Biri Pazara Biri Mezara

14.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

ABD`nin 103 yıllık en eski otomobil markası Oldsmobile 13 Aralık`ta kendisini tarihe gömecek haberi aldı.

ABD otomobil pazarının yaşadığı kriz ülkenin en eski otomobil markasının tarihe karışmasına neden oldu. Dünyanın en büyük otomobil üreticisi General Motors azalan satışları gerekçe göstererek Oldsmobile marka araç üretimini kademeli olarak durduracağını açıkladı. Karar bir çok Amerikalının içini burktu. Gerçi Oldsmobile satışları son yıllarda iyice gerilemişti. Ama ülkenin ilk otomobilini üreten ve otomobil dünyasında devrim yaratan gelişmelere imza atan firmanın hazin sonu birçok Amerikalıyı sarstı.


103 YILLIK MARKA;

Oldsmobile`ın kurucusu Raymond E.Olds 1887 yılında dünyanın ilk buhar makinesiyle çalışan üç tekerlekli otomobilini icad etti. Oldsmobile`ın doğuşu ise Olds`un 1897 yılında benzinli otomobili piyasaya sunmasıyla gerçekleşti. Attan daha hızlı sloganı ile piyasaya sunulan ilk Oldsmobile`ın fiyatı bin dolardı. İlerleyen yıllarda Oldsmobile birçok yeniliğe imza attı. 1916`da dünyanın ilk V-8 motorunu geliştirdi. Model 37 ile tasarım açısından otomobilleri `atsız araba` olmaktan çıkardı. 1966`da dünyanın ilk önden çekişli otomobili Toronado`yu geliştirdi. Toronado, Amerikan yaşam tarzının `altın çağının` yaşandığı 60`lı yılların simge otomobile haline geldi. Dengeli, büyük ve sağlam otomobil imajını 80`lerin ortasına kadar koruyan Oldsmobile bu süre zarfında hemen her yıl 1 milyonun üzerinde otomobil sattı.


Ancak 80`lerin ortalarından itibaren Japon ve Avrupalı otomobillerin Amerikan piyasasına girmesi Oldsmobile`i da etkiledi. GM, Oldsmobile markasını yaşatmak için elinden geleni yaptı. Oldsmobile`ın lüks arazi aracı, minivan ve coupe modellerini piyasaya sürdü. Ama değişen piyasa koşulları ve artan maliyetler GM`i elindeki markalardan bazılarından vazgeçmeye zorladı ve yeni kimliği ile `pek sevilmeyen` Oldsmobile ilk kurban oldu.


OTOMOTİVDE KRİZ VAR;

DaimlerChrysler`in ABD`de başlattığı yeniden yapılanma süreci uzun süre şirket içi bir kriz olarak algılandı. Ancak Ford ve General Motors`un bu hafta içinde art arda üretimi kısma ve bazı fabrikalarda üretimi durdurma kararı alması ABD otomobil piyasasının derin bir kriz içine yuvarlandığını ispat etti. Krizin nedenleri üzerine farklı görüşler öne sürülüyor. Bunlardan ilki, euro`nun değer kaybıyla Avrupalı ve Japon otomobil üreticilerinin Amerikan pazarında daha avantajlı konuma gelmesiyle ilgili. Nitekim DaimlerChrysler`in ABD kolu Chrysler yılın üçüncü çeyreğinde 600 milyon dolar zarar ilen etmesine rağmen, artan Mercedes satışları Alman-ABD ortaklığının yılı 6 milyar dolar kârla kapatmasını sağlayacak. Ancak daha önemlisi, son dört yıldır ortama yüzde 4 büyüme hızı tutturan ABD ekonomisinin bu yılın ikinci yarısından itibaren yavaşlama sinyalleri vermesi otomobil piyasasını vurdu. Son üç yıldır ABD`de 20 milyonun altına düşmeyen otomobil satışları bu yılın ikinci yarısından itibaren 16 milyona kadar geriledi. Buna Firestone lastiklerindeki gibi skandallar nedeniyle artan güvenlik endişeleri nedeniyle firmaların teknolojik yatırımlara hız vermesinin yarattığı maliyet de eklenince ABD otomobil piyasası son on yılın en derin krizine doğru sürüklendi. (YENİ BİNYIL)


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
995 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.006 TL        
EURO
997 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.