Krizde atağa geçen sektör: Franchising
2001 yılından sonra işten çıkarılan genç yöneticiler elinde avucunda kalanı değerlendirmek için franchise sistemine yöneldi. Birçok sektör küçülürken, franchise şirketleri 2002`de 1 milyar dolar ciro elde etti
Bugün Amerika`da tüketicinin cebinden çıkan her iki dolardan biri franchaise firmalarına gidiyor, Türkiye`de de yerli firmaların girişimleriyle bu sistem gittikçe yaygınlaşıyor. Bugün Türkiye`de franchising sistemiyle çalışan firmaların sayısı 150, işletmeler ise 2 bin civarında.
Franchise firmalarının üçte birinin yabancı markaların zincirleri olduğunu açıklayan Franchising Derneği (UFRAD) Başkanı Mayir Saranga, 2001 krizinin ardından yerli firmaların bu sistemi daha çok tercih ettiğini belirtti. Krizde işten çıkarılan birçok yöneticinin sermayelerini değerlendirmek için franchise sistemine yöneldiğini açıklayan Saranga, `Birçok sektör krizde küçülürken, franchise sistemi ile iş yapanların sayısında artış oldu. İstatistiklere göre, 100 yatırımcıdan 65`i ilk 5 sene içersinde batıyor, ama franchise yapan 100 firmadan 95`i yoluna devam ediyor. Bu oranlar arasındaki çarpıcı fark işletmecilerin gözünde franchising sistemlerini daha cazip hale getirmekte` dedi
Türkiye fırsatlar ülkesi
Türkiye`de franchising ile çalışan işletmelerin 2002 yılında 1 milyar dolara yakın ciro elde ettiğini belirten Saranga, Amerika`da bu sistem içinde çalışan yaklaşık 60 iş kolu bulunduğunu söyledi. Franchise sisteminin yararlarını yerli markalar tarafından keşfedildikçe yaygınlaşacağını söyleyen Saranga, Türkiye`nin bu alanda halen fırsatlar ülkesi olduğunu belirtti. Saranga, `Silk and Cashmere, Simit Dünyası, İkbal, TURYAP ve YKM gibi artık emlaktan kuru temizlemeye otomotivden
mobilya ve kırtasiyeye kadar birçok sektörde küçük yatırımcılar başarısı kanıtlanmış markalarıyla faaliyet gösteriyorlar. Bugün dernek olarak bünyemizde franchise veren 37 firma bulunuyor` dedi.
İtalya örnek olsun
Yerli markaların dış piyasalara açılmasında İtalya`nın örnek olarak izlenebileceğini belirten Saranga, sözlerine şöyle devam etti: `İtalyan Hükümeti 2 sene önce Dünya Bankası`ndan 400 milyon dolar kredi aldı ve yerli firmaları işlerini franchise sisteminde yürütmeleri için teşvik etti. Franchise sistemi kayıtsız ekonomiyi önlerken, imalatta standartların çıkmasına yardımcı oluyor.
Tüketici, üretici, çalışan ve devlet bu sistemde kazanıyor.`