İki Fenerbahçeli’nin zorlu İstanbul derbisi
Sabiha Gökçen Havalimanı’nın ihalesinin galibi 1 milyar 932 milyon euro teklifle, Limak İnşaat oldu
Sabiha Gökçen Havalimanı’nın 20 yıl boyunca işletilmesi için yapılan ve 14 saat süren Türkiye tarihinin en uzun ihalesinin galibi 1 milyar 932 milyon euro teklifle, Limak İnşaat-GMR Infrastructure Ltd.-Malaysia Airport Holding Berhad Ortak Girişim Grubu oldu. Dün gece yarısı sonuçlanan ihaleye göre konsorsiyum 1.932 milyar euronun dışında yaklaşık 347 milyon euro KDV ödeyecek ve alana 200 milyon doların üzerinde yatırım yapacak. Böylece dolar bazında toplam maliyet 3.3 milyar doları geçecek.
TAV’ın müşterisini tavlayacak!
Limak’ın patronu Nihat Özdemir’in bu yüksek maliyeti çıkarabilmesi için İstanbul’un diğer havaalanı Atatürk Havalimanı ile kıyasıya bir rekabete girmesi gerekiyor. Sabiha Gökçen’e inen ve havalanan uçak sayısı şu an Atatürk Havalimanı ile kıyaslanamayacak kadar düşük. Limak’ın başını çektiği konsorsiyumun, bazı havayolu şirketlerini Sabiha Gökçen’i kullanmaya ikna etmesi gerekiyor. Bu da TAV’ın müşterisini çalmak anlamına gelecek. Atatürk Havalimanı’nı işleten TAV’ın Yönetim Kurulu Başkanı ise yine bir Fenerbahçeli olan Hamdi Akın. Kulübün eski yöneticisi Akın’ın adı, Aziz Yıldırım kulüp başkanlığından ayrılacağını açıkladığında kulüp başkanlığı için, bu yılın başında ise Futbol Federasyonu Başkanlığı için geçmişti. Yapılan bir çalışmaya göre, Atatürk Havalimanı’nı kullananların yüzde 40’ı İstanbul’un Anadolu yakasında oturuyor. Limak’ın öncelikle bu potansiyeli değerlendirmek için bazı stratejik çalışmalar yapabileceği belirtiliyor.
İhalede Kanarya ağırlığı
İhaleyi kazanan Limak Grubu’yla Çukurova Grubu’nun 11 tur boyunca çekişmesi üzerine bir ara ihalede, “Fenerbahçe-Galatasaray mücadelesi” esprileri yapıldı. Çukurova Grubu’nun patronu Mehmet Emin Karamehmet, Galatasaray takımına tutkunluğuyla tanınıyor. 11 tur süren mücadele sonunda Çukurova Grubu’nun, Limak’ın fiyatı 1 milyar 871 milyon euroya çıkarması sonucunda ihaleden çekilmesi ise “Galatasaray havlu attı” yorumlarına neden oldu.
Öte yandan Limak’la son ana kadar çekişen IC İçtaş’ın yöneticisi Serhat Çeçen’in halen Fenerbahçe’nin Asbaşkanlığı’nı sürdürmesi nedeniyle de ihalede, “Fenerbahçe ağırlığı” yaşandı. Fenerbahçe Kulübü Başkanı Aziz Yıldırım’ın şirketi Makyal da Sabiha Gökçen Havaalanı ile ilgilenmiş, yer görme belgesi almış ancak ihaleye katılmaktan son anda vazgeçmişti.
Özdemir şeytanın bacağını kırdı
Nihat Özdemir’in şirketi Limak, son dönemde pek çok ihaleye katılıp ilk turlarda elendi. Limak’ın kötü performansı, artık favori gösterilmemesine, rakiplerin Limak’tan çekinmemesine yol açtı. TMSF’nin sattığı Van, Gaziantep ve Ergani Çimento’yu alan Limak, sessizliğe büründü. Karayolları arazisi ihalesine Morgan Stanley ile girdi, elendi. İETT arazisinde 310 milyon YTL’lik teklifle ilk elenen oldu. Hilton satışında da 216 milyon YTL ile ilk elenenlerdendi. Erdemir ihalesine girdi yine elendi. İzmir Limanı ve Bomonti ihalesinden de boynu bükük ayrıldı. Son olarak Petkim ihalesinde Carmel Grubu ile 1.8 milyar dolara kadar çıktı ama elenmekten kurtulamadı.