Sarkozy`in raporundan Türkiye çıktı

08.02.2008 - 09:10 | Son Güncelleme :

Fransa Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’nin ’Büyüme gelmezse  <ımg hspace="10" src="http://i.bigpara.com/i/55big/sarkozy211.jpg" align="right" vspace="5">ben giderim’ sözünü tutmak için Jacques Attali’ye hazırlattığı raporun ikinci sayfasında Türkiye adres gösterildi.

HÜRRİYET

Yüzde 11’lik kalkınma gösteren Türkiye ucu bucağı olmayan bir pazar ve büyük potansiyel denilen rapor ’Fransa’nın Türkiye’ye ve AB üyeliğine bakışı değişir mi’ tartışmasını başlattı.

GÖREVE geldiğinde Büyüme gelmezse ben giderim diyen Fransa Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy bu sözünü tutmak için Mitterrand’ın 16 yıllık ekonomi danışmanı Jacques Attali’yi bir rapor hazırlaması için görevlendirdi. Büyümenin önündeki engellerin araştırılması için 43 kişilik bir komisyon kuran Attali sonunda raporu tamamlayıp teslim etti. Attali raporunun ikinci sayfasında Türkiye adres gösterilerek, Yüzde 11’lik kalkınma gösteren Türkiye ucu bucağı olmayan bir pazar. Nüfusunun üçte ikisi 25 yaşın altında olan Türkiye büyük potansiyel taşıyor denildi. Raporda Afrika ve ve Latin Amerika’nın yıllık yüzde 5 büyüdüğüne dikkat çekilirken, Çin, Hindistan ve Rusya da potansiyeli ile dikkat çeken ülkeler arasında gösterildi.

MEKTUPLA YARDIM İSTEDİ: Büyüme hedefi koyduğu Fransa’nın global krizden etkilenmesini engellemek isteyen Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy, Jacques Attali’den yardım talebini bir mektup ile yaptı. 1 Ağustos 2007 tarihli mektubuna hükümetinin rekabet ve büyüme potansiyeli açısından acı çektiğini belirterek başlayan Sarkozy, sorunları şu şekilde sıraladı: AB ülkelerinde büyüme yüksek. İşsizlik ise düşüyor. Bizde mesleki eğitimde problemler var. Araştırma eforu yetersiz kalıyor. Sosyal mobilite düşük ve zaman içinde rant birikimi oluştu. Fransa rötar yapıyor. Dünyadaki konumu tehlikede.

BAKANLIKLAR EMRİNİZDE: Fransa’daki büyümenin nasıl artırılabileceğinin incelenmesini talep eden Sarkozy, Attali’den Fransa’nın küresel ekonomiye entegrasyonunun sağlanabilmesi için engellerin nasıl kaldırılabileceğini araştırmasını istedi. Mektubunda Bir reform süreciyle ilgili tüm öneri ve önlemler için Bakanlıklar emrinizde diyen Sarkozy bu iş için farklı ekonomik ve sosyal duyarlılıkları olan bir komisyon oluşturulmasını talep etti. 43 kişilik bu komisyon Ekim ayında ara raporu, Aralık sonunda da nihai raporu Sarkozy’ye teslim etti.

ÇOĞUNLUK TÜRKİYE DEDİ: Raporun ikinci sayfasında Türkiye ile ekonomik ilişkilerin geliştirilmesi önerisi götüren komisyon öğretim üyelerinden bankacılara, özel sektör çalışanlarından sivil toplum örgütlerine kadar çok sayıda kişiden oluşuyor. Raporda Türkiye’nin önerilmesi de hem komisyonun çoğunluğunun bu fikri onayladığını gösteriyor. Hem de AB ve siyasilere mesaj olarak yorumlanıyor. Fransa’da krizlere karşı rapor geleneği bir tampon görevi görüyor. Tartışmalara bir komisyon kararı ile nokta koyan devlet adamları, hazırlanan raporlara da harfiyen uymaya çalışıyor. Bu son rapor da ’Fransa, Türkiye’nin AB üyeliğine yeşil ışık yakar mı’ tartışmalarını gündeme getiriyor.

Türban sorunu da raporla çözülmüştü

FRANSA’nın krizlere yönelik rapor yöntemi ekonomik kalkınma raporu ile sınırlı değil. Bundan önce de liselere türban ile girilmesi konusunda çıkan tartışmalar hazırlanan bir rapor ile çözümlenmişti. Dönemin Cumhurbaşkanı Jacques Chirac ’Liseler 18 yaş altı bireylerden oluşur. Dinsel semboller ideolojik saplantı yapabilir. Türban, haç gibi her türlü dinsel obje yasaklanmalıdır diyen Stassi raporuna dayanarak tartışmalara son vermeyi başarmıştı. Bu metodun başarılı olması raporlamayı bir yöntem haline getirdi.

Fransa’yı büyütecek 8 hedef ve 20 karar

1. HEDEF: Gençlik bilgi ekonomisine ve risk almaya hazırlanacak.

İlkokullarda dil, okuma, İngilizce ve bilgisayar kullanımını mümkün kılınmalı.

10 büyük kampus açılmalı.

2. HEDEF: Fransa dünya ekonomisinin büyümesine katkıda bulunacak ve şampiyon olacak.

Nanoteknoloji, dijital gibi geleceğin alallarında iyi yer kapılması sağlanmalı.

50 bin kişiden az nüfuslu maksimum çevresel şartlara sahip 21’inci yüzyılın şehri oluşturulmalı.

Evlere yüksek bantlı iletişim imkanı sağlanmalı.

Mali merkezler, limanlar, havalimanları gibi tüm altyapı geliştirilmeli.

3. HEDEF: Fransız firmaların rekabet gücünü artırmak.

Dolaylı ve dolaysız vergilerin kolaylıkla toplanması sağlanmalı ve küçük şirketler için basit vergi yapısı oluşturulmalı.

20 işçiden az kişi çalıştıran şirketlerin yönetim mekanizması için ajans oluşturulmalı.

4. HEDEF: Tam istihdam sağlanacak.

İşçi ve patron sendikalarının temsil mekanizması modernleştirilmeli.

Gençlerin istihdamı için harekete geçilip her yıl işe alımların istatistik sunumu çıkartılmalı.

İşgücü maliyeti azaltılmalı.

Ücretli çalışanların istediği yaşa kadar çalışmasına izin verilmeli.

5. HEDEF: Rant ayrıcalıkları kaldırılıp sosyal hareket teşvik edilecek.

Ticari faaliyetlerde fiyat serbestisi dahil olmak üzere serbestik sağlanmalı.

Rekabeti sınırlandırılmış meslek alanları rekabete açılmalı.

Uluslararası ve ülke içinde coğrafi yer değiştirme imkanları kolaylaştırılmalı.

6. HEDEF: Giderek artan bireylerin istihdamını kapsayan sorunlara çözüm getirilecek.

İş arayanların tabi tutulduğu mesleki eğitimler bir kontrat altında yapılmalı ve katılanlara ücret ödenmeli.

İş akitlerinin anlaşmalı bozulması kolaylaşmalı.

7. HEDEF: Kurumsal yönetim büyüme hizmetine sunulacak.

Kamu hizmetleri bağımsız kuruluşlarca yönlendirilmeli ve denetlenmeli.

4 idari kademe üçe düşürülmeli.

8. HEDEF: Şimdiki hayat düzeni gelecek nesillerin gelirinden çalınarak kurulmayacak.

Her yıl bütçe harcamalarının milli gelirdeki payı yüzde 1 azaltılmalı.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.006 TL        
EURO
1.003 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.