Otomobiller artık yolda birbirleriyle konuşacak

17.07.2003 - 09:22 | Son Güncelleme :

BMW, otomobillerin birbirleri arasında konuşabildiği bir sistem geliştirdi. ‘Ad-hoc’ adı verilen sistem sayesinde araçlar birbirlerine yol durumlarını ve muhtemel tehlikeleri anında iletebiliyor. Sistemin diğer otomotiv firmalarıyla yapılan işbirliği sonucu önümüzdeki yıllarda uygulamaya geçmesi planlanıyor.

Alman otomotiv şirketi BMW, otomobillerin birbirleri arasında konuşabildiği bir sistem geliştirdi. ‘Ad-hoc’ adı verilen bu sistem sayesinde trafikteki araçların birbirleriyle iletişimini sağlayan BMW, böylece araçların birbirlerine yol durumlarını ve muhtemel tehlikeleri anında iletmelerini sağlıyor. BMW`nin geliştirdiği bu sistemin diğer otomotiv firmalarıyla yapılan işbirliği sonucu önümüzdeki yıllarda uygulamaya geçmesi planlanıyor.

BMW, Almanya`nın Münih şehrinde önümüzdeki dönemler için üzerinde çalıştığı yeniliklere yönelik ‘Geleceği şekillendirmek’ isimli bir basın organizasyonu gerçekleşleştirdi. Organizasyonda tanıtılan ‘Ad-hoc’ sistemi sayesinde gelecekte sürücüler trafikte daha güvenli ve kolay araç kullanma şansına sahip olabilecek. Sistem araçların seyir halindeyken önlerindeki muhtemel tıkanıklık veya tehlikeyi birbirlerine iletmelerini sağlıyor.

BMW, eklediği iletişim ağı ve sensörler sayesinde aracın 1 kilometre çevresindeki (ön-arka-yan) diğer araçlardan anında bilgi alıp vermesini sağlarken, bu sistemin uygulandığı bir trafikte herhangi bir araç yolda giderken neyle karşılaşabileceğini çevresindeki araçlarla konuşarak rahatlıkla öğrenebiliyor. Bu sayede otomobil yolu üzerinde bir tıkanıklık veya bir tehlike bulunduğunu öğrenerek tedbir alma şansına sahip oluyor. Bugüne kadar araçlar arasındaki tek iletişim selektör, korna, fren ve sis lambaları gibi kısa mesafeli uyarılardan oluşuyordu. Her aracın 1 kilometrelik mesafe çapında iletişim kurabildiği ‘Ad-hoc’ sistemi diğer araçlar sayesinde bir ağ gibi yayılabiliyor. Yani sizin 1 kilometre önünüzdeki bir araç kendisinin 1 kilometre önündeki araçtan, onun önündeki araçta yine 1 kilometre çevresinden araçlarla iletişim kurarak iletişimi genişletiyor.

TÜM FİRMALAR KATILMALI

BMW firması bir kaç yıldır yaptığı araştırmalar soncunda geliştirdiği bu sistemi trafikte yer alan tüm araçlarda kullanılması için girişimlerde bulunuyor. Çünkü bu sistemin sadece BMW markalı otomobillerde olması hiç bir işe yaramıyor. Sistem tüm araçlarda bulunduğu takdirde verim elde edilip trafik tıkanıkları ve kazalar önlenebilecek şekilde tasarlanmış. BMW Araştırma ve Geliştirme Grubu Başkanı Raymond Freymann, otomobillerin birbirleriyle konuşmasını sağlayan sistemin uygulanması için diğer otomotiv firmaları ile işbirliği yaptıklarını belirterek, ‘‘Önümüzdeki dönemde bu işbirliğini büyüterek tüm firmaların buna dahil olmasını sağlamayı amaçlıyoruz’’ dedi. Hükümetler nezdinde de girişimlerin olduğunu kaydeden Freymann, bu sistemin kendileri tarafından geliştirildiğini ancak diğer firmalarla işbirliği sayesinde ivme kazandığını belirtti.

Sistem nasıl çalışıyor?

Kablosuz iletişim ağıyla çalışan ‘Ad-hoc’, navigasyon yani yön bulma sistemi bulunan araçlara eklenen bir yazılımdan oluşuyor. Bu yazılım ile otomobilde kablosuz bilgi alışverişine olanak sağlayan bir bilgisayar yer alıyor. Bu bilgisayar otomobilin hem dışarıyla hem içeriyle olan iletişimini sensörler yardımıyla sağlıyor. Yani otomobilin frenine bastığınız zaman bunun derecesine göre bilgiyi alan sistem gerekli gördüğü takdirde çevresindeki arabalara bunu iletiyor. Veya, otomobiliniz yoldaki bir madde yüzünden kaydıysa bilgisayar bu bilgiyi anında diğer otomobillerle paylaşarak tehlikelerden koruyor. Ad-hoc sistemi bu bilgileri navigasyon sisteminizden size sesli olarak iletiyor. Eğer problem sizin güzergahınız üzerinde değilse otomobiliniz bu bilgileri sadece diğer araçlara iletmek için belleğine kaydediyor.

Aracınız artık otomatik olarak durup kalkıyor

Son yıllarda bazı otomobillerde kullanılan Active Cruise Control (ACC) sistemi BMW tarafından bir ileriki safhaya getirildi. Öndeki aracın hızına göre kendini ayarlayıp, gaz ve frene dokunmadan otomatik olarak yavaşlayıp hızlanmanızı sağlayan ACC sistemi artık ikinci aşamaya geldi. BMW`nin basın mensuplarına tanıttığı ‘ACC Stop&Go’ sistemi ile önünüzdeki araca göre artık otomatik olarak yavaşlama ve hızlanmanın dışında, otomotik olarak öndeki araca göre durup yeniden hareket etme şansına sahipsiniz. Basın mensupları tarafından test edilen bu sistemin önümüzdeki yıllarda uygulanmaya başlamasıyla trafik tıkanıkları için önemli bir gelişme olması bekleniyor.

Kendi aracınızı kendiniz onarın

BMW, sanal otomobil servislerini de tanıttı. Servis çalışanın başına taktığı gözlük şeklindeki bir bilgisayar ile otomobilde meydana gelen hasara, bilgisayarın sizi yönlendirmesiyle üç boyutlu olarak ulaşıp, kolayca tamir edebiliyorsunuz. Sistem sayesinde aracın kaputunu açtığınız zaman başınızdaki bilgisayar size gerçek görüntünün dışında aynı yerin sanal görüntüsünü de veriyor.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.091 Değişim: 0,12% Hacim : 48.859 Mio.TL Son veri saati : 14:00
Düşük 9.056 29.03.2024 Yüksek 9.154
Açılış: 9.125
32,3674 Değişim: 0,15%
Düşük 32,2128 29.03.2024 Yüksek 32,5453
Açılış: 32,3174
35,0033 Değişim: -0,18%
Düşük 34,8774 29.03.2024 Yüksek 35,3786
Açılış: 35,0651
2.325,76 Değişim: 0,23%
Düşük 2.318,08 29.03.2024 Yüksek 2.337,29
Açılış: 2.320,42
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.