Değerli YTL yüzünden 200 bin kişi işsiz kaldı

12.07.2007 - 11:03 | Son Güncelleme :

İşadamı İnan Kıraç, aşırı değerli YTL ve vergi yükü nedeniyle sanayicinin zorlandığını söyledi.

İş dünyasının duayenlerinden Kıraça Holding Yönetim Kurulu Başkanı İnan Kıraç, 2001’den sonraki en düşük ikinci seviye olan 1.27’ye kadar gerileyen değerli YTL’ye isyan etti. 7 yıl sonra ilk kez Karsan’ın Renault Trucks için üreteceği kamyonların nihai anlaşmasının imza törenine katılan Kıraç, “Bu kadar kuvvetli bir YTL ile sanayi nasıl başa çıkar? YTL 1 kuruş değerlendiğinde, bin kişi işsiz kalıyor. Bu durumun bir an önce düzelmesi gerekiyor” dedi.

Kıraç’ın teorisi şöyle:

Dolar YTL karşısında 1.50’den 1.30’a kadar geriledi. Dolardaki kayıp 20 yeni kuruş. Kıraç, her 1 kuruşluk kaybın bin işçiye mal olduğunu söylüyor. Zincirleme etki hesabını da şöyle yapıyor. 20 kuruş 20 bin işsiz, 19 kuruş 19 bin işsiz... Toplam kaybı bulabilmek için (20+19+18+17....+1) formülüyle 199 bin işsize ulaşıyor.

Yüzde 30 değerlenmeli

YTL’nin yüzde 30 değer kazanmasının yeterli olduğunu savunan İnan Kıraç, “Bu sadece YTL için geçerli değil, vergi yükü de yüzde 30’a indirilebilir. Dengeleri çok doğru kurmak gerekiyor. Çünkü kazanç kalmadı ve küçük işletmeler yok olmaya başladı. Ancak Türkiye’nin geleceğine güveniyoruz, zor günler kısa sürede atlatılacaktır” dedi.

Vergi yükü zorluyor

Kıraç, yüksek faiz, ağır vergi ve artan altyapı maliyetlerinden de yakındı. Türkiye’deki yüksek faiz oranları nedeniyle paranın yatırıma gitmediğini söyleyen Kıraç, şunları kaydetti:

“Bu yüksek faizlerle kâr marjları yüzde 2’lere geriledi. Aynı şekilde sanayicinin üzerindeki vergi yükü de çok fazla. İşçinin vergi ve SSK yükü yüzde 50’lerde. Bu yüzde 30’a çekilse, 20 puanlık avantajın 10 puanını işçi ücretlerine ekleyebiliriz. Kalan 10 puanı da yatırıma yönlendirebiliriz. Böyle bir imkan Türk sanayiinin nefes almasını, büyümesini sağlayacaktır. Elektrik, akaryakıt gibi enerji maliyetleri, lojistik ve altyapı da çok pahalı. Bu yüzden sanayiciler büyük sıkıntı yaşıyor. Devlet yatırımcının yanında olursa, işsizlik de azalacaktır.”

Türkiye üretim üssü olacak

(soldan sağa) Renault Trucks Türkiye Genel Müdürü Gito Costa, İnan Kıraç, Renault Trucks Başkanı Stefano Chmielewski ile Karsan Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, işbirliği anlaşmasıyla Türkiye’nin üretim üssü olacağını söyledi. Törende Karabağ, Costa’ya sembolik olarak üretecekleri kamyonun maketini hediye etti.

Günahım var, patronlarımı Ar-Ge için ikna edemedim

İnan Kıraç, Koç Grubu’ndan emekli olurken, günahlarını ve sevaplarını tek çatı altında, Karsan’da topladığını söyledi. O dönemde Tofaş’ta görev yaparken patronlarını Ar-Ge’ye daha fazla yatırım yapılması için ikna edemediğini ve yan sanayi şirketlerinin bölünerek yok olmalarını önleyemediğini kaydeden Kıraç, “En büyük günahım bu ikisi” dedi. Kıraç, o günlerde gerekli Ar-Ge harcamalarının yapılması halinde Türk otomotiv sektörünün Güney Kore seviyelerini yakalayabileceğini söyledi.

Hexagon’la farklı markalara proje ve teknoloji geliştiriyoruz

40 yılı aşkın süredir otomotivin içinde yer alan, Otoyol ve Tofaş Genel Müdürlüğü, Koç Holding Otomotiv Şirketleri Başkanlığı gibi üst düzey görevlerde bulunan İnan Kıraç, Karsan’ın bu noktaya gelmesinde Tofaş ve Renault’nun büyük katkısı olduğunu söyledi. 1970’lerde yatırım yapan iki otomotiv üreticisini örnek gösteren Kıraç, şöyle devam etti: “1996’da Gümrük Birliği’ne girildiği zaman otomotiv sektörünün yok olacağı söyleniyordu. Fakat tam tersi oldu. Şirketler daha da büyüdüler. Şirketlerin Ar-Ge’ye önem vermeleri gerekiyor. Jan Nahum Doblo ile bu başarıyı gösterdi. Biz de Ar-Ge şirketi Hexagon’u kurarak, birçok farklı marka için teknoloji geliştirmeye başladık.”

Kamyon üretimi için 35 milyon euro yatırım

Karsan ile Renault Trucks arasında yapılan nihai anlaşma ile Bursa’da 2008’den itibaren ilk etapta yılda 5 bin ağır kamyon üretilecek. Bu rakam yılda 10 bine adede çıkarılabilecek. Karsan, kamyon üretimi için bu yıl 18 milyon euro, 2008’de 17 milyon euroluk yatırım yapacak. Şirket, Renault Trucks üretimi ile yılda 200 milyon euro ciro elde edecek.

1.400 kişiyi işe alacak, cirosu 1.2 milyar $ olacak

Renault Trucks’ın yanı sıra Hyundai’ye kamyon ve ABD için taksi üretmeye hazırlanan Karsan, hedeflerini büyüttü. 40 bin adetlik üretim kapasitesini 2009’un ilk çeyreğinde 95 bine çıkaracak olan şirket, ciro içindeki ihracatın payını da yüzde 3’ten 75’e yükseltecek. Karsan Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, 2006-2009 yılları arasında Karsan’ın cirosunun 6 kat büyüyerek 1.2 milyar dolara ulaşacağını söyledi. Karabağ, geçen yıl 727 olan çalışan sayısının da 2009’da 2 bin 100 olacağını belirtti.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.008 TL        
BORSA
1.000 TL        
DOLAR
1.001 TL        
EURO
998 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.