Devlet Otoda Vergiye Doymuyor

01.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

2001 için temkinli konuşan otomotiv sanayicisi 2001

2001 için temkinli konuşan otomotiv sanayicisi 2001`in 2000`e nazaran düşüş göstereceğini fakat 2002`de pazarın rekor seviyede büyümesini bekliyor. 2002`de 5 milyar dolar ihracat rakamı hedefleniyor.


Milliyet Gazetesi sponsorluğunda düzenlenen `2001`de otomotiv sektörü neler bekliyor?` panelinde konuşan İthal Otomobilciler Derneği Başkanı Yüksel Mermer, `Ayırımlara son verelim. İthal yerli ayrımı ortadan kalksın. Dernekleri birleştirerek ortak harekette buluşalım.` isteğinde bulundu.
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Ali İhsan İlkbahar, Türk insanının otomobil almak istediğini, ancak devletin vergiye doymadığını ve en küçük durumda vergiyi artırmak istediğini belirtti. İthal Otomobilleri Türkiye Mümessilleri Derneği (İOD) Başkanı Yüksel Mermer ise tüketicinin yerli ve ithal otomobili ayırımı yapılmasının yanlış olduğunu, zira ithal otomobillerin yüzde 50`sinin yurt içinde üretildiğini belirtti.


VERGİ AZALIRSA SATIŞLAR KATLANIR;

Türkiye`de otomotivin üzerindeki verginin yüzde 25`e inmesi durumunda pazarın ikiye katlanabileceğini söyleyen İlkbahar, otomotivin ekonomik gelişmenin lokomotifi bir sektör olduğunu ve savunma sanayinin de temelini oluşturduğunu vurguladı. İlkbahar, `Tanklarımızın yedek parçasını bile almada zorluk çektiğimiz dönemler olmuştur. Otomotiv sanayii istenilen seviyeye ulaştığında bu konuda minumum sıkıntı çekeriz` diye konuştu.


Dünyadaki otomotiv sektöründeki üretici sayısının 10`nun altına ineceğini belirten İlkbahar, aynı durumun Türkiye`de de geçerli olacağını kaydetti. Sektörün stabil olmayan bir pazardan fazlasıyla etkilendiğini, 1993 yılında yaşanan yüksek üretim ve satış adetlerinin uzun yıllar yakalanamadığını belirten İlkbahar, 2000 yılında pazarın canlandığını, yeniden 1993 seviyelerine gelindiğini dile getirdi. Toplam iç pazarın önümüzdeki yıl yüzde 5 - 10 azalacağını tahmin ettiğini bildiren Ali İhsan İlkbahar `2002`de tekrar toparlanıp 2005`te 1 milyonluk tarihsel hedefe varacağımızı düşünüyorum` dedi. İthalatın pazar payının da yüzde 15`lerden yüzde 50`lere ulaştığını işaret eden İlkbahar, `Tek kurtuluş ihracat` dedi. İlkbahar, önümüzdeki 1 - 1.5 yılllık dönemde yıllık 300 bin adetlik bir ihracat kapasitesine, 2002`de de 5 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşılabileceğini bildirdi. İlkbahar, `5 milyar dolar ile otomotiv ihracatı 2 numaralı ihracat kalemi olacak` dedi.


YERLİ - İTHAL AYRIMINI BIRAKIN;

İthal Otomobilleri Türkiye Mümessilleri Derneği (İOD) Başkanı Yüksel Mermer, otomotiv pazarında yerli - ithal ayrımı yapılmaması gerektiğini savunarak,
`İthalatın yüzde 50`sini zaten imalatçılar yapıyor` dedi. Konuyu ele alırken, Türkiye`nin önündeki koşulların da dikkate alınması gerektiğini ifade eden Mermer, şunları söyledi: `Bundan sonraki yıllarda, inşallah dernekleri de birleştiririz. Sorunlar birdir. ithal-yerli ayrımı yapmamak lazım. İthalat olmazsa, ihracatın olması da sözkonusu olmayacaktır. Bundan önce ithalat yoktu, ihracat da yoktu. Birbirimizle olan görüşme, tartışmalarda tek vücutmuş gibi hareket etmekte yarar görüyorum.`


Yüksel Mermer, derneğin geçtiğimiz hafta açıklanan otomobil sahipliği araştırması sonuçlarının da sunulduğu toplantıda, önümüzdeki döneme ilişkin beklentilerini anlattı. 2001 yılında otomotiv sektörünün canlılığının yaklaşık 2000 yılı düzeyini muhafaza etmesinin beklendiğini dile getiren Mermer, yerli firmaların ihracat artışlarla birlikte kapasite kullanım oranlarının artacağını, markalar arası rekabetin güçlü olacağını, gümrük indirimi ile birlikte 3. ülkelerin ürünlerinin pazarda daha rekabetçi konum kazanacaklarını kaydetti. Mermer, önümüzdeki yıl pazarda 500 bin otomobil, 150 bin de hafif ticari araç satılacağının tahmin ettiklerini söyledi.
Uzun yıllardan beri Türkiye`ye ithal ettikleri çeşitli markaları özellikle Türk cumhuriyetlerine ihraç ettiklerine işaret eden Mermer, ayrıca ana fabrikalara kaliteli ve ucuz yedek parça ihracatı konusunda çalışmalar yaptıklarını bildirdi.


SANAYİCİNİN SORUNU ÇOK;

Türkiye`nin ürün dizaynı yapabilen, motor geliştiren bir seviyeye ulaştığını vurgulayan OSD Başkanı Ali İhsan İlkbahar, pazarın yeterli büyüklüğe sahip olmamasının yanı sıra üretici sayısının fazla olması gibi çeşitli sorunlarının da bulunduğunu kaydetti. İlkbahar, otomotiv ithalatında Türkiye`de üretim yapan firmaların da ağırlığının bulunduğu eleştirilerinin hatırlatılması üzerine de, `Şu anda Türkiye`de iki tip üretici var. Milyarlarca dolar yatırım yapanlar ve montaj ağırlıklı olanlar...Büyük çaplı üretim ve ihracat yapan Renault ve Tofaş`ın bu ithalattaki payı yüzde 15`tir. Ancak üretimlerinin 5 misli ithalat yapanlar da var` dedi. Ali İhsan İlkbahar, Türk tüketicisinin yerli araç seçmesiyle yerli üreticilerin rekabet gücünün artacağının ve daha ucuz ürün alabileceklerinin farkında olmalarını istedi. (FİNANSAL FORUM)



Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
986 TL        
BORSA
1.003 TL        
DOLAR
1.007 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.