Otomotivde 2020'de hafif toparlanma bekleniyor

18.12.2019 - 10:23 | Son Güncelleme :
Otomotivde 2020'de hafif toparlanma bekleniyor | Ekonomi Haberleri

Otomotiv Sanayii Derneği, Yönetim Kurulu Başkanı Yenigün, "Otomotiv sektöründe 2020'de de bir miktar toparlanma bekliyoruz,yüzde 15-20 gibi. 600 binler civarında bir ön görü var Türkiye satışlarında" dedi.

 

Otomotiv Sanayii Derneği (OSD), tarafından düzenlenen "OSD Buluşmaları"nın ikincisi, Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) Genel Direktörü Eric-Mark Huitema ve sektör temsilcilerinin katılımıyla İstanbul'da bir otelde gerçekleştirildi.

Yönetim Kurulu Başkanı Haydar Yenigün, burada yaptığı konuşmada, bu yıl otomotiv sektöründe birçok ilkin ve birçok sıkıntılı sürecin yaşandığını dile getiridi.

Haberin Devamı

Geçen yılın başı itibarıyla hafif hafif sinyaller veren otomotiv endüstrisine yönelik hükümet tarafından bazı önlemler alındığını anımsatan Yenigün, "Haziran ayında hurda teşviki devreye girdi, alınan her önlem bir miktar otomotiv ekonomisindeki kötü gidişi yavaşlattı esasında. Daha sonra devreye giren birçok önlem ağustos ayında yaşadığımız sıkıntılı sürecin yansımalarını bir miktar ortadan kaldırmaya yönelikti. Özellikle ÖTV ve KDV destekleri bu yılın ortasına kadar sürdü." diye konuştu.

##$HABER_1459161$##

Bu önlemlerin geçici olduğunu belirten Yenigün, "Ama biz hep aynı şeyi söylüyoruz. Bugün de önümüzdeki dönemde de söylemeye devam edeceğiz. Bu tür kısa süreli ayrıcalık ve teşvik yaratma konusu esasında bence veya bizce sektörü ayakta tutmaya veya onun gelişmesini sağlamaya yönelik önlemler değil. Bunun bir ekosistem olarak tarif edilmesi gerekiyor. Ve bu ekosistemin içerisindeki bütün paydaşların bir araya gelip uzun vadeli Türkiye'deki bu otomotiv ekonomisini, bu kadar başarılı bir ekonomiyi gelecek dönemlerde yine lokomotif endüstri olacak şekilde formata sokmasını sağlıyor olmamız lazım." ifadelerini kullandı.

"HEVESİMİZ 1 MİLYONLUK PAZAR SEVİYESİNE ÇIKMAK"

Yenigün, Türkiye otomotiv endüstrisinin tekrar geçmişteki 1 milyonlar seviyesine çıkmasını umduklarını ifade ederek, şunları söyledi: "Bizim hevesimizin ne olduğunu tekrar tekrar söylemek istiyorum. Hevesimiz, bizim bugünkü durumdan biran önce 2015-2017 yıllarındaki 1 milyonluk pazar seviyesine çıkmak. Ve ardından da bu rakamı 1,5 milyona ve uzun vadede de 2 milyona çıkaracak planları oluşturmamız ve devreye almamız. Bu birçoğunuza belki çok agresif bir planmış gibi gelebilir ama Türkiye'nin geldiği seviyede bin kişi başına araç kullanım rakamlarına baktığınız zaman esasında bahsettiğim rakamlar Orta ve Doğu Avrupa ülkelerinin bile ulaştığı seviyenin aşağısında olduğunu göreceksiniz."

Haberin Devamı

"GELECEK YILDA DA BİR MİKTAR TOPARLANMA BEKLİYORUZ"

Otomotiv sektörünün gidişatına değinen Yenigün, "Neler oldu diye geçmişe bakarsak otomotiv endüstrisi 1 milyondan önce 670 bine geldi, sonra bu yıl itibarıyla muhtemelen 400-480 bin civarına gelecek. 2020'de de bir miktar toparlanma bekliyoruz, yüzde 15-20 gibi. 600 binler civarında bir ön görü var Türkiye satışlarında. Ama her zaman bizi dengeleyen ihracatta bir miktar durağanlaşma var. Üretimin bu yıl içinde yüzde 7, ihracatın yüzde 6 daraldığını
görüyoruz. Bunlar bizim için iyi rakamlar değil." dedi.

"13,8 MİLYON AVRUPALI EKMEĞİNİ OTOMOTİV SEKTÖRÜNDEN KAZANIYOR"

ACEA Genel Direktörü Eric-Mark Huitema ise yaptığı sunumda, otomotiv endüstrisinde mobilite ve dönüşüm konularını ele aldı.

OSD'nin ACEA üyesi olmasından dolayı mutlu olduklarını belirten Huitema, "Birlikte iyi çalışırsak Türkiye dahil olmak üzere Avrupa'yı ve sektörümüzü Avrupa'da çok daha rekabetçi hale getirebiliriz. Çünkü dünyada hala büyüme potansiyeli var." dedi.

Otomotiv sektörünün Avrupa için önemine dikkati çeken Huitema, "Avrupa'da biz tabii ki çok istihdam sağlıyoruz 13,8 milyon Avrupalı ekmeğini otomotiv sektöründen kazanıyor. Yaklaşık bütün imalat istihdamının yüzde 11'i otomotivde ve 428 milyar avro vergi geliri oluşturuyoruz. Ayrıca biz çok ihracat yapan az sayıdaki sektörlerden biriyiz ve AB GSYH'sinin yüzde 7'si ve çok ciddi miktarda da Ar-Ge yatırımı var sektörde." diye konuştu.

Haberin Devamı

Huitema, otomotiv sektöründeki büyük dönüşümün iki itici gücü olduğunu ve bunlardan birinin karbonun azaltılması diğerinin de bağlantılı ve otomatik sürüş olduğunu dile getirdi.

"TÜRKİYE'DE TRAFİKTE HİBRİT DAHİL 5 BİNDEN FAZLA ELEKTRİKLİ ARAÇ VAR"

Türkiye'de elektrikli araç kullanımına ilişkin bazı verileri de paylaşan Huitema, şunları söyledi: "Şu anda trafikte 5 binden fazla elektrikli araç var, hibrit de buna dahil. Türkiye'deki toplam arabaların binde birinden az. Bu da ilginç. Çünkü çok sayıda dizel, benzin hatta LPG'li araç var. Belki bu yüzden Türkiye'de elektrikli araç kullanımı biraz daha yavaş başlayacak. Çünkü CNG ve LNG karbondioksit emilimi açısından daha düşük. Yani siz zaten iyi bir iş çıkarıyorsunuz ama istediğimiz bu değil."

Avrupa'da 2,7 milyon elektrikli araç olduğu bilgisini paylaşan Huitema, "Bu, toplam araçların yüzde 1'ine denk geliyor ve burada en büyük zorluk da elektrikli araçların fiyatı. Elektrikli araç miktarının artırılması yönünde talep var ama fiyatın makul olmaması hala önemli bir engel. Bu otomatik düzelecek bir şey değil, sektör olarak bu konunun üzerinde çalışılması lazım. AB'de bu doğrudan kişi başına düşen GSYH ile ilgili ama aynı zamanda da teşvikler ve vergilendirmeyle ilgili." ifadelerini kullandı.

Huitema, şarj istasyonlarının çok yaygın olmamasının da elektrikli araç konusunda ki bir diğer zorluk olarak görüldüğünü belirterek, "Altyapının dağılımda bir dengesizlik var. Şarj istasyonları genelde yoğun nüfusun olduğu yerlerde var ancak kırsal bölgelere geçtiğinizde şarj istasyonu bulmak zorlaşıyor." dedi.

"YAPAY ZEKA VE YAZILIM GELİŞTİRME GİBİ ALANLARDA YENİ İSTİHDAMLAR DA ORTAYA ÇIKACAK"

Otomotiv sektöründeki dönüşümle birlikte istihdamda azalmalar görülebileceğine işaret eden Huitema, şunları kaydetti: "Bizim de Avrupa'da 300-330 bin kişinin işinden olacağı yönünde bazı tahminlerimiz var. Ama yapay zeka ve yazılım geliştirme gibi alanlarda yeni istihdamlar da ortaya çıkacak. Yani 300 ila 330 bin kişinin işinden olacağını düşünürsek bunun net etkisi 250 bin kişi olacaktır. Peki Avrupa ve Avrupalı devletler ne yapabilir? Bu geçiş sürecini yönetmek için beceri açığını kapatacak bazı eğitimler vermek gerekiyor.

Karbondan çıkış sadece toplumun ayak uydurabileceği ve hazmedebileceği bir takvim içerisinde gerçekleşirse olabilir. Şu an sektörün ya da sanayinin çok hızlı ilerlediğini görüyoruz. Toplumda da gezegeni yok ettiğimize dair bir görüş var. Evet otomotiv sektörü belki gezegeni olumsuz etkileyen şeyler yapıyor olabilir ama bu anlamda suçlu olan tek sektör biz değiliz. Şehirler ve belediyeler de önemli bir unsur. Onların da bu akıma katılması gerekiyor."

Öte yandan toplantıda, OSD tarafından hazırlatılan "Yıkıcı Teknolojiler ve Otomotiv Sanayiine Etkileri" ile "Otomotiv Lojistiği" raporlarının sunumları da gerçekleştirildi.


Etiketler

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.717 Değişim: -0,05% Hacim : 96.998 Mio.TL Son veri saati : 18:05
Düşük 9.664 25.04.2024 Yüksek 9.827
Açılış: 9.754
32,4869 Değişim: 0,00%
Düşük 32,4696 26.04.2024 Yüksek 32,5626
Açılış: 32,4865
34,9365 Değişim: -0,10%
Düşük 34,8645 26.04.2024 Yüksek 35,0042
Açılış: 34,9718
2.438,86 Değişim: 0,11%
Düşük 2.434,55 26.04.2024 Yüksek 2.442,08
Açılış: 2.436,22
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.