2004`te en büyük özel şirket olacağız

28.07.2003 - 09:15 | Son Güncelleme :

783.2 milyon dolarlık ihracatla İSO 500 içinde ihracat lideri olan Vestel`in 2004 hedefi, üretimden satışlarda da birinci olmak. Vestel Genel Koordinatörü Yüngül, Aralık 15`e kadar 7 gün 24 saat doluyuz. 2005`te üretimimiz 27 milyon adedi bulacak diyor

Zorlu Grubu, 1995`te Vestel`i aldığında, çoğu kimse bu alışverişte Zorlu`nun zararlı çıkacağını düşünmüştü. Üretmeyen bir fabrika, iş ve dış pazarını kaybetmiş bir şirket vardı ne de olsa. Aradan geçen 8 yılda yaşanan dönüşüm konuşulmaya değer ölçüde. Vestel Elektronik, İstanbul Sanayi Odası`nın 500 Büyük Sanayi Kuruluşu araştırmasında 1.4 katrilyon liralık üretimden satışla en büyük ikinci özel şirket oldu. İhracatta 783.2 milyon dolarla birinciliği bu yıl da kimseye kaptırmadı. Vestel bununla da kalmadı. Yarattığı Vestel Komünikasyon 272.3 trilyonluk üretimden satışla 57`nci, 1999`da faaliyete geçen Vestel Beyaz Eşya şirketi ise 170.7 trilyonluk üretimden satışla 104`üncü sırada yer aldı. Vestel Grubu`nun maestrosu Genel Koordinatö Ömer Yüngül, Çamaşır makinesi fabrikasını devreye aldığımızda ürün gamı da bitmiş olacak. O zaman 2004`te hem üretimde hem de ihracatta lider olacağız diyor. Yüngül`le Vestel`in başarısını konuştuk.

* Vestel bu yıl 5 basamak birden yükselip genelde dördüncü, özel şirketlerde ikinci oldu. Nasıl başardınız?

Bizim için sürpriz olmadı. Çünkü 1999`da, grubun 2006`ya kadarki gelişim süreci planlanmıştı. Araya krizler girdi ama onlar da hedefleri büyük ölçüde değiştirmedi. İç pazara biraz daha ağır. Elektronikte birinci, beyaz eşyada üçüncüyüz. Eylül`de çamaşır makinesi fabrikası devreye girecek. Böylece 2004`te üretimde de ihracatta da şampiyon olacağız. Vestel Şirketler Grubu 2003`ü 1.5 milyar dolarlık ihracatla kapatacak. Sadece Vestel Elektronik`in ihracatı 1 milyar dolara ulaşacak.

İZİNSİZ ÇALIŞIYORUZ
* En büyük rakibiniz yurtdışında şirket satın alarak büyüyor...

Biz daha çok yurtdışındaki büyük şirketlerle proje ortaklığı yapıyoruz. Bütün dünya devleriyle 200`ün üzerinde proje yürütüyoruz. Vestel, Türkiye`yi üretim üssü olarak düşünüyor. Yurtdışındaki şirketlerimiz ise daha çok Ar-Ge ağırlıklı. ABD Silikon Vadisi, İngiltere, Japonya, Tayvan, Çin ve İsrail`de 350`ye yakın Ar-Ge mühendisimiz var. Bu mühendisler her gün yeni bir ürün geliştiriyor. Yüzlerce patentimiz var. Bunları dünya devlerine satmaya başladık. Ürünler patentlerle birleşmediğinde kalıcılık da olmaz. Farklılığı yakalayan bir adım öne geçer.

* Sizin farklılığınız nerede?

Öncelikle uzun düşünüyoruz. 5-6`şar hatta 10 yıllık planlar yapıyoruz. Çabuk karar veriyoruz. Çok iyi servis veriyoruz. Ve son olarak çok dinamik bir ekibimiz var. Türkiye`nin en hızlı ekibi bizde. Bunu çok rahatlıkla söyleyebilirim.

* Yurtdışında yatırım konusuna nasıl bakıyorsunuz?

Ağustos sonunda Rusya`da televizyon fabrikası devreye giriyor. Rusya çok büyük bir pazar. Gittikçe de büyüyor. İtalyan Merloni orada pazar lideri. Şimdi biz gidiyoruz. İleride belki Orta Asya olacak. Ama Rusya`daki yatırımı bir hazmedelim. Manisa`da plazma tv ile çamaşır makinesi üretecek iki ayrı tesis işletmeye alınacak. Yıllık 9 milyon televizyon, 2 milyon buzdolabı ve 500 bin klima hedefleri yakalanacak.

* Bu kadar arzı karşılayabilecek talep var mı gerçekten?

Vestel Elektronik`te 2003 Mayıs`ından Aralık 15`e kadar hiçbir Pazar günü tatil gözükmüyor. 7 gün 24 saat çalışıyoruz. Bu yıl 7.5 milyon televizyon üreteceğiz. O kadar çok iş var ki sipariş akıyor adeta. Sony hariç bütün Japon markalarına bizden gidiyor televizyonlar. Dünyada üç büyük üretici var. Türkiye akıllı davranırsa Avrupa`nın üreticisi olur.

Kredi ile büyüme devri bitti
* Bu kadar yüksek volümlü büyümeleri nasıl finanse ediyorsunuz?

İşin özü de burada. Eskiden, `bastır Türk bankalarına, al istediğin kadar kredi` mantığı vardı. Ama bir krizde işin biter. Biz 2000`de uzun vadeli bir hisse ihracı yaptık. 2006`ya kadar olan yatırımları finanse ediyoruz. Şimdi 2005-20010 arası planlanacak. Gerekirse yeniden hisse ihracı gündeme gelir.

* Uzun vadeli kararlar nasıl alınıyor?

50 kişilik bir ekip bir haftasonu bir yere kapanıyor. Herkes kalkıp konuşuyor. Kafalardaki bütün soru işaretleri gideriliyor. Sonra aksiyon planları hazırlanıyor. Bu kararlar oy çokluğu ile değil oy birliği ile alınıyor.

Kutu satarak 272 trilyon kazandı
* Zorlu Grubu`nun İSO 500 içinde 6 şirketi var. Ama bazıları çok tanınmıyor...

Örneğin. Vestel Komünikasyon. Bu şirket dijital ürünler yapıyor. Tamamen ihracata çalışıyor. Uydu alıcıları, şifre çözücüler vs. Biz bunlara kutu diyoruz. Çok hızlı gelişen bir pazarda faaliyet gösteriyor. Üç yıl önce ayda 15 bin kutu yapıyordu. 2003`ün ortalaması 380 bin adet. Üç yılda üretim 2500 kat artmış. Ağustos`tan itibaren ise ayda 600 bin kutu üretmeye başlayacak. Bu yıl 57`inci oldu. 2003 listesinde ilk 25`e girer. Vestel Beyaz Eşya ise 4 yıllık. 1.2 milyon adet buzdolabı üretiyor. Üretimde Türkiye ikincisi. Bu da listeye 104`üncü sıradan girdi. 4 yıllık bir şirket için büyük bir başarı.

* 2005 yılı hedefiniz nedir?

2005`te 14 milyon adet televizyon üretiyor olacağız. Buna 8 milyon kutu, 5 milyon da beyaz eşya ekleyeceğiz. Ve 25 ile 27 milyon adet arasında bir üretime imza atacağız.

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
KAPANIŞLAR (BIST)
BUGÜN 1000 TL NE OLDU?
994 TL        
BORSA
1.004 TL        
DOLAR
1.003 TL        
EURO
1.004 TL        
ALTIN
 
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.