İnternet Şirketlerimiz Ne Kadar Yol Aldı

11.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

1.4 milyon mu, 2.7 milyon mu? Merrill Lynch, Morgan Stanley ve UBS Warburg raporları , internet abone sayısında çok farklı sonuçlar veriyor.


Türkiye’de bugüne kadar araştırma şirketleri dahil kimse toplam internet abonesi rakamlarını elde edebilmiş değil. Çünkü bu konuda tarafsız bir veri sunan hiçbir kurum bulunmuyor. Ve şirketlerin beyanlarına dayanması açıkçası verilerin güvenliğine gölge düşürüyor. Bir çok internet servis sağlayıcısı şirket, iyice kızışan abone kapma yarışında öne geçmek için “gerçek” abone rakamlarını vermek istemiyor. “Gerçek” sözcüğünü tırnak içine aldık. Çünkü bir çok kimse tarafından biliniyor ki, internet servis sağlayıcısı şirketlerin abone rakamları içinde artık tozlanmış abonelikler bulunuyor. Bu karmaşaya bir de “kullandıkça öde” sistemi ve “şu kadar saat bedava kampanyaları” eklendikçe , işler iyiden iyiye arap saçına dönüyor. Hani bir Türkiye’de bu gibi durumlara alışığız. Bırakın dev holdinlerimizi , güzide bir KOBİ mizden bile ciro rakamlarını öğrenmek için “deveye hendek atlatmak” gerekiyor. Bu durumda tüm dünyada araştırmaları dikkatle incelenen yabancı yatırım bankaları da oldukça rahatsızlar herhalde. İşte bu hafta size ilginç bir örnek vereceğiz. Dünyanın en büyük yatırım bankalarından Merrill Lynch, UBS Warburg ve Morgan Stanley geçtiğimiz hafta yayınladıkları raporda, Türkiye’de 2000 yılı sonundaki internet aboneleri rakamlarından oldukça farklı veriler sunuyorlar. Morgan Stanley 1.4 milyon aboneyle oldukça tutucu bir tahmin verirken, Merrill Lynch 1.7 milyonla ortada karar kılıyor. En yüksek tahmini ise 2.7 milyonla UBS Warburg yapıyor. Yani az buz değil, en düşükle en yüksek veri arasında neredeyse iki kat fark var. Ancak şunu da belirtmek gerekiyor. Bu bankalar , Türkiye’deki internet abonelerini ölçen bağımsız bir kurum olmadığı için şirketlerin beyan ettiği mevcut ve yıl sonu hedeflerine göre açıklama yapıyorlar.


POTANSİYEL ORTADA;

Her ne kadar abone rakamlarında farklılık olsa da, her üç araştırma Türkiye internet pazarının oldukça hızlı geliştiğini belirtiyor. Türkiye’nin gerek kişi başına milli gelir, gerekse bilgisayar sahipliğinde Latin Amerika ülkelerindeki trendi izleyeceği görüşü savunuluyor. Türkiye’deki durumu “Big Bang’den önce” başlığıyla veren Morgan Stanley yıl donu için 1.4 milyon internet abonesi olacağını söyleyerek sayının bu yıl yüzde 225 gibi ciddi bir oranda arttığını belirtiyor. Banka, PC bilgisayar sahipliği oranının yüzde 1.7 gibi düşük bir oranda olmasına rağmen, internetin henüz doğum aşamasında olduğunu söylüyor. Özellikle yüksek bir televizyon sahipliğiyle yeni yeni gelişmeye başlayan dijital TV teknolojileri ve önemli bir kullanıcı kitlesine kavuşancep telefonu , mobil internet sektörünün gelişmesine önemli katkılar sağlayacak.UBS Warburg da genç nüfus sayıları 110 milyonu bulan Türkçe konuşan kitlenin önemli bir potansiyel olduğunu belirtiyor. Morgan Stanley’e göre internet şirketleri henüz para kazanmaktan çok markalarını oluşturma gayreti içindeler. Peki gelecek için tahminler nasıl?


SEKTÖRÜN GELECEĞİ;

Merrill Lynch’e göre 2004 yılında Türkiye’de internet kullanıcı sayısı 10 milyonu aşacak. Reklam , e-ticaret ve abone gelirlerinden oluşan toplam Pazar ise 4.5 milyar dolara erişecek. Morgan Stanley’e göre 2003 yılında reklam gelirleri 138 milyon dolarken, e-ticaret gelirleri 780 milyon dolara ulaşacak.Bu rakamlar yerli kaynaklar gösterilerek 1999 yılında reklamda 6 milyon dolar, e-ticarette ise 5-6 milyon dolar olarak gerçekleşti. UBS Warburg ise toplam pazarı 2010 yılında 5.3 milyar dolar olarak görüyor. Raporlardan çıkan ortak sonuçlardan biri ise , İSS’ler birleşmek zorunda kalacaklar. Tahminlere göre bugün mevcut 60 tane İSS, kısa süre içinde 3 veya 4’e kadar inecek. Türk Telekom’un özelleşmesiyle birlikte sahip olduğu TTNet’in diğer büyük İSS’leri oldukça zorlayacağı yorumları yapılıyor. Bu durumda büyük oranda gelirlerini abonelikten sağlayan İSS’leri zor günler bekliyor. Peki bu İSS’ler ne yapacaklar? Morgan Stanley’e göre şirketler genel olarak üç farklı plana sahipler. İlk Grup AOL, MSN, Yahoo gibi uluslar arası büyük gruplar tarafından alınmayı planlıyor. Bunlar büyük şirketlerin piyasaya sıfırdan girmek yerine kendileri gibi müşteri portföyüne sahip olan şirketleri alacaklarına inanıyor. İkinci kesimde, Pazar e-ticaret ve reklam için kritik seviyeye gelene kadar kullanıcıları kendilerine bağlayacak kaliteli içerik sunmayı planlıyor. Bu nedenle İSS’ler portal yatırımlara ağırlık veriyorlar. Özellikle büyük gruplarsa kullanıcıyı bağlayacak yatırımlar yapıp “esecek rüzgara göre” hareket için mevzide bekliyor. Morgan Stanley birkaç yabancı internet şirketinin pazara girebileceğini tahmin ediyor. Ancak UBS Warburg yabancılar için pazarın henüz olgunlaşmadığı kanaatinde. (PARA)

Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.063 Değişim: -0,18% Hacim : 31.988 Mio.TL Son veri saati : 11:31
Düşük 9.057 29.03.2024 Yüksek 9.154
Açılış: 9.125
32,3764 Değişim: 0,18%
Düşük 32,2788 29.03.2024 Yüksek 32,5453
Açılış: 32,3174
34,9701 Değişim: -0,27%
Düşük 34,8774 29.03.2024 Yüksek 35,3786
Açılış: 35,0651
2.325,71 Değişim: 0,23%
Düşük 2.318,08 29.03.2024 Yüksek 2.337,29
Açılış: 2.320,42
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.