Turkıye`ye Surprız Bır Urunumuz Var.

26.03.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :
Ford Otosan`in"Dunyaya otomobil ihracati" sloganiyla yola ciktigi Golcuk fabrikasi depreme ragmen hizla yukseliyor. 2000 sonunda ilk meyvesini verecek olan fabrika, Ford`un Avrupa stratejileri acisindan da buyuk rol oynayacak. Bu yilin basindan bu yana Ford Otosan`in genel mudurlugunu yapan Mark A. Schulz`la Golcuk fabrikasinin durumunu, Ford Otosan`in 2000 yili hedeflerini, yeni urunleri, ihracati, Amerikan ortagin Turkiye`yle ilgili problemlerini ve yatirimlari konustuk...
Ford Otosan 1999`u nasil gecirdi?
"Otomobbil sektorune girdigimden beri yasadigim en garip yildi. Hukumet krizi, yeni hukumetin kurulma sureci, Ocalan davasi, 17 Agustos depremi, Clinton`un Turkiye`yi ziyareti, Duzce depremi ve AB uyelige adaylik sureci... Tum bunlarin sonunda 1999 Turk otomobil pazari icin kootu bir yildi. Fakat son ceyrekte guclu bir cikis gerceklesti. Pazar payi acisindan bizim icin iyi bir yil oldugu soylenebilir.Agir ticari, hafif ticari ve binek otomobil satislarinda rekorlar kirdik. Toplam pazar icinde de yuzde 11.3`luk pazar payi aldik."
Escort modelinin uretimden kaldirilmasi otomobil pazarindaki hedeflerinizi ne yonde etkiledi?
"Escort`un uretimden kalkacagi onceki yillarda verilmis bir karardi. Ayrica Escort`un uretimden kalktigi tarihte pazara Focus`u sunduk. Ayrica Escort`u ithal de olsa hala satiyoruz. Bu nedenle olumsuz etkiledigini soylemek mumkun degil."
Deprem sonrasinda Ford`un Turkiye`den yatirimlarini cekecegi dedikodulari gundeme geldi? Ozellikle yatirimin Brezilya`ya kayacagi yonunde soylentiler var...
"Bunlar tamamen spekulasyon. Deprem sonraasinda ABD ve Japonya`dan muhendisler geldi ve fabrikayi kontrol ettiler. Uzmanlardan aldigimiz raporlar sonucunda fabrikanin yuzde 80`ine yakin bolumunde kucuk ve buyuk capli hasarlar tespit edildi. Ozellikle govde atolyesinde buyuk zararla karsilastik. Bu nedenle bu bolumu yiktik ve tekrar insa eediyoruz. Deprem fabrikanin faaliyete gecis suresini de 6 ay kadar uzatti. Yaklasik 15 milyon dolara yakin bir zararimiz soz konusu. Fakat bu bizim Turkiye`den ayrilacagimiz anlaminda algilanamaz. Uzmanlarin verdigi rapora gore Golcuk ve civarinda 100 yila yakin bir sure olma ihtimali yok. Ayrica Turkiye ile ilgili projelerimiz uzun vadeli."
Fabrika insaatina baslamadan onnce depremle ilgili bir arastirma yapilmadi mi?
"Mutlaka deprem arastirmalari yapildi. Deprem kusagi uzerinde oldugumuzu da biliyorduk. Fakat depremin 17 Agurtos`ta olacagini bilemezdik. Biz olasi bir depreme karsi insaat calismalarimizi baslattik. Neticede 7.4 siddetinde bir depremin merkezine yakin bir bolgede olmamiza ragmen yikilmadik. Onumuzdeki donemde depreme karsi onlemlerimiz surecek. Olasi bir Marmara depremine karsi calismalar yapiyoruz."
Ford, Avrupa otomobil pazarinda kuculme surecine girdi. Bu durum Turkiye`yi nasil etkileyecek?
"Kuculme surecinin Turkiye ile uzaktan yakindan ilgisi yok. Ford buyesinnde Volvo, Aston Martin, Jaguar ve Mazda gibi Avrupa`da fabrikasi bulunan bircok marka var. Ve bu fabbrikalar kapasitelerini gerektigi gibi kullanamiyorlar. Turkiye`deki fabrikalar ise cok farkli. Bir onumuzdeki donemde iki yeni urun sunacagiz. Bunlardan yeni Transit serisi zaten Turk pazarindaki talebi karsilayacak. Ikincisi ise dunya lansmani Turkiye`de gerceklestirilecek. Sadece Turkiye`de uretilecek ve yilda 90-95 bine yakini dunyaya ihrac edileecek. Kapasiteyle ilgili bir problemimizin olmasi mumkun degil."
Kuculme surecinin baslamasinin nedeni Avrupa`da otomobil satislarindaki dusus mu?
"Satisla uretimi birbirinden ayirmak gerekiyor. Avrupa`da Ford`un satis rakamlarinin dustugu bir gercek. Bunu geri kazanabilmek icin atilimlar var. Ayrica isci cikarmak sadece Ford`un yasadigi bir problem degil. Tum sirketlerin ayni yonde girisimlerine tanik oluyoruz."
Yeni fabrikada uretilecek otomobilleri anlatir misiniz?
"Iki yeni urun uretecegiz. Bunlardan birincisi yeni Transit serisi. Bu urun sadece yeni Turk pazarina yonelik talebi karsillayacak. 2001 yilinin ocak ayinda uretim bandina girecek. Ikincisi ise yeni bir urun. Bu yeni urun Ford`un urun gaminda bulunmayan hic girmedigi bir segmentte yer aliyor. Tum dunyaya ihracat hedefiyle uretilecek. Sadece bu urunden yilda 100 bin adet uretilecek. Bunun yuzde 95`ine yakini ihrac edilecek ve 1 milyar dolar ihracat girdisi saglayacak. Yeni urunun uretim bandina giris yili ise 2002.
Yeni urunun dizayni nerede ve kimler tarafindan gerceklestiriliyor?
"Dizayn Michigan`daki Ford fabrikalari tarafindan gerceklestiriliyor. Dizayn ekibi Turk ve Amerikan muhendisler tarafindan olusuyor. Dizayn calismalari Haziran ayinna kadar Amerika`da surdurulecek. Amerika`daki ekip aracla birlikte haziran ayinda Turkiye2ye gelecek. Arac Turkiye`de yurumeye baslayacak."
Yeni urun icin ne kadar para harcandi?
"Yatirimin toplamini iki kisma ayiriyoruz. Birincisi Turkiye`deki fabrika icin yapilan 650 milyon dolarlik yatirim. Ikincisi ise dizayn calismalari icin harcanan 350 milyon dolar... Fakat fabrika daha farkli modellere de ev sahipligi yapacagi icin yeni urunun Ford`a maliyetini 650 milyon dolarla sinirlayabiliriz."
Bursali Teknik malzeme (oto koltuk fabrikasi) ile yaptigimiz gorusmelerde yeni fabrika bunyesinnde yan sanayi markalarinin yer alacagini duymustuk?
"Fabrikayi tasarlarken bu yonde bir calismamiz oldu. Fabrika bunyesinde birkaac yan sanayiciye yer vermeyi dusunuyoruz. Fakat su anda bu firmalarin fabrika bunyesinde faydali olup olmayacagini tartisiyoruz. Cunku mevcut bulunduklari yerde de basarili olabilirler. Bir-bir bucuk ay icinde bu konudaki fikrimizi aciklayacagiz."
Turkiye, Ford otomobil uretim merkezi olabilir mi?
"Kesinlikle, Turkiye bu yonde rol aliyor. Golcuk fabrikasi da bunun bir kaniti. Yeni urunlerde Turk muhendislerin katkilari var. Boyle bir surec olmasaydi burada olmazdim."
2000 yilini gerek Ford, gerekse Turk otomobil sektoru acisindan yorumlar misiniz?
"Bekledigimizden daha iyi bir yil baslangici oldu. Ozellikle ilk uc ay gelecekle ilgili beklentilerimizi artirdi. Toplam pazarda yuzde 15`lilerin uzerinde bir gelisme bekliyoruz. Ford`un satis rakamlari da gecen yila gore yuzde 25-30`lar civarinda artacaktir. Gittikce kendimize dha cok guveniyor. Suphelerimizse maalesef suruyor. (PARA)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.008 TL        
BORSA
1.000 TL        
DOLAR
999 TL        
EURO
1.004 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.