Network sistemi yaygınlaşacak

18.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

İletişim teknolojisi, klasik ticaret kavramını tepeden tırnağa değiştirerek mobil ticaret dönemini başlattı

Gelişen teknolojik olanaklar paralelinde işletmelere yepyeni kapılar açan iletişim teknolojisi, klasik ticaret kavramını tepeden tırnağa değiştirerek mobil ticaret dönemini başlattı.

Önce Internet devrimi geldi, kırk - elli yıldır kullanılan bilgisayarlar en sonunda birbirleri ile sınırsızca konuşmaya başladı ve küresel bir verimlilik artışı yaşandı, bunun sonuçları şirket hisselerinin artışı, sektörler arası birleşmeler ve satın almalar olarak yaşandı. Bugün herkes mobil geleceği konuşuyor. 2003 yılında dünyada toplam 1 milyar mobil terminal olacağı hesaplanıyor, bu bağlamda mobil terminal üreticileri dünyanın en büyük PC üreticileri konumuna geliyorlar.
Altyapı sağlayıcılar ve terminal üreticileri büyük altyapı, lisans ve operasyon maliyetlerine katlanarak mobil hizmetlere (SMS, WAP, GPRS, UMTS) kalkışan servis sağlayıcılar ve operatörler için ürün geliştirme süreçlerini hızlandırmak ve en kısa sürede yeni GPRS ve UMTS uyumlu telefonları piyasaya sürmek için yarışıyorlar. Ekonomide, sürekli satılan ürünlerin karı maksimize edilirken bu yeni teknoloji ürünlerinde değişim çok hızlı yaşanacak.

WAP Avrupa`da (Türkiye de dahil olmak üzere) çok başarılı olamadı, bunun nedenleri terminallerin yetersiz olması, Japonya`daki DoCoMo başarısı üzerinde Avrupa için yaratılan suni büyük beklentiler ve karşılanmaması sonucu oluşan güvensizlik ortamı, içeriğin yeterince kişisel, lokal ve değer katacak şekilde oluşmamış olması ve WAP bağlantı hizmetlerinin pahalı olması. GPRS teknolojisi ve uyumlu terminaller sayesinde sürekli bağlantı özelliği ile fiyatların düşmesi, kullanım kolaylığının artması, içeriğin artan kalitesi ile beraberce kullanıcılar için WAP`a karşı yeniden bir güven ortamı oluşturulabilir. Ticari şirketler, içerik sağlayıcı eski ve yeni medya şirketleri, bankalar gibi firmalar için müşterilerine erişmek çok daha kolaylaşacak. Örneğin, ortalama bir internet kullanıcısının günde yarım saat internete girdiği düşünülürse de, firmalar, reklam, promosyon, operasyon gibi servisler için bu yarım saat ile sınırlı kalmayacaklar, günde yaklaşık 16 saat (8 saat uyku dışında) müşterileri ile buluşabilecekler. Internet şirketlerinin değerlemesinde kullanılan Airtime (Internet kullanım süresi) katlanarak artacak.

BİRİMİZ HEPİMİZ İÇİN;

Network etkisi, yani birimiz hepimiz, hepimiz birimiz içindir mantığı yaygınlaşacak. Bugün herkes mobil ticaret ve bilgi servislerine uzak kalıyor, ancak yavaş yavaş teknolojinin ilerlemesi, içeriğin oluşması, yeni terminallerin piyasaya hızla sürülmesi ile artan kullanım bir süre sonra herkesin içine dahil olmak istediği kaçınılmaz bir network (Ağ) oluşturacak. Aynen, bir işyeri sahibinin cep telefonlarının yaygınlaşması ile tüm rakiplerinde telefon olabileceğini düşündüğü için telefon alması gibi. Hayatın sürekliliği nedeni ile, evde/işyerinde PC ile yaptığımız, turizm siteleri ve gezi yerleri fiyatları ile ilgili araştırmaları, interaktif TV`den izleyebileceğimiz bu yerlerin video görüntülerini, daha sonra dışarıya çıktığımızda arkadaşlarımıza anlatırken bir mobil telefondan ufak klipleri gösterebilmek, fiyatları karşılaştırabilmek ve/veya ödemeyi yapabilmeyi isteriz. Tabii bütün bunlar olurken TV, mobil veya PC kullanarak Internette ne yapmış isek bunun bir tarihçesinin ve en son kaldığımız yerin hatırlanmasını isteriz.
Mobil iletişim ile ilgili müşteri ihtiyaçlarının netleştirilmesi için beklentilerin oluşması ve sürekli öğrenme ile yeni ihtiyaçların ve beklentilerin oluşması beklenmeyecek. Bunun yerine birileri bu beklentileri ve ihtiyaçları tespit ederek bir anlamda kullanıcılara enjekte edecekler. Bu da teknoloji gelişimini ve kabullenilmesini hızlandıracak. X - Men denilen yeni jenerasyon gençlik karakterinin yenilikçi ve çabuk adapte olabilen karakteri bu geçişi hızlandıracak. Sabit Internet erişiminde evimiz, işyerimiz ve PC`miz ile sınırlı iken mobil internette sadece hayallerimizle sınırlıyız. Bu hayalin gerçekleşmesi için kişiselleştirme, güvenlik, lokalizasyon ve anında erişimin performans ve kalitesi belirleyici unsurlar olacak.

DEVİR GPRS DEVRİ;

Türkiye cep telefonu kullanıcı sayısı 2004 yılı tahminleri, araştırmacılara göre 35 milyon civarında. Bunların yaklaşık 15 milyonunda microbrowser (GPRS ve / veya UMTS ile Internet bağlantı özelliği) olacağı ve bunlardan da 7 - 8 milyonunun aktif kullanıcı olacakları tahmin ediliyor. Türkiye`de mevcut Internet erişim yüzdesinin az olması ve insanların zamanının çoğunu trafikte bekleyerek geçirmesi Mobil olmak için artı nedenler. Japonya da NTT DoCoMo`nun başarı nedenlerinden ikisi ülkedeki sabit internet erişim yüzdesinin Batıya oranla düşüklüğü ve Japonların trenlerde fazlaca süre geçirmesi olarak söyleniyor.

Mobil alanda ilk basamak olan SMS mesajlaşma hizmetlerinin hızla arttığını ve operatörlerin gelir kaynaklarının önemli bir bölümünü oluşturmaya başladığını görüyoruz. Bu arada GPRS hizmetlerinin de ilk olarak Telsim tarafından sunulmaya başlandığını biliyoruz. Mobil ticaretin gelişimini sağlamak açısından bu aşamadan sonra 2001 yılı içerisinde GPRS uyumlu terminallerin hızla yaygınlaşmasını, içerik sağlayıcı internet şirketlerinin ve servis sağlayıcılarının mobil operatörlerde işbirliği yaparak yeni ortaklıkları ve ürünleri hızla piyasaya sunmalarını bekliyoruz. Bu arada mobil uygulama hizmet sağlayıcı rolünde diğer firmalara WAP erişim hizmetlerini sağlayacak altyapı şirketlerinin, mobil güvenlik ve otorizasyon şirketlerinin piyasaya girişleri değişimi hızlandıracaktır.
Türkiye`de Dijital TV, GSM operatörlüğü ve internet hizmet sağlayıcılığı faaliyet alanlarının hepsinde olan gruplar mobil devrimin yaşanmasında ve `Mobil gelecek?` sorusuna Türkiye olarak da `Evet` dememizde anahtar konumdalar. Bu arada yeni giren TIM Avrupa`da hazırlamış olduğu mobil çözümlerini Türkiye pazarında da hızla yayarak avantaj elde etmeye çalışacak olması operatörleri de bu konuda hızlandıracak bir etkendir. (FİNANSAL FORUM)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.004 TL        
BORSA
1.002 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.003 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.