Franchising Fırtınası

16.10.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :
Dünyada 75 sektörde 15 bin franchising veren firma var. Bu firmaların verdikleri isim hakkı lisansı 1.2 milyonu aştı.


Toplam iş hacmiyse yıllık 1.4 trilyon dolara çıktı. Franchising sözcüğü genellikle McDonald`s ve Burger King gibi firmalarla özdeşleşmiştir. Ama günümüzde franchising hazır yiyecek endüstrisinden çok daha farklı alanlara kaymış durumda. Çocuğunuzun ana okulundan nine ve dedenizin bakımına, posta hizmetlerinden büro temizliğine kadar bir çok alanda faaliyet gösteren firmalar geliştirdikleri standartları franchising uygulamasını tüm ülkeye ve bazen de ülke dışına aktarıyor.


Uluslararası Franchise Birliği`nin verilerine göre dünyada 75 sektörden 15 bini aşkın firmanın verdiği isim hakkı ve işletme lisansı 1.2 milyonu aşmış durumda. Franchising alan firmaların satış cirosu da yıllık 1.4 trilyon dolara erişti.Franchising uygulamasının en yaygın olduğu ABD`de 3000 firma franchising verirken bunlardan 400 kadarı yurtdışındaki yatırımcılara da franchising lisansı tanıyor. ABD franchising firmalarının satış rakamı 700 milyar doları buldu. Ancak giderek doyuma oluşan ABD franchising piyasasının büyüme hızı yıllık yüzde 5-10`a gerilemiş durumda. Bu oran Avrupa`daysa yüzde 15`e çıkıyor.


Gelişen teknolojiler genişleyen hizmet yelpazesi franchising`i dünyadaki büyümesini bir patlamaya dönüştürdü. Gelişmiş Batılı ülkelerde yaşlanan nüfus, yeni bir hizmet türünü ortaya çıkarırken bu sektörde standardı tutturmuş firmalar da franching vermeye başladı. Özel huzuevleri ile bakımevleri işleten ve evde özel hizmet veren firmaların sayısı ciddi biçimde artıyor. Artan rekabetin yol açtığı yoğun iş temposu da firmalara özel hizmetlerin çeşitlenmesine yol açtı. Ofis temizlik şirketleri, alkolsüz içecek terminalleri işletmecileri, posta ve kargo hizmetleri hızla büyüyen ve franchising`e işletmeciliğinin başladığı alanlar.


Ancak franchising`de asıl patlamayı yaratan internet oldu. Birçok internet sunucusu ve portalı franchising vermeye başlarken, franchising firmaları da internet olanaklarından ziyadesiyle yararlanıyor. Örneğin Yahoo! ABD dışındaki hizmetlerin için franchising yoluna başvuruyor. Ama internet bazen sorun da yaratıyor. Satışlarını artırmak isteyen franchising firması ana şirketin strateji ve hedeflerine uymayan kampanyalara girişebiliyor. (YENİ BİNYIL)


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.005 TL        
BORSA
1.002 TL        
DOLAR
998 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.