Fındığın yerini fıstık aldı

09.09.2014 - 15:18 | Son Güncelleme :

Tüketiciler yer fıstığına yöneldi

<ımg class="yeniImg" border="0" src="http://i.bigpara.com/i/55big/fistik_3.jpg">

Rekolte düşüklüğü ve don olayı nedeniyle antep fıstığı ve fındığın fiyatı yükselince alternatif kuruyemiş arayışına giren tüketiciler, yer fıstığına yöneldi.

Rekolte düşüklüğü ve bu yılın Mart ayında yaşanan don olayı ile birlikte özellikle kayısı, antep fıstığı ve fındık gibi ürünlerin hammadde fiyatlarında son 5 ayda yüzde 60 ile yüzde 100 arasında değişen oranlarda fiyat artışları meydana geldi. Bu artışın etkisiyle pazar ve marketlerde de yüzde 20 ile yüzde 90 oranında değişen rakamlardaki fiyatlar son tüketiciye yansıdı.

Tüketimin yönü değişti

Söz konusu fiyat değişimleri, tüketicinin kuruyemiş tüketim eğilimini de etkiledi. Paketli kuruyemişin en büyük kuruluşlarından biri olanYılın ilk üç ayına göre, yılın ikinci üç ayı yani Nisan-Mayıs-Haziran dönemi kıyaslandığında ilginç bilgiler ortaya çıktı. Buna göre; hem antep fıstığı, hem de fındıkta yüzde 10 civarında tüketim düşüşü gözlemlenirken, kayısıda tüketim düşüşü yüzde 20 oranında tespit edildi.

Fındığı bırakıp fıstığa yöneldik

Ancak Türk halkı, kuruyemiş tüketiminden vazgeçmedi. Fakat başka ürün tercihleri ön plana çıktı. Antep fıstığı ve fındığın yerini yer fıstığı aldı. Yer fıstığı fiyatı, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre geçen yıldan bu yana yüzde 6 oranında artış gösterdi. Diğer ürünlere göre daha düşük kalan bu artışla birlikte tüketiciler yer fıstığına yönelmiş gibi görünüyor. Papağan Kuruyemiş verilerine göre son üç ayda, bir önceki üç aya göre yer fıstığı tüketiminde yüzde 25 oranında artış söz konusu. Yer fıstığının kabuklu, tuzlu, daha tuzlu ya da baharatlı gibi seçeneklerle sunulması, bu yöndeki tüketimi de olumlu etkileyen unsurlardan biri oldu.

Ay çekirdeği tüketimi de arttı

Yer fıstığının yanı sıra ay çekirdeği tüketiminde de yüzde 31’lik artış gözlendi. Ancak bu artış yer fıstığındaki kadar dikkat çekici değil. Yaz aylarında mevsim özellikleri uyarınca ay çekirdeği tüketimi, normal olarak da yüzde 30 ile yüzde 50 oranları arasında artıyor. Dolayısıyla ay çekirdeği tüketiminde görülen yüzde 31’lik tüketim artışı, kuruyemiş piyasasında normal olarak değerlendiriliyor.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.693 Değişim: 1,77% Hacim : 109.544 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.421 19.04.2024 Yüksek 9.715
Açılış: 9.431
32,5876 Değişim: 0,35%
Düşük 32,4917 19.04.2024 Yüksek 33,0938
Açılış: 32,4917
34,7930 Değişim: 0,18%
Düşük 34,6024 19.04.2024 Yüksek 35,3906
Açılış: 34,7321
2.509,39 Değişim: 1,00%
Düşük 2.483,83 19.04.2024 Yüksek 2.552,25
Açılış: 2.484,49
  • PİYASALAR
  • ENDEKSLER
Sembol Son %
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.