Yeni Fiyatlama Metotları

26.11.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

Yıllardır hükümranlık süren sabit fiyat sistemi tehlikede. Yeni fiyatlandırma metotları, yeni ekonomide eski yaklaşımların dönüşünü gösteriyor.
Yeni ekonomide ortaya çıkan yeni fiyatlandırma metotlarını anlamak için bazı semtlerde kurulan pazaryerlerinde birkaç saat geçirmenizi öneririm. Göreceğiniz manzara şu; Satıcılar periyodik olarak birbirlerinin fiyatlarını kontrol ediyor ve kendi fiyatlarını bu değişimlere göre ayarlıyorlar. Bu yüzden afişe olan satış fiyatlarısürekli değişiyor. Öte yandan müşteriler de önce tüm pazarı gezip fiyat tespiti yapıyorlar. Sonra da alışverişlerini en uygun tezgahlardan yapıyorlar. Genelde bu birden fazla tezgahtan alışveriş yapılması demek oluyor. Çok mal alanlar pazarlık yapıp fiyatları düşürme gayreti içindeler. Bu yüzden birkaç evin ihtiyacını karşılamak üzere alış veriş yapıp ciddi ölçüde tasarruf sağlayanlar da var.


Satıcılar Pazar yeri kapanırken ellerinde mal kalmaması için fiyatları düşürüyorlar. Bu durumda müşterinin teklif edeceğidaha düşük fiyatlar da kabul etme eğilimleri daha yüksek oluyor. Çok değil yaklaşık 200 yıl öncesine kadar tüm dünyada fiyatlar böylesine bir Pazar yerinde oluşuyordu. Hatta, bugün bile Türkiye’nin bir çok küçük yerleşim yerinde metot aynı . Ancak şehirleşmenin hızlanmasıüretilen ürünün uzak yerde nakledilip pazarlanabilmesi , beraberinde sabit fiyatları getirdi.200 yıl içerisinde bu sisteme iyiden iyiye alıştık. Ancak internet, sayesinde bunca yıldır hükümranlık süren sabit fiyat sistemi tehlikede. İnternet dünyasında fiyat bilgileri kullanıcıların ellerinin altında. Bot adı verilen ajan yazılımlar sürekli olarak olarak fiyatları kontrol ediyor ve müşterilere bilgi veriyorlar.Bu yüzden fiyatlar sürekli değişiyor. Alıcılar bir araya gelip daha düşük fiyatla alışveriş yapma gücüne ulaşıyorlar. Çok yakında ürünlerin maliyetini hesaplayan siteler de boy gösterecek. Bunca yıl sonrasında yeni ekonomi dünyasında yeninden boy gösteren “yeni” fiyatlandırma metotlarını inceleyelim.


FİYAT ARTIRMA;

Satmak istediğiniz ürünü siteye bildiriyorsunuz. Bu bilgileri içinde satacağınız minimum fiyatta yer alıyor. Site de bu içerik olarak yer alıyor.Site de bunu içerik olarak yayınlıyor. Bir veya birkaç haftalık belli bir süre içinde belirlenen en düşük fiyatların üzerinde olmak şartıyla en yüksek fiyatı veren kişiürünü satın alma hakkını kazanıyor. eBay, YahooAuctions böyle sitelere örnekler. Fiyat artırma metodu bilgisayar, otomobil, az bulunur kullanılmış eşyalar, ev gibi yüksek fiyatlı ürünler için uygun. Düşük fiyatlı alımlar için uygun değil. FİYAT EKSİLTME; Orjinali 19’uncu yüzyılda Hollandalı çiçek tüccarları tarafından getirilmiş. Zira çiçeğin bozulmadan taze olarak satılması zorunlu. Fiyat artırma metodundaki gibi fiyatların yükselmesini beklemeye tahammülü yok. Bu metotta , yüksek başlangıç fiyatıve minimum satış fiyatı tespit ediliyor. Satın almak isteyenler o fiyattan daha düşük fiyatı öneriyor ve fiyatların daha da düşmesini bekliyorlar. Satın almaya karar veren kişi ise satın alma komutu vererek ürünü satın almaya hak kazanıyor.Avantajı daha hızlı sonuçlanması. Genelde bu metot kullanılarak daha yüksek satış fiyatlarıoluşuyor. Meyve sebze gibi çabuk bozulan ürünlerle kullanılmadığı takdirde heba olan hizmetler için uygun.


KENDİ FİYATINI TESPİT ETMEK;

Satın almak istediğiniz ürün veya hizmet için sitede yayınlanmak üzere teklif veriyorsunuz. Bu ürün veya hizmeti o fiyata satmaya razı olan satıcı varsa sitenizi , siteniz de sizi haberdar ediyor.Priceline, NexTag, Perfect böyle sitelere örnekler. Örneğin İstanbul’dan Amsderdam’a belirli bir gün uçmak istiyorsunuz. Bilet fiyatları 300 ile 700 dolar arasında. Siz ise 200 dolarlık bir teklif yayınlıyorsunuz. Bir çok havayolu şirketi arasında Air France teklifinizi kabul ediyor ve o fiyata sizi uçuruyor. Böyle olumlu sonuçlanan durumlardaki teklif kabulü genelde son gün oluyor, zira satıcı boş kapasitesini satış için sona ana kadar bekletiyor. Alan çıkmazsa da düşük fiyatarazı olup teklifi değerlendiriyor. Satın alan kişinin ürün ve hizmeti vaktinde satın almama riski var. Bunun karşılığında da tasarruf şansı. Satıcılar da hem ürünlerini satabiliyor hem de koydukları fiyatın altındaki fiyatı görme fırsatı buluyorlar. Otel odaları gemi ve kamyon taşımacılığı , uçak ve otobüs biletleri, otomobil, kamyon kiralama hizmetleri gibi kullanılmadığı takdirde heba olacak hizmetler için uygun. Uzun ömürlü ürünler için uygundeğil zira satıcının ürün satabilmesi için daha uzun bir süre var.


DÜŞÜK FİYAT İÇİN GRUPLAŞMA;

Siteler birçok alıcıyı bir araya getiripsatın alma gücü oluşturuyor ve onların istedikleri ürünleri daha düşük fiyattan almalarını sağlıyorlar. Tespit edilen süre içerisinde daha fazla müşterinin katılımı fiyatların daha da düşmesine sebep oluyor.Metot, büyük hacimli işlerini teşvik ediyor. Ayrıca küçük alıcıların da katılımı ve tasarruf etmesine imkan sağlıyor. Yüksek fiyatlı ürünler ve firmaların ham ve yarı mamul madde alımların için çok uygun. Talebin oluşması için beklemek söz konusu olmadığından dolayı çabuk bozulan ürünler için uygun değil. Mercata ve B’B Exchange siteleri böyle sitelere örnekler. Yeni fiyatlandırma metotları , yeni ekonomi de eski yaklaşımlara dönüşü gösteriyor. (PARA)

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.645 Değişim: -0,50% Hacim : 104.170 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.645 22.04.2024 Yüksek 9.832
Açılış: 9.795
32,5406 Değişim: -0,02%
Düşük 32,4973 24.04.2024 Yüksek 32,5657
Açılış: 32,5468
34,8783 Değişim: 0,04%
Düşük 34,7749 24.04.2024 Yüksek 34,9612
Açılış: 34,8658
2.430,98 Değişim: 0,04%
Düşük 2.426,36 24.04.2024 Yüksek 2.433,36
Açılış: 2.430,12
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.