Rusya Krizi, Şeker ve Çikolatanın Tadını Kaçırdı

02.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :



Türkiye`yi büyük ölçüde etkileyen Rusya krizi, birçok sektörü olduğu gibi şekerli ve çikolatalı ürün sektörünü de vurdu. İhracatının önemli bir bölümü Rusya`ya yapan sektörde, büyük ölçüde krizin etkisiyle kapasite kullanım oranlarının son yılların en düşük düzeyine indiği, pazar bulamayan bazı üreticilerin üretimlerine son verdikleri bildirildi.

İhracatı Geliştirme ve Etüd Merkezi (İGEME) tarafından yapılan bir araştırmaya göre, şekerli ve çikolatalı ürün sektörünün ihracatında, 1993 yılından itibaren özellikle BDT ülkelerine yönelik olmak üzere hızlı bir artış yaşandı ve bu dönemde sektörde pek çok yeni yatırımlar gerçekleştirildi. Ancak; başta Rusya krizi olmak üzere, artırılan gümrük vergileri ve Türk ürünlerinin pazarda imaj yitirmelerinden ihracatı olumsuz yönde itkelenen sektörde, kapasite kullanım oranları son yılların en düşük düzeyine indi ve pazar bulamayan bazı üreticiler üretimlerini durdurmak zorunda kaldı.

Sektörde büyük bir atıl kapasite bulunduğu belirtilen araştırmada, bunun yurtiçi rekabeti önemli ölçüde artırdığı vurgulandı. Araştırmada, Ancak bu duuma rağmen, iç pazarın cazibesini koruması ve Türkiye`nin ihracat açısından hedef pazarlara olan yakınlığı nedeniyle, sektörde yaşanan sorunlarla birlikte yeni yatırımların devam ettiği görülmektedir denildi.

Yeni ihraç pazarları bulunmalı

Araştırmada, sektörde kaybedilen pazarların yeniden kazanılmasının ve yeni ihraç pazarlarının bulunmasının zorunlu olduğuna dikkat çekilerek, daha kaliteli ürünlerle ihracata yönelinmesinin büyük önem taşıdığı belirtildi.

Sektördeki firmaların ihracata yönelik devlet yardımlarından yeterince yararlanmadığı ifade edilen araştırmada, firmaların sözkonusu yardımlardan daha etkin ölçüde faydalanmalarının sektörü olumlu etkileyeceği vurgulandı.

Firmaların Türkiye Şeker Fabrikaları`ndan dünya fiyatlarında şeker alımı konusunda zorluklar yaşadıkları yönünde şikayetçi oldukları belirtilen araştırmada, Bu konuda ihracatçılara yönelik bazı kolaylıkların getirilmesinin sektörün ihracatını olumlu yönde etkileyeceğine inanılmaktadır. İhracatçı firmalar bu konuda özellikle teminat oranlarının azaltılmasını ve KDV`nin peşin tahsil edilmemesi gerektiğini belirtmişlerdir denildi.

İç talep artacak

Araştırmaya göre, modern teknoloji yöntemleri kullanarak yüksek kalitede üretim yapan pek çok firmanın bulunduğu sektörde, tüketime sunulan çeşit fazlalığı da giderek artıyor. Tüketicilerin gün geçtikçe kaliteye daha fazla önem verdiklerine dikkat çekilirken, genç bir nüfusa sahip olması nedeniyle Türkiye`de gelecek yıllarda şekerli ve çikolatalı ürünlere olan iç talebin ve ürünlere yönelik marka bilincinin giderek artacağı tahmin ediliyor. Bunun sektörün gelişmesine önemli katkılar sağlayacağı, yoğun bir rekabetin yaşandığı içi piyasada, artan taleple birlikte firmaların dahal kaliteli ürünlerle piyasada var olmaya çalışacakları öngörülüyor. (ANKA)
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.018 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.005 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.