‘Ev dışı tüketimde’ 5 milyar dolar var

Güncelleme Tarihi:

‘Ev dışı tüketimde’ 5 milyar dolar var
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 2003 10:17

Ev dışı tüketim sektörü 5 milyar dolarlık hacme ulaşınca pek çok yatırımcı şirketin ilgisini çekmeye başladı. Yıllar önce bu sektöre giren G2M şirketinin Yönetim Kurulu Başkanı Melih Şahinöz, cirolarının 75 milyon dolara, müşteri sayılarının ise 10 bine ulaştığını belirtti. Şahinöz`e göre, sektör yakın gelecekte 20 milyar dolara ulaşırken, G2M de her yıl yüzde 25 büyüyecek.

Otel, hastane, fabrika, fast food, cafe zincirleri, okul, restoran, ofis, kamu kurumları, turistik tesisler gibi ev dışındaki her türlü yerin tüketim ihtiyacını karşılayan ‘ev dışı tüketim sektörü’, Türkiye`de 5 milyar dolarlık bir hacme ulaştı. Türkiye`nin devleri bu sektörü yeni yeni keşfederken, bu alandaki boşluğu yıllar önce farkeden G2M şirketi ise şimdiden 75 milyon dolar ciroyu yakaladı.

Ev dışı tüketim sektörünün Türkiye`deki öncülerinden G2M`in temelini Yönetim Kurulu Başkanı Melih Şahinöz atmış. 1991`de yola Metin Nemrutlu ile ortak olarak devam etmiş. 1997`de ise şirket ortakları arasına Hayati Molinas katılmış.

G2M Yönetim Kurulu Başkanı Melih Şahinöz, ABD`de 450 milyar dolar, Avrupa ülkelerinde ise 70-80 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip olan ev dışı tüketim sektörünün, Türkiye`de de kısa sürede 20 milyar dolarlık hacme ulaşacağını tahmin ediyor. Yurt dışına açılımı sağlayabilecek bir yabancı ortaklığa da sıcak baktıklarını söyleyen G2M`in kurucu ortağı Melih Şahinöz ile sektörün bugünkü konumu ve gelişiminin yanısıra, G2M`in geleceğe dönük hedeflerini konuştuk.

Dünyada ve Türkiye`de ev dışı tüketim sektörünün hacmi nedir?

- Sysco, US. Food Service gibi firmaların ev dışı tüketim sektöründe lider olduğu ABD`de sektörün büyüklüğü 450 milyar dolar. Bu rakam, İngiltere`de 87 milyar dolar, Fransa`da 76 milyar dolar, Almanya`da 58 milyar dolar, Japonya`da 200 milyar dolar. Türkiye`de ise pazar hacminin 5 milyar dolar olduğu hesaplanıyor. Ancak biz 20 milyar dolarlık bir pazar hacmine ulaşılacağını tahmin ediyoruz.

365 GÜN HİZMET VERİYORUZ

Bu hizmet, müşterilere ne tür avantajlar sağlıyor?

- Kendimizi müşterinin ihtiyacına uygun dizayn ediyoruz, nakliyede ve depoda güvenliği ve temizliği buna ekliyoruz. Restoranda yemek yiyorsunuz, ama restoranın mutfağına giren ürünleri, onların oralara nasıl ulaştığını bilmiyorsunuz. Yemek olana kadar geçen süreç de çok önemli. Örneğin peynirin +4 derecede yaşaması lazım. 20 derece sıcaklıktaki bir araçla taşınırsa peynirde mikroorganizmalar üremeye başlar. Uluslararası bir firma Türkiye`ye gelmişse doğrudan bizimle çalışmaya başlıyor. Bazı müşterilerimize 365 gün hizmet veriyoruz.

Siz bu sektöre nasıl girdiniz?

- Babam narenciye toptancılığı amacıyla 1981`de Üsküdar`da Güney Pazarı`nı kurdu. 1986`da üniversiteyi bitirdikten sonra ben de babamla çalışmaya başladım. 1991`de Metin Nemutlu ile 2M Şirketi`ni kurduk. 1997`ye kadar hızlı büyüdük ve o sırada ortağımız Hayati Molinas bize katıldı. 2002`de Güney ve 2M şirketlerini birleştirdik ve ‘‘G2M’’ doğdu.

Neden ev dışı tüketim sektörünü seçtiniz?

- Babam Güney Pazarı`nda iflas etti. Ceketini alıp gitmedi, ama beyin kanaması geçirdi ve ben tek başıma borçları ödemek zorunda kaldım. Perakende toptancıları kuvvetliydi, girebileceğimiz alan yoktu. Ben de `ev dışı tüketim kanalı` açığını gördüm. Otel, hastane, fabrika, fast food zincirleri, okul, restoran, kamu kurumları, turistik tesisler gibi ev dışındaki her türlü yerin tüketim ihtiyacının karşılanmasını hedefledik. Malı onların ayağına götüreceğiz dediğimizde, `Herkes farklı kalitede, farklı ürün ister, bunlarla uğraşılır mı?` dendi. Ama uğraşmayan küçüldü, biz büyüdük. Biz büyüdükçe büyük holdingler de bu alana yatırıma başladı.

İhracatınız var mı?

- Avrupa ve Asya`da da bu işi yapmak istiyoruz. Rusya, Bulgaristan, Hollanda ve Kıbrıs`a ihracat yapıyoruz. Türkiye`de çalıştığımız catering firmaları yurtdışında da bizden servis almak istedikleri için ihracata başladık.

Yabancı ortaklığa nasıl bakıyorsunuz?

- Bizi yurtdışına açabilecek stratejik bir ortaklık olursa düşünebiliriz. Önce Türkiye`deki yatırımlarımızı tamamlayıp, sonra yakın komşulardan başlayarak büyümeyi planlıyoruz.

Krizlerden büyüyerek çıktı

Bugüne kadar yaşanan kriz dönemlerini nasıl geçirdiniz?

- Biz her krizden biraz daha büyüyerek çıktık. Hiçbir krizde vadeleri kısaltmadık. Bunca yıldır birlikte çalıştığımız müşterilerimizle birbirimize destek verdik. Krizlerde müşterilerimiz küçüldü, devre dışı kalan firmalar da oldu. Biz de bu gelişmelerden etkilenerek yüzde 25 küçüldük.

Askere yemek verenlerin tedarikçisi

Ev dışı tüketim sektörünün geleceğini nasıl görüyorsunuz?

- İşyerlerinde yemek çıkarılması, restoranlarda yemek yeme alışkanlığının yayılması gibi gelişmeler ev dışı tüketimi gelistirmeye basladı. Askeriyenin hizmet işlerinin özelleştirilmesi ve yemek işini yemek firmalarına vermesi de pazarı büyütüyor. Askeriye standartlara uygun ve hijyenik ortamda korunmuş ürünler ister. Bu nedenle askeriyede iş alan yemek firmalarının da otomatik olarak tek tedarikçisi durumundayız.

Ürünlerde standardı korumak için neler yapıyorsunuz?

- Kendi kalite ekibimiz, ayrıca bizi dışardan denetleyen bir kurum var. Kalite ekibimiz ürünleri temin ettiğimiz üretim noktalarını sürekli olarak denetliyor.

Her yıl yüzde 25 büyüyecek

G2M`in bu yıl sonundaki ciro beklentisi nedir?

- 1991`de ciromuz 250 bin dolardı. Bu yıl 75 milyon doların üzerinde bir ciroya ulaşacağımızı tahmin ediyoruz. 2002`de 60 milyon dolar ciro gerçekleştirdik. Her yıl minimum yüzde 25 büyümeyi hedefliyoruz.

Müşteri portföyünüzde kaç firma var?

- İstanbul`daki bütün 5 yıldızlı oteller, eğlence merkezleri, restoranlar, yemek firmaları ve kamu kurumlarının da aralarında bulunduğu 10 bin firmaya hizmet veriyoruz. Günde 1500 noktadaki müşterimize teslimat yapıyoruz.

Kaç çeşit ürün sunabiliyorsunuz?

- Portföyümüzde sostan hazır çorbaya, bakliyattan unlu mamullere, konserveden dondurulmuş gıdaya, şarküteriden içeceğe, sarf malzemesinden her türlü temizlik ürününe kadar 6 bin çeşit ürün var.

G2M`in üç ortağı

HAYATİ MOLİNAS: G2M Yönetim Kurulu Üyesi Hayati Molinas, 1964 doğumlu. Saint Benoit`dan mezun olduktan sonra, 1989`da Boğaziçi Üniversitesi Kimya Mühendisliği`ni bitirdi. İş hayatına Unilever`de başladı. Daha sonra, Unilever`de Endüstriyel Temizlik Makineleri Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcılığı görevini üstlendi. 1997`de G2M`ye ortak oldu.

MELİH ŞAHİNÖZ: G2M Şirketi`nin Yönetim Kurulu Başkanı Melih Şahinöz, 1963 doğumlu. İstanbul Haydarpaşa Lisesi`nden mezun olduktan sonra, 1986`da İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi`ni bitirdi. Aynı yıl babasına ait Güney Pazarı`nda çalışmaya başladı.

METİN NEMUTLU: G2M Yönetim Kurulu Başkan Vekili Metin Nemutlu, 1964 doğumlu. TED Koleji`ni bitirdikten sonra, 1987`de İTÜ İşletme Fakültesi`nden mezun oldu. G2M`den önce ABC Tekstil Şirketi`nin imtiyaz sahipliğini yapan Nemutlu, 1991`de G2M`e ortak oldu.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!