ENI: Türk partner istiyorum

22.06.2001 - 00:00 | Son Güncelleme :

Mavi Akım projesinde Rus Gazprom`un yüzde 50 ortağı olan İtalyan Petrol ve gaz şirketi Eni`nin tepe yöneticisi Vittorio Mincato, tartışmalı projeyi ve Eni`nin Türkiye`ye yönelik planlarını gazetemize anlattı.

Teknik olarak Mavi Akım`ın yapılamama riskinin olmadığını öne süren Mincato, Bütün hazırlıklarımız tamam. Biz bir risk görmüyoruz. Ancak bir terslik olursa da para kaybedecek tek taraf biziz. Bu da hiç alışık olmadığımız bir durum dedi.

Mavi Akım`ın ENİ`nin uluslararası arenada agresif büyüme politikasının ilk projesi olduğunu kaydeden Vittorio Mincato, Bakü-Ceyhan 1993`den beri konuşuluyor, hala detay mühendislik aşamasında. Mavi Akım 1998`de konuşuldu, boru döşeme aşamasındayız. Gecikme ise tamamen bürokrasiden kaynaklandı dedi.

Türkiye`de doğalgaz ve elektrik sektörlerindeki serbestleştirme çalışmalarını dikkatle izlediklerini anlatan Mincato, Türkiye`de her iki sektörde de çalışmak istiyoruz. Ancak iki şartımız var. Birincisi Mavi Akım`dan gelecek gazı Türkiye`de görmek, ikincisi ise partnerimizin bir Türk şirketi olması dedi.Üç Denizin Hikayesi başlıklı enerji konferansı çerçevesinde Türkiye`ye gelen Vittorio Mincato`nun anlattıkları özet olarak şöyle:

Mavi Akım, ENİ`nin yeni stratejisinin ürünü

ENİ, petrol ve gaz konusunda dünyanın 6. büyük şirketi. ENİ`nin petrol ve gaz üretimini artırmak için çok büyük projeleri var. Son 1 sene içerisinde 1 milyon varil/gün üretimden 1.5 milyon varil/güne çıktık ve daha da büyümek istiyoruz. Dış ülkelere gaz satışı ile ilgili işlerimizi büyütme kararını aldık ve senelik 10 milyar metreküpe geldik. Petro-kimya sektöründe biraz geride kalmaya karar verdik çünkü petrolle karşılaştırırsak geri dönüşü çok az olan bir sektör. İleride İtalya`da da dağıtım konusunda biraz daha geri adım atmayı düşünüyoruz ki dış işlerimize daha fazla hız verebilelim. Yani artık daha fazla uluslararası açılım olacak. Mavi Akım projesi, ENİ`nin bu felsefenin gerçekleştirdiği ilk projedir.

Mavi Akım`a karşı tartışmalar bir yanlış anlamadan çıkıyor. Mavi Akım projesinin diğer projeleri gölgede bırakacağı düşünülüyor. Ancak Türkiye`nin o kadar fazla gaz ihtiyacı var ki, Mavi Akım dışındaki projeler de ileride gerçekleşecektir. Şu anda Mavi Akım bunların en hızlısı ve kuvvetlisi. Bakü-Ceyhan projesi 1993`den beri konuşuluyor ve şu anda halen detay mühendislik çalışmasında. Mavi Akım ile ilgili 1998`de konuşmaya başladık ve biz şu anda boruları döşemeye başlamak üzereyiz. Tabii Mavi Akım ile ilgili böyle tartışmaların olacağını tahmin edebiliyorduk.

Mavi Akım`ın riski yok

Teknik yapılabilirlikle ilgili tartışma yanlış amaçlı bir tartışmadır. Tabii ki bir proje olarak son derece zor ve iddialı bir proje. Bu zor projeyi gerçekleştirebilmek için elimizde gerekli araçların ve tecrübenin bulunduğuna inanıyorum. Böyle bir projeyi gerçekleştirebilmek için çok istekli olmanız ve bir fantaziye sahip olabilmeniz lazım. Aynı zamanda çok esnek olmanız lazım. Çünkü önümüze çıkan bürokratik engeller, kağıtlar, belgeleri aşmak kolay değil. Biz ilk önce varan firmayız, çünkü biz bu konuda çok esneğiz. Farklı gerçeklere çabuk alışabilme özelliğine sahibiz. Türklere çok benziyoruz.

Bu projenin gerçekleşmeme riski diye bir şey sözkonusu değil. Bütün korozyon çalışmaları yapıldı. Deniz altı taban araştırmaları yapıldı. Bu boruları poli etilen yerine poli propilen ile kaplayacağız. Basınçlar hesaplanıyor. Derinlik basınçlarının boruya zarar vermemesi için yapılması gerekenler hesaplanıyor. bundan dolayıdır ki S metoduyla döşemeyi bırakıp J metoduyla bu boru hattını gerçekleştireceğiz. Bütün herşeyi hesapladık. Riskli bir projede para harcamayı hiç düşünmeyiz. Ancak eğer bir risk sözkonusu olursa burada tek para kaybedecek olan taraf biziz. Bizim de alışık olmadığımız tek şey para kaybetmek.

Gaz sevkiyatı Gazprom`un garantisi altında

Proje ile Gazprom ve ENİ Türkiye`ye 8`er milyar metreküp gaz satma hakkına sahip oldu. Ancak Türkiye`ye gelecek olan gaz başlangıçta tamamıyla Rus gazı olacak. Astrakhan ve Karachaganak`tan kendi gazımızı çıkartabileceğimiz zaman bu gazı sevkedebileceğiz. Ancak burada her zaman garantiyi Gazprom firması verecek.

Boruları gümrükten bir kaç ayda çıkarabildik

Uluslararası basın organlarında iddia edilen Gazprom-Itera ve Stroytransgaz arasındaki ilişki ile Mavi Akım projesi arasında hiçbir ilgi yok. Daha önce konuşulan bitirme süresine sadık kalınamamasının sebebi sadece bürokratik engellerin yarattığı gecikmelerdir. Türkiye`ye çoktan gelmiş olan boruları gümrükten çıkarabilmek için bir kaç ay geçti, sebebi ÇED raporunun henüz ortada bulunmamasıydı. Ama bunlar olabilecek şeyler. Burada ilk kaybeden belki biz oluyoruz çünkü biz boruları ürettirmiş ve bedelini ödemiştik. Ekimde satacağımız gazdan alacağımız parayı kasaya koymak yerine şimdi daha ileriki bir tarihte alacağız.

Türkiye`de çalışmak isteriz

Türkiye`de enerji sektörüyle ilgili bir çok olay oluyor. Ancak Türkiye`nin o kadar çok gaza ihtiyacı var ki, asıl bunları konuşmak lazım. Doğalgaz ve elektrikteki serbestleştirme çalışmalarını dikkatle izliyoruz. Eğer bizimle birlikte çalışmayı kabul edecek, partner olacak Türk firmaları olursa, hem gaz sektöründe hem de elektrik sektöründe Türkiye`de çalışmak isteriz. Büyük yatırım fırsatları bulunabilir. Ama iki şartımız var, bir Türk şirketi partnerimiz olacak ve Mavi Akım`dan gazın Türkiye`ye geldiğini göreceğiz.


Bir başarı öyküsü: Vittorio Mincato

Vittorio Mincato, 45 seneye yakın bir süredir ENİ bünyesinde çalışarak uluslararası alanda önemli bir rekora imza attı. ENİ`nin her kademesinde görev yapan Mincato, 1998 yılında ise bütün yönetimi üstlenmesini sağlayan CEO pozisyonuna atandı. Mincato`nun ENİ Grubu`ndaki macerası, 1957 yılında grubun tekstil iştiraki Lanerossi`de başladı. Mincato daha sonra grup bünyesinde makine, kimya, personel yönetimi ve pazarlama alanlarında görev yaptı. 1998`de grubun CEO`su olarak atanan Mincato, Çalıştığım firma şu anda benim için çok enteresan bir alan sunuyor diyerek petrol ve doğalgaz sektöründe çalışmaktan memnun olduğunu belirtti.

ENİ Grubu`nun şirketleri

* Snam: Grubun doğalgaz şirketi

* EniPower: Grubun elektrik sektöründeki temsilcisi

* AgipPetroli: Petrol üzerine rafinaj ve dağıtım faaliyetleri yürütüyor.

* EniChem: Grubun petrokimya şirketi

* Saipem: Grubun arama şirketi.

* Snamprogetti: Mühendislik, rafine inşaatları, büyük ölçekli boru hattı inşaatları üzerine çalışıyor.


Saipem-7000 gemisi

Mavi Akım projesinin en zor bölümü olan Karadeniz`in altına boru döşeme işlemini, ENİ Grubu`nun ileri teknolojiye sahip Saipem-7000 isimli gemisi gerçekleştirecek. Şirket yetkililerine göre Saipem-7000 denizaltında 3 bin metreye kadar boru döşeme yeteneğine sahip bulunuyor. J sistemiyle boruları döşeyecek olan Saipem-7000`de 4 bin 500 ton ağırlığında ve 135 metre yüksekliğinde döşeme gemisi bulunuyor. 200 metre uzunluğundaki gemide borular bir yandan kaynak yapılırken bir yandan da denize indirilebiliyor. Saipem şirketi ise bugüne kadar denizaltında 20 bin kilometreden fazla, karada ise 56 bin kilometreden fazla boru döşeyen bir şirket olarak tanınıyor.

Ağustos ayında Karadeniz`de olması beklenen geminin Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprülerinin altından geçirilebilmesi için özel yöntemler uygulanacak. Karadeniz`in sığ kısımlarındaki boru döşeme işlemlerini ise şirketin Castoro Otto isimli gemisi gerçekleştirecek.


ENİ`nin projedeki rolü

Eni Grubu Gazprom ile imzaladığı anlaşma gereğince projenin Karadeniz bölümünün yüzde 50 hissesine sahip duruma geldi. Ayrıca Türkiye`ye satılacak yıllık 16 milyar metreküplük gazın 8 milyar metreküplük bölümünü satma hakkını alan ENİ, Karadeniz`e boru döşeme işlemini de üstlendi. Eni proje için belirli miktarda finansman da sağlayacak. ENİ`nin Gazprom`un belirli düzeyde hissesine de sahip olduğu belirtiliyor.

ENİ, projenin başlangıcında Rus tarafından aldığı gazı Türkiye`ye satacak. İlerleyen aşamalarda ise hissedarı olduğu Volga yakınlarındaki Astrakhan ve Kazakistan`daki Karachaganak gaz sahalarındaki üretimini bu boru hattı sayesinde Türkiye`ye satacak

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.018 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
1.005 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.