Depreme Dayanıklı Yapıların Projelendirilmesi
-Bayındırlık Ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Helvacı: -Bu Depremden Çok Şey Öğrendik. Deprem Gerçeği İle Yaşamayı Öğrendik
ANKARA (A.A) - 06.11.2000 - Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Ali Helvacı, geçtiğimiz yıl yaşanan depremlerden çok şey öğrenildiğini belirterek, Deprem gerçeği ile yaşamayı öğrendik...Bu konuda bilinçlenme başladı dedi. Karayolları Genel Müdürlüğü ve Amerikan Federal Karayolları İdaresi`nce gerçekleştirilen Deprem Sonrası Depreme Dayanıklı Yapıların Projelendirilmesi konulu bilimsel çalışma toplantısı (workshop) başladı. Toplantının açılışında konuşan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Helvacı, bu haftanın Atatürk Haftası olduğunu ve Atatürk`ün çağdaş medeniyete ulaşma hedefi gösterdiğini hatırlatarak, hükümetin ve tüm vatandaşların artık çağdaş medeniyet üzerinde hedefleri kendisine rehber edinmeleri gerektiğini kaydetti. Son depremlerin faturasının 10 milyar doları aştığını, sağlıksız yapılaşmanın devam etmesi durumunda daha büyük acı ve kayıplarla karşı karşıya kalınabileceğine işaret eden Helvacı, yeni yapılarda verimli enerji kullanımının gözetilmesi, çağdaş mimari özelliklerin dikkate alınması ve güvenli malzemelerin seçilmesi gerektiğini belirtti. Türkiye`de kimlikli yapıların (çağdaş yapı kurallarına sahip, kalite ve standartlara uygun yapılar) oluşturulması gerektiğini anlatan Helvacı, binaların özelliklerinin bilinmesi durumunda deprem öncesi yapılan güçlendirme çalışmalarında bu denli zorlukla karşılaşılmayacağını ifade etti.
-KONUT SEKTÖRÜNDEKİ KRİZ-
İstanbul ve bazı bölgelerde insanların konut almada çekingen davranmaları nedeniyle konut sektöründe kısmi bir kriz yaşandığına işaret eden Helvacı, bunun aşılması için uygun yer seçimi yapılması, kaliteli konut yapımı ve bölgeye uygun yapı modellerinin belirlenmesi gibi konulara dikkat edilmesini gerekli olduğunu vurguladı. Helvacı, Çağa yakışır yapılaşmayı sağlarsak konut sektöründeki krizi azaltabiliriz diye konuştu. Konut yapacak veya yaptıracak vatandaşlara da önerilerde bulunan Helvacı, çağdaş ve güvenli yapılarını maliyetinin diğer yapılara oranlar yüzde 8-20 arasında daha fazla olduğuna işaret ederek, Ama canın bedelini maliyetle ölçmek mümkün değil diye konuştu. Olası depremlerde zararların azaltılması için de tavsiyelerde bulunan Helvacı, bilime uygun proje ve güvenlik denetiminin yapılması, malzemelerin de denetlenmesi, yer seçiminin ranta kaygısıyla değil bilimsel kurallara göre yapılması gerektiğini vurguladı.
-KGM GENEL MÜDÜRÜ YİĞİT-
Karayolları Genel Müdürü Dinçer Yiğit de depremde yol hasarlarının onarılmasında ilk yaptıklarının acil geçişleri sağlamak olduğunu anlatırken, Anadolu Otoyolu`nun 50 kilometrelik bölümünde deprem sonrası meydana gelen hasarın dünya rekoru sayılabilecek kadar kısa bir sürede tamamlandığını belirtti. Deprem sonrası yol alt yapısında meydana gelen hasarların tespit edilebimesi için uluslarası kuruluşlardan teklifler geldiğini anlatan Yiğit, Amerikan Federal Karayolları İdaresi`nin yanısıra Japonların da gelerek Boğaz köprülerinde incelemelerde bulunduklarını söyledi. Federal Karayolları İdaresinin ABD`deki teknoloji transfer merkezinin bir örneğinin Türkiye`de kurulmasını önerdiğini kaydeden Yiğit, bu merkezin Karayolları Genel Müdürlüğü`nün Eskişehir yolunda bulunan eğitim tesisleri içinde oluşturulacağını bildirdi. Yiğit, bu merkez dolayısıyla uluslararası alandaki teknolojilerin kısa sürede Türkiye ve buradan da Türk Cumhuriyetleri ve Ortadoğu`ya aktarılabileceğini söyledi. Federal Karayolu İdaresinden James Cooper ise kurulacak teknoloji transfer merkezi ile birlikte iki ülke arasında bilgi paylaşımı ve teknoloji transferinin amaçlandığını anlattı.
- BIST
- DOLAR
- EURO
- ALTIN