Değer kaybı tazminatını aracılara kaptırmayın

08.04.2019 - 10:02 | Son Güncelleme :
Değer kaybı tazminatını aracılara kaptırmayın | Ekonomi Haberleri

Kendilerine hasar danışmanı, takip bürosu diyorlar. Tamirhanelerden çekicilere kadar kurdukları ağ sayesinde her kazadan haberdarlar. Trafik sigortasından ödenen değer kaybı tazminatının peşinde koşuyorlar. Vatandaşın cebine fazladan para girmiyor, sigortacılar ise iki katı tazminat ödüyor. Uzmanlar, aracılara karşı sürücüleri uyarıyor.

İşte Hürriyet Gazetesi yazarı Noyan Doğan'ın bugünkü yazısı...

'Aracınızın kaybettiği değeri hemen tazmin etmek ister misiniz?’... ‘Aracınızın değer kaybını vakit, nakit kaybetmeden almak için formu doldurun’... ‘Değer kaybınıza anında nakit’... Girin internete, değer kaybı ile ilgili böyle onlarca ilan, onlarca sırf bu iş için kurulmuş internet siteleri bulursunuz. Kim bunlar? Aracılar. Aralarında mesleği avukatlık olanlar da var, bu işi iş edinmiş sade vatandaşlar da. Neye aracılık ediyorlar? Araçları hasarlanan sürücülerin değer kaybı tazminatı almalarına. Yasal mı? Yasal. Gerek var mı? Hiç gerek yok. Neden gerek olmadığını, aracı adı altındaki kişilerin nasıl rant elde ettiğini anlatayım.

Haberin Devamı

Son dönemde okuyuculardan değer kaybı ile ilgili çokça soru alıyorum. Kimileri, tazminatı nasıl alacağını soruyor, kimileri bahsettiğim bu aracılara güvenip güvenmeyeceğini merak ediyor, kimileri de sigorta şirketinin verdiği tazminat tutarını beğenmediğinden yakınıyor. Sigortacılarla konuştum, onlar da bu işten dertli.

VATANDAŞ NASIL KANDIRILIYOR?

Kaza sonrası onarım gören araçların piyasa rayiç değerinde, yani ikinci el değerinde meydana gelen maddi kayıplar, trafik sigortasından karşılanıyor. Buna, değer kaybı tazminatı deniyor. Sigorta şirketinin araçtaki değer kaybını nasıl hesaplayacağı ve vatandaşa kaç para ödeyeceği ise trafik sigortasının şartlarında açık açık yazıyor. Trafik sigortası kapsamında araç başına ödenecek en yüksek maddi tazminat tutarı 36 bin lira ve değer kaybı tazminatı da bu rakamın içinde. Kaza geçiren bir sürücü, bugün kaza tespit tutanağı ile birlikte değer kaybı için de sigorta şirketine başvurduğunda; şirket, trafik sigortası şartlarına göre hesaplamayı yapıp hem araçtaki hasarı hem de değer kaybını vatandaşa ödeyecek.

Haberin Devamı

SİGORTACILAR DA DERTLİ

Peki, sorun nerede? Hasar takibi yapan bu aracılar, yetkili kurumlardan tamirhanelere, çekicilere kadar kurdukları ağ sayesinde; hasar görmüş araç sahiplerine ulaşıp, ‘bize vekalet verin, daha fazla tazminat alalım’ ya da ‘değer kaybını hemen ödeyelim, bize vekalet verin’ diye kandırıyor. Vatandaştan aldıkları vekaletlerle de sigorta şirketlerine başvurmak yerine daha fazla tazminat almak için Tahkim Komisyonuna başvuruyor. Böylece hem vekalet ücreti alıyor hem de aldıkları fazla tazminatı cebe indiriyor. Vatandaşın cebine ise bir şey girmiyor.

Şunu da belirteyim, ortalama değer tazminatı için ödenen rakam, araç başına 2 bin ila 5 bin lira arasında değişiyor. Ama iş Tahkim Komisyonu’na gittiğinde farklılaşıyor. Örnekle anlatayım. Vatandaş, değer kaybı için sigorta şirketine başvuruyor. Şirket, hesaplıyor ve 2 bin lira tazminat ödüyor. Aracı, devreye giriyor, sürücüye, ‘daha fazla tazminat alman lazım, ver bana vekaleti, ben hallederim’ diyor. Aracı vekaletle Tahkim Komisyonu’na başvuruyor. Komisyon, eksper atıyor; eksper, sübjektif kriterlere göre kanaat kullanıp, sürücüye 2.800 lira ödenmesine karar veriyor. Ama bu arada 100 lira Tahkim Komisyonu ücreti, 350 lira sigorta hakemi ücreti, 330 lira bilir kişi (eksper) ücreti ve aracının vekalet ücreti eklendiğinde sigorta şirketi 6 bin liraya yakın para ödüyor. İşte, sigortacılar da bundan dertli. Belki vatandaşın cebine 800 lira daha fazla tazminat giriyor ama hem bu parayı 4 ay sonra alıyor hem de geri kalan 4 bin liraya yakın para başkalarının cebine gidiyor. Bugün Tahkim Komisyonuna gelen başvuruların yüzde 75’i işte bu değer kaybı tazminatlarından kaynaklanıyor. Sadece 2018’de 900 bine yakın maddi hasarlı kaza sonucu kaza tespit tutanağı düzenlendiğini hesaba katarsak, varın bu işten kimlerin, ne kadar rant elde ettiğini siz düşünün.

Diyeceğim o ki, vatandaşların, değer kaybı tazminatı izin aracılara falan itibar etmesine gerek yok; kaza tutanağı ile birlikte sigorta şirketine başvurmaları yeterli. Ayrıca vatandaşlar, kendi başlarına da Tahkim Komisyonuna başvurabilirler ki, zaten tahkim de vatandaş başvursun diye kuruldu; aracılar rant elde etsin diye değil.

Haberin Devamı

NASIL BAŞVURACAKSINIZ?

- Kazada kusursuz taraf, kusurlu tarafın trafik sigortasından değer kaybı tazminatı talep eder.
- Aracılara gerek olmadan kendiniz maddi hasarlı trafik kazası tespit tutanağı ve değer kaybı talep edilen araca ilişkin hasar ekspertiz raporu ile sigorta şirketine müracaat edeceksiniz.
- Bunların yanında hasar fotoğrafları, aracın ruhsat fotokopisi, sürücü belgesi, banka hesap bilgilerinin de sigorta şirketine verilmesi gerekiyor.
- Tüm belgeler ile sigorta şirketine değer kaybı tazminatı talep edildiğine dair yazılı başvuruda bulunacaksınız. Başvuruyu sigorta şirketlerinin internet sitelerinden yapabilirsiniz.
- Tazminat tutarı aracın yaşına, kilometresine, hasarın durumuna, değişen parçaya göre sigorta şirketi tarafından hesaplanıyor.
- Eğer isterseniz, değer kaybı tazminatı için eksper tayin edilmesini sigorta şirketinden talep edebilirsiniz.
- Sürücü senede kaç kazaya karışırsa karışsın, her seferinde değer kaybı tazminatı alabiliyor.
- Tazminat alabilmek için kilometre sınırı bulunmuyor.
- Sigorta şirketinin; trafik sigortasının genel şartlarına göre maddi hasar, işçilik ücreti ve değer kaybı da dahil ödeyeceği araç başına en yüksek tutar, 36 bin lira.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.080 Değişim: 3,10% Hacim : 97.150 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 8.864 28.03.2024 Yüksek 9.080
Açılış: 8.864
32,3194 Değişim: 0,21%
Düşük 32,2225 28.03.2024 Yüksek 32,3578
Açılış: 32,2508
35,0694 Değişim: -0,15%
Düşük 34,8851 28.03.2024 Yüksek 35,2158
Açılış: 35,1216
2.307,25 Değişim: 1,30%
Düşük 2.270,83 28.03.2024 Yüksek 2.313,85
Açılış: 2.277,54
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.