Dünya devinin Türkiye şoku!

19.11.2018 - 09:58 | Son Güncelleme :
Dünya devinin Türkiye şoku! | Ekonomi Haberleri

30’dan fazla ülkede yönettiği 1.8 milyonun üzerinde araçla dünyanın önde gelen kiralama şirketlerinden biri olan LeasePlan, Türkiye’deki yaklaşık 24 bin araçlık operasyonu nedeniyle 2018 yılında ciddi kayıplar yaşıyor.

İşte Hürriyet gazetesi yazarı Emre Özpeynirci’nin bugünkü yazısı...

Türkiye’deki operasyonunun kurdaki dalgalanma nedeniyle ilk 9 ayda 73 milyon Euro (vergi öncesi 84 milyon Euro) zarar etmesi kiralama devi LeasePlan’ın tüm dünyadaki kârını neredeyse yarı yarıya düşürmüş. Ayrıca şirket dünyada halka açılma planını da ekim ayında bu yüzden iptal etmiş. Yani açıkçası büyük bir şok yaşıyorlar.

Haberin Devamı

Bu şoku da geçtiğimiz hafta uluslararası ajanslara yansıyan haberlerde LeasePlan CEO’su Tex Gunning net olarak ortaya koyuyor.

OLAĞANÜSTÜ ETKİLENDİK

Gunning, LeasePlan’ın kur riskine maruz kaldığı tek ülkenin Türkiye olduğunu ve bu durumdan olağanüstü etkilendiklerini belirtiyor. Türkiye operasyonunda döviz kurundaki dalgalanmaya maruz kalmayı azaltmak için net önlemler aldıklarını belirten Gunnnig, bu önlemleri ise sözleşmelerin uzatılması ve döviz kuru riskini azaltmak için Euro cinsinden yeni fiyatlandırmaların getirilmesi olarak sıralıyor.

##$HABER_1450622$##

Sonuç olarak 3’ünçcü çeyrekte Türkiye yüzünden LeasePlan’ın net kârı geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 48 düşerek 67 milyon Euro’ya gerilemiş. Yani geçtiğimiz yılın aynı döneminde 129 milyon Euro net kâr elde eden şirkete Türkiye’nin etkisi oldukça fazla olmuş. 3’üncü çeyreğin etkisiyle ilk 9 ay sonunda ise şirketin kârı yüzde 12.6 düşerek 353 milyon Euro’ya gerilemiş.

Türkiye’nin etkisi aslında, bilançodan çıkarıldığında daha net ortaya çıkıyor. Türkiye olmadan LeasePlan’ın net kârı 3’üncü çeyrekte yüzde 6 artışla 147 milyon Euro’ya çıkıyor. Bu arada şirketin 2018 yılında filosunu yüzde 6.8’lik artışla 1 milyon 822 bin araca çıkardığını da hatırlatmak gerekir. Yani büyümüş.

Haberin Devamı

Şirketin toplam cirosu ise 3. çeyrekte yüzde 2.9 artarak 2 milyar 323 milyon Euro’ya çıkarken, 9 aylık cirosu ise yüzde 2.4 artışla 7.1 milyar Euro olmuş. Ciro artmış ama Türkiye yüzünden kâr erimiş.

2’NCİ EL FİYATLARI SIKINTI YARATACAK

ÖTV ve KDV indirimiyle birlikte otomotiv sektörü rahat bir nefes aldı derken bu kez de 2. el problemi ortaya çıktı. Geçen hafta bazı yetkililer ve bayilerle konuştum, ÖTV indirimi nedeniyle otomobil fiyatlarının yüzde 10 düştüğünü ve satışların arttığını doğrulayarak, “Ama sıfır otomobiller 20-30 bin TL düşerken, 2. el fiyatları da buna paralel, hatta üzerinde düşüyor. Yani ekim ayında 120 bin TL’ye sattığımız 2.el bir aracı bugün 90 bin TL’ye satıyoruz. Ne oldu elimizdeki sermaye erimeye başladı. Sıfır otomobil satışından 500-600 TL kâr elde ederken, 2. el satışından 20-30 bin TL zarar etmeye başladık. Bu da 2. elde bir aracın zararını kapatmak için neredeyse 50-60 sıfır otomobil satmak anlamına geliyor” yorumunu yapıyor. Matematik doğru gibi gözüküyor ama bu aşamada ne denilebilir ki? Aşağı tükürsen sakal yukarı tükürsen bıyık.

GÖLCÜKLÜ VW’DE İŞ İMZAYA KALDI

ALMAN otomobil devi Volkswagen (VW) merakla beklenen ve gelecek vizyonun ele alınacağı yönetim kurulu toplantısını 16 Kasım’da düzenledi. Almanya’nın Wolfsburg kentindeki Volkswagen genel merkezinde açıklamalarda bulunan VW CEO’su Herbert Diess, şirketin elektrikli ve otonom araçlar ile yeni mobilite servisleri geliştirmek için 50 milyar dolarlık (44 milyon Euro) bir bütçe ayırdığı bildirdi. Diess, Ford ile yapmayı planladıkları ortaklığın ise ilk etapta ticari araçları kapsayacağını belirterek, “Yıl sonuna kadar şartlarının belirlenmesi ve imza atılmasını umuyorum” dedi. Diess, Ford ve VW arasında şimdilik bir hisse alımı yada birleşmenin ise öngörülmediğini söyledi. Hatırlatmak gerekirse geçtiğimiz hafta Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, VW’nin Transporter modelinin ortaklık kapsamında Gölcük’te üretilmesi konusunda, ‘çalışıyoruz’ açıklamasını yapmıştı. VW’nin açıklamaları karşısında Ford cephesi şu ana kadar sessiz ama ‘Gölcüklü Transporter’ açıklaması eli kulağındadır.

Haberin Devamı

BU VİDEO İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.472 Değişim: -0,56% Hacim : 15.124 Mio.TL Son veri saati : 10:30
Düşük 9.421 19.04.2024 Yüksek 9.488
Açılış: 9.431
32,5984 Değişim: 0,38%
Düşük 32,4917 19.04.2024 Yüksek 33,0938
Açılış: 32,4917
34,8113 Değişim: 0,23%
Düşük 34,6024 19.04.2024 Yüksek 35,3906
Açılış: 34,7321
2.501,23 Değişim: 0,67%
Düşük 2.483,83 19.04.2024 Yüksek 2.552,25
Açılış: 2.484,49
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.