşan Kastamonu ve yüzde 38 artışla 2,3 milyon dolar ihracat yapan Erzincan’da yaşandı. Zonguldak’ta Hazırgiyim sektörü ihracatını 77 kat artırırken, Düzce’de Fındık sektörü ihracatını 32 katına çıkarttı. Kastamonu’da Demir Demir-Dışı Metaller sektörünün ihracatını 23 katına, Mardin’de ise Makina sektörünün ihracatını 15 katına çıkardığı görüldü. 

168 ÜLKEYE 3 MİLYAR TL İLE İHRACAT YAPILDI

Ay boyunca 168 ülkeye ihracatta 3 milyar TL tutarında ihracat gerçekleştirildi. 4152 firma ihracat işlemlerinde Türk Lirasını tercih etti.

PARİTENİN OLUMSUZ ETKİSİ 149,4 MİLYON DOLAR OLDU

Miktar bazında ihracat ise nisanda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 12,5 düşüşle 11 milyon ton olarak gerçekleşti. Son olarak, nisan ayında Euro dolar paritesinin etkisi negatif yönlü 149,4 milyon dolar oldu.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
1.454 Değişim: 0,00% Hacim : 15.339 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 1.446 17.05.2021 Yüksek 1.455
Açılış: 1.447
8,3104 Değişim: -0,02%
Düşük 8,3104 18.05.2021 Yüksek 8,3182
Açılış: 8,3117
10,1090 Değişim: -0,01%
Düşük 10,1023 18.05.2021 Yüksek 10,1149
Açılış: 10,1096
500,13 Değişim: 0,24%
Düşük 498,63 18.05.2021 Yüksek 500,79
Açılış: 498,95
bigpara

Copyright © 2021 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.