Sadece 7 marka 81 ilde oto satıyor

13.05.2019 - 10:01 | Son Güncelleme :
Sadece 7 marka 81 ilde oto satıyor | Ekonomi Haberleri

Geçtiğimiz yıl kasım ayında devreye giren ÖTV ve KDV teşviklerinin pazardaki gidişata göre haziran sonuna kadar uzatılmasına rağmen otomotivde işler iyi gitmiyor.

İşte Hürriyet Gazetesi Emre Özpeynirci'nin bugünkü yazısı...

Yılın ilk 4 ayında toplam otomobil ve hafif ticari araç satışları 2018’e göre yüzde 50’ye yakın daralırken, mayıs ayında da adeta yaprak kıpırdamıyor. Sektör yetkilileri kurlardaki hareket ve yüksek kredi faizleri nedeniyle mayıs ayında toplam satışların 30 bin adedin bile altında kalabileceği uyarısını yapıyor. Bu da 2018 yılı aynı döneme göre yüzde 60’ya yakın bir daralma anlamına geliyor.

Haberin Devamı

Haziran ayına ilişkin beklentiler de yüksek değil, çünkü önce bayram tatili ardından da tekrarlanacak İstanbul seçimleri var. Temmuz ve ağustos ise tatil dönemi, yani mevsimsel olarak satışların en düşük olduğu 2 ay.

Sonuç olarak sektörün tüm beklentisi son 4 aya yani ‘Eylül-Aralık’a sıkışmış durumda. İlk 4 ayda 119 bin aracın satıldığı, 2’inci 4 ayda ise 100-120 bin adet civarında bir satış beklentisiyle birlikte son 4 aya 220-250 bin adet arasında bir pazarla girilecek gibi gözüküyor. Bu tablo aksi bir durum olmazsa yıl sonu beklentilerini maksimum 350-400 bin adet arasında sınırlıyor ki bu da yüzde 35 düşen 2018 yılı toplamına göre yüzde 50’ye yakın daralma anlamına geliyor.

SIFIR ÇEKEN MARKALAR

İşte otomotiv sektörü için böylesine güç bir süreçte iller bazında sonuçlar da pek parlak değil. EBS Danışmanlık’ın iller bazında yaptığı araştırmaya göre 2019 yılının ilk çeyreğinde Türkiye’de 81 ilde otomobil satan marka sayısı 7 ile sınırlı. Bu sayı 2018’de 9 marka idi. Yani bu yıl sadece Dacia, Fiat, Volkswagen, Renault, Honda, Nissan ve Skoda 81 ilde otomobil satabilmiş. 26 marka ise bazı illerde hiç satış yapamamış. Bu sayı 2018’de 24’müş. Yani sıfır çeken marka sayısı ilk 3 ayda yükselmiş. Sıfır çektiği il sayısı en çok artan markaların başında Mazda yer alıyor. 2018’de 35 ilde sıfır satış yapan Mazda, 2019’un ilk çeyreğinde 60 ilde sıfır çekmiş. Yani sıfır çektiği il sayısını 25 artırmış. Mazda’yı 21 il artışıyla Mercedes, 17 ille Citroen ve 13 ille Seat takip ediyor. 

Haberin Devamı

HER SIFIR OTOMOBİLE KARŞI 13 İKİNCİ EL

TÜRKİYE’de sıfır otomobil satışları ilk 3 ayda yüzde 44 düşerken aynı dönemde 2. el otomobil talebindeki daralma ise yüzde 11 ile sınırlı kaldı. Yani tüketiciler bu dönemde ihtiyacını daha çok ikinci el otomobillerle karşıladı. Ama bu da çarpan oranında rekor kırılmasını sağladı. EBS Danışmanlık’ın trafik tescil rakamlarından çıkardığı sonuçlara göre 2015 yılı toplamında her satılan sıfır otomobile karşı 6 adet 2. el araç satılırken, bu oran 2016’de 6.24’e, 2017’de 7.18’e, 2018’de ise 11.19’a yükseldi. 2019 yılı ilk çeyreğinde ise her sıfır otomobile karşı satılan 2’inci el otomobil sayısı ise 12.77 kata yükseldi. Yani Türkiye’de 1 adet sıfır otomobil satılırken, 13 adet ikinci el araç el değiştirdi. Bu da önümüzdeki günlerde Türkiye’de 2. el operasyonlarının ne kadar önemli olacağını ortaya koydu. 

BAKANLIK DEVREYE GİRDİ

GEÇEN hafta ‘Türk şirketlerin Fransa isyanı’ başlığıyla yazdığım yazı sonrası hafta içinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı’nın harekete geçtiğini öğrendim. Fransız Renault ile 100’den fazla Türk yan sanayi şirketi arasında yaşanan ve mahkemelere taşınan maliyet sorununu çözmek için Türk şirketlerden bilgi alan bakanlık yetkililerinin, yaşanan sıkıntıyı çözmek için iki tarafla da görüştüğü söyleniyor. Yazıyı okumayanlar için hatırlatmak gerekirse Fransız Renault ile 100’den fazla Türk yan sanayi şirketi arasında mahkemeye taşınan büyük bir sıkıntı yaşanıyor. Sıkıntının sebebi Fransa merkezin Türk şirketlerine kur ve enflasyon farkı ödemeye yanaşma-masından kaynaklanırken, Türk şirketler, Renault’un kendilerini zararına çalıştırdığını, bu sürecin sonunda bir çok şirketin zor duruma düşeceğini belirtiyor.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.525 Değişim: 0,00% Hacim : 84.989 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.476 18.04.2024 Yüksek 9.602
Açılış: 9.565
32,6276 Değişim: 0,47%
Düşük 32,4917 19.04.2024 Yüksek 33,0585
Açılış: 32,4917
34,8123 Değişim: 0,23%
Düşük 34,6024 19.04.2024 Yüksek 35,1351
Açılış: 34,7321
2.501,87 Değişim: 0,70%
Düşük 2.483,83 19.04.2024 Yüksek 2.552,25
Açılış: 2.484,49
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.