`Gıda fiyatları patlar` uyarısı

03.09.2007 - 11:17 | Son Güncelleme :

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Başkanı Şemsi Bayraktar, bazı spekülatörlerin kuraklık ve Ramazan fırsatçılığı yaptığını iddia ederek, “Tedbir alınmadığı takdirde gıda fiyatlarında patlama olacak” dedi.

Bu sezon yağışların azlığı ve sıcakların yüksek seyretmesi nedeniyle  tarımsal ürünlerin verim ve kalitesinde düşüşler meydana geldiğini anlatan Bayraktar, 720 ziraat odasından alınan bilgilere göre yaşanan  kuraklığın Türkiye`ye maliyetinin yaklaşık 5 milyar YTL olarak  belirlendiğini söyledi.

ÜRÜN BAZINDA KAYIPLAR

Ürün bazında inceleme yapıldığı zaman buğdayda üretim kaybının yüzde 20,  karpuzda yüzde 24, çekirdeksiz kuru üzümde yüzde 20, domateste yüzde 25,  ayçiçeğinde yüzde 17 olduğunun görüldüğünü belirten Bayraktar, “4 Temmuz 2007 tarihinde yayımlanan Kuraklık Kararnamesi ülkemizde  çiftçilerimizin uğradığı zararın telafisini sağlama bakımından çok  yetersiz kalmıştır” dedi.
        
Kuraklığa ve verim azlığına rağmen üreticinin sattığı ürünün  artmadığını, ürün fiyatların hal, pazar ve market raflarında arttığını anlatan Bayraktar, örneğin üretici tarafından domatesin kilogramını 0,50  YTL`ye satılırken, ürünün hal fiyatının 0,65 YTL, pazar fiyatının 0,75,  market fiyatının ise 1,40 YTL olduğunu söyledi. Aynı şekilde üreticinin armudun kilogramını 0,75 YTL`den sattığını  belirten Bayraktar, söz konusu ürünün hal fiyatının 1,28 YTL, pazar  fiyatının 1,50 YTL, market fiyatının ise 1,95 YTL olduğunu kaydetti.  TZOB Başkanı, hayvansal ürünlere bakıldığı zaman da 1 litre sütün  üretici fiyatının 0,53, market fiyatının 1,57, 1 kilogram dana  kuşbaşının üretici fiyatının 7,75 YTL, market fiyatının 14,59 YTL  olduğuna işaret etti.

SPEKÜLASYON SUÇLAMASI

Üreticilerin zararı ve üretici satış fiyatları ortada iken, bazı  spekülatörler tarafından ürünün azlığı gerekçe gösterilerek fiyatların  yükseltildiğini ve adeta kuraklık ve Ramazan fırsatçılığı yapıldığını  kaydeden Bayraktar, şöyle konuştu:

Üretici ve tüketici arasındaki fiyat farkına baktığımızda yaş sebze ve  meyvede yüzde 240`lara, kurutulmuş ürünlerde yüzde 266`lara,  baklagillerde yüzde 177`lere, hayvansal ürünlerde ise yüzde 195`lere  kadar çıkmaktadır. Etkin bir pazarlama organizasyonunun kurulamamış  olması, mevcut sistemin aracılar tarafından kontrol ediliyor olması, hem  ürün kayıplarına neden olmakta, hem de üretici-tüketici arasındaki  makasın açılmasına neden olmaktadır. Tüketicilerimizin gıda ürünlerini  pahalıya tüketmesinin sorumlusu üretici değildir. Bilakis üreticiden  tüketiciye ulaşan hal, pazar ve market gibi zincirlerin halkalarının  artışlarında etkili rol oynadığı görülmektedir. Tedbir alınmadığı  takdirde gıda fiyatlarında patlama olacaktır. Önümüzün Ramazan olması  münasebetiyle fiyatların daha da artacağı dikkate alındığında,  tüketicilerimizin daha da zorlanacağını söyleyebiliriz.”

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.018 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.002 TL        
EURO
1.009 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.