Rusya Krizi, Şeker ve Çikolatanın Tadını Kaçırdı
Türkiye`yi büyük ölçüde etkileyen Rusya krizi, birçok sektörü olduğu gibi şekerli ve çikolatalı ürün sektörünü de vurdu. İhracatının önemli bir bölümü Rusya`ya yapan sektörde, büyük ölçüde krizin etkisiyle kapasite kullanım oranlarının son yılların en düşük düzeyine indiği, pazar bulamayan bazı üreticilerin üretimlerine son verdikleri bildirildi.
İhracatı Geliştirme ve Etüd Merkezi (İGEME) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, şekerli ve çikolatalı ürün sektörünün ihracatında, 1993 yılından itibaren özellikle BDT ülkelerine yönelik olmak üzere hızlı bir artış yaşandı ve bu dönemde sektörde pek çok yeni yatırımlar gerçekleştirildi. Ancak; başta Rusya krizi olmak üzere, artırılan gümrük vergileri ve Türk ürünlerinin pazarda imaj yitirmelerinden ihracatı olumsuz yönde itkelenen sektörde, kapasite kullanım oranları son yılların en düşük düzeyine indi ve pazar bulamayan bazı üreticiler üretimlerini durdurmak zorunda kaldı.
Sektörde büyük bir atıl kapasite bulunduğu belirtilen araştırmada, bunun yurtiçi rekabeti önemli ölçüde artırdığı vurgulandı. Araştırmada, Ancak bu duuma rağmen, iç pazarın cazibesini koruması ve Türkiye`nin ihracat açısından hedef pazarlara olan yakınlığı nedeniyle, sektörde yaşanan sorunlarla birlikte yeni yatırımların devam ettiği görülmektedir denildi.
Yeni ihraç pazarları bulunmalı
Araştırmada, sektörde kaybedilen pazarların yeniden kazanılmasının ve yeni ihraç pazarlarının bulunmasının zorunlu olduğuna dikkat çekilerek, daha kaliteli ürünlerle ihracata yönelinmesinin büyük önem taşıdığı belirtildi.
Sektördeki firmaların ihracata yönelik devlet yardımlarından yeterince yararlanmadığı ifade edilen araştırmada, firmaların sözkonusu yardımlardan daha etkin ölçüde faydalanmalarının sektörü olumlu etkileyeceği vurgulandı.
Firmaların Türkiye Şeker Fabrikaları`ndan dünya fiyatlarında şeker alımı konusunda zorluklar yaşadıkları yönünde şikayetçi oldukları belirtilen araştırmada, Bu konuda ihracatçılara yönelik bazı kolaylıkların getirilmesinin sektörün ihracatını olumlu yönde etkileyeceğine inanılmaktadır. İhracatçı firmalar bu konuda özellikle teminat oranlarının azaltılmasını ve KDV`nin peşin tahsil edilmemesi gerektiğini belirtmişlerdir denildi.
İç talep artacak
Araştırmaya göre, modern teknoloji yöntemleri kullanarak yüksek kalitede üretim yapan pek çok firmanın bulunduğu sektörde, tüketime sunulan çeşit fazlalığı da giderek artıyor. Tüketicilerin gün geçtikçe kaliteye daha fazla önem verdiklerine dikkat çekilirken, genç bir nüfusa sahip olması nedeniyle Türkiye`de gelecek yıllarda şekerli ve çikolatalı ürünlere olan iç talebin ve ürünlere yönelik marka bilincinin giderek artacağı tahmin ediliyor. Bunun sektörün gelişmesine önemli katkılar sağlayacağı, yoğun bir rekabetin yaşandığı içi piyasada, artan taleple birlikte firmaların dahal kaliteli ürünlerle piyasada var olmaya çalışacakları öngörülüyor. (ANKA)