Çin Pazarı Yeniden Keşfediliyor
-Dış Ticaret Müsteşarı Kürşad Tüzmen: -220`Ye Yakın Ülkeye 17 Bin Kalem Mal Satıyoruz. Çin Pazarına Da Satacağımız Ürünlerimiz Var -Türk-Çin İş Konseyi Başkanı Yavuz Onay: -Çin`E Toplam İhracatımız Neredeyse Bu Ülkeden Yapılan Oyuncak İthalatının Altında
İSTANBUL (A.A) - 04.12.2000 - Dış Ticaret Müsteşarı Kürşad Tüzmen, Türkiye ile Çin arasındaki dış ticaret hacminin Türkiye`nin aleyhine geliştiğini vurgulayarak, 220`ye ülkeye 17 bin kalem mal satan ülkemizin Çin pazarına da satacak ürünleri bulunduğunu bildirdi. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) bünyesinde faaliyet gösteren Türk-Çin İş Konseyi tarafından düzenlenen Çin Pazarına Yönelik Strateji Geliştirme toplantısı İstanbul`da yapıldı. Toplantının açılışında konuşan Tüzmen, Çin pazarında normal pazarlama teknikleri ile başarılı olmanın mümkün bulunmadığını kaydederek, doğru yerde doğru ortaklarla hareket etmenin büyük önem taşıdığını bildirdi. Çin`de kişi başına geliri 20 bin doların üzerinde 2 milyon kişinin, 20-10 bin dolar arasında Türkiye kadar bir nüfusun, 5-10 bin dolar arasında geliri olan 330 milyon kişinin olduğunu vurgulayan Tüzmen, Bence bu pazar çok iyi bir pazar. Zor bir pazar ama içinde olmamamız gereken bir yer şeklinde konuştu. Çin`in Türkiye`ye ihracatı artarken, Türkiye`nin ihracatını artıramadığını dile getiren Tüzmen, Bugün 220`ye yakın ülkeye 17 bin kalem mal satıyoruz. Çin pazarına da satacağımız ürünlerimiz var dedi.
-TÜRK-ÇİN İŞ KONSEYİ BAŞKANI YAVUZ ONAY-
Türk-Çin İş Konseyi Başkanı Yavuz Onay da, konuşmasında, Türk girişimcilerinin Çin`deki çalışmalarını, bir okyanusta, bir taka içinde kürek çekmeye çalışan ancak nereye gideceğini bilmeyen insanlara benzetti. Bu pazarda başarılı olmak için ortaklaşa çalışmanın önemine dikket çeken Onay, Ortak çalışırsak, bu okyanusta nereye gideceğimizi çok daha iyi bilebiliriz diye konuştu. Onay, Türkiye`nin Çin ile yaptığı ticarette açığının 1994 yılından itibaren katlanarak büyümeye başladığını kaydederek, bu yılın ilk 9 ayında Türkiye`nin Çin`e 60 milyon dolarlık ihracat yaparken, Çin`in ihracatının 933 milyon doları aştığını söyledi. Onay, Toplam ihracatımız neredeyse Çin`den yapılan oyuncak ithalatının altındadır dedi. Yavuz Onay, Çin`e ihracat yapmak isteyen Türk firmalarının karşılaştığı en önemli sorunların, pazar hakkında yeterli bilgiye sahip olmama, kültür ve iş yapma alışkanlıklarındaki farklılıklar, bankacılık, standart ve sertifika sorunu, telif hakları, iç dağıtım zorlukları ve Çin mevzuatından kaynaklandığını anlattı. Beyaz eşya, inşaat malzemeleri, otomotiv, traktör, gıda, perakende sektörü, deri, hazır giyim ve telekomünikasyon alanlarında işbirliği potansiyeli bulunduğunu belirten Onay, Çin`de yatırım yapmış 17 Türk firmasının, Türkiye`de de toplam 75 Çin ortaklı firmanın faaliyet gösterdiğini bildirdi. Daha sonra basına kapalı olarak sürdürülen toplantıda, son yıllarda ekonomisinde büyük bir gelişme gözlenen Çin pazarında başarılı olabilmek için neler yapılması gerektiği ele alındı.