528 bin dolar!!!

11.07.2007 - 08:54 | Son Güncelleme :

Rakamı ilk duyduğumda dudağımın uçukladığını hissettim: Gün <ımg hspace="10" src="http://i.bigpara.com/i/55big/dolar1241.jpg" align="right" vspace="5">başına tam 528 bin dolar! Evet, yanlış okumadınız. On beş yıl altı ay boyunca istisnasız her gün tam 528 bin dolar ödeme yapacaksınız.

Ertuğ Yaşar / REFERANS GAZETESİ

10 Haziran 2005’te Atatürk Havalimanı işletme ihalesi yapılıp da TAV Holding on beş yıl altı ay için toplam 3 milyar dolar ödemeyi göze alınca tam bu duyguları hissetmiştim.

“Deli yahu bu adamlar! Ya hiç dayak yememişler, ya da hesap yapmayı bilmiyorlar” diye de düşünmüştüm fazladan...

Ama aradan geçen iki yılda benim yanıldığım; TAV Holding yöneticilerinin hesap kitabı çok iyi bildikleri; ve Türkiye tam ekonomik olarak kalkışa geçerken çok değerli bir parçayı koleksiyonlarına kattıkları anlaşıldı.

İki yıl önce “küçük düşünen”(!) aslında bendim.

İki yıl önce değişen dünyada yapısal dönüşüm geçiren Türkiye’yi göremeyen bendim.

Korkan, geleceğe güvenemeyen, risk alamayan da doğal olarak yine bendim...

***

Seçime günler kala, açık artırma yolu ile kamu kuruluşlarının ya da kamu işletme haklarının satılması sürüyor...

Aslında hiç yapılmaması gereken bir iş! Yani genel seçimler gibi bir ülkede olabilecek en büyük belirsizlik varken sen kalk Petkim gibi, Sabiha Gökçen Havaalanı gibi iki önemli kamu “malını” açık artırma ile ihaleye çıkar.

Ama yapılıyor ve başarılı da oluyor.

İki ihale de kıran kırana geçiyor ve sonuçta ulaşılan satış fiyatı, açık artırma öncesinde hiç beklenmediği kadar yüksek bir fiyat oluyor.

Demek ki dünyada ve/ya da Türkiye’de bir şeyler oluyor. O bir şeyleri acaba görüp iyi de algılayabiliyor muyuz? Yoksa ıskalıyor muyuz?

Kime sorsak hemen bize aynı yanıtı verecektir:

1) Dünyada uluslararası likidite fazlası bulunmaktadır; bu likidite kârlı projeler aramaktadır;

2) Uluslararası risk alma iştahı çok yüksektir; bu nedenle Türkiye çekici bir hedef pazardır.

Aslında iki ihale de birbirinden farklı gelişti.

Örneğin Petkim ihalesinde Batılı firmalar yoktu. Hep yeni petrol zengini ülkeler vardı. Sanayiciler ihaleden ilk turlarda çekildiler. Son turlara daha çok finans ağırlıklı gruplar kaldı.

Sabiha Gökçen Havaalanı ihalesine ise Batılı işletmeciler kadar Uzak Doğulu işletmeciler de ilgi gösterdiler. Finansçılar kadar sanayiciler, turizmciler ve işletmeciler de ihalede yer aldılar.

İhaleye katılan grupların birinde yönetici olan arkadaşımla konuştum: “Bizim çalışmalarımıza göre ihalenin fizibilite değeri 1,6 milyar euroda bitti. Bunun üzerindeki bir rakam ile kar etmek pek de olası değildi. Ama işte gördün. LİMAK ya hiç korkmadı, ya başka bir hesabı vardı, ya da gözünü karartıp tam (KDV dahil) 2,3 milyar euro teklif ile ihaleyi kazandı. İhale sonunda sevindiklerine göre de demek ki kendilerine güveniyorlar”.

Açıkçası ben de arkadaşım gibi düşünüyorum. Eğer ekonomik fizibilite değerlemesi “1,6 milyar euro” diyorsa, bu rakamdan daha fazla ödemek gerçekten cesaret işidir.

Ama bugüne kadar hemen her ihalede ve banka satışında bunu görmedik mi ? Örneğin Doğan-İŞ Bankası oluşumu Petrol Ofisi’ni satın aldığında; Koç Grubu Tüpraş’ı bünyesine katınca; Oyak Grubu Ereğli ihalesini kazanınca; en başta da yazdık, TAV Atatürk Havaalanı işletme hakkını elde edince, “yahu çok ödediler; yanlış yapıyorlar” diye düşünmedik mi?

Ama bugün görülüyor ki haklı olan biz değilmişiz de o gün cesaretle yüksek ücreti ödeyenlermiş. Yine de kim bilir, gün olur devran döner de bütün bu hesaplar yanlış çıkar mı?


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
1.000 TL        
BORSA
1.001 TL        
DOLAR
1.006 TL        
EURO
1.002 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.