IMF`ye verilen ek niyet mektubu`nun diğer maddeleri

22.12.2000 - 00:00 | Son Güncelleme :

-Mektubun Diğer Maddeleri -Tmsf, Fon`Daki 8 Bankanın Satışına Dönük, Ön Yeterliliği Geçmiş Potansiyel Yatırımcılardan Gelecek Bilgiler Işığında, Sıkı Kriterlere Bağlı Kalarak, Hangi Bankaları Satışa Sunacağını Veya Diğer Durumda Çözüme Kavuşturacağını 20 Ocak Tarihine Kadar Belirleyecek

ANKARA (A.A) - 22.12.2000 -Türk hükümetinin ekonomik programla ilgili olarak Uluslararası Para Fonu`na (IMF) gönderdiği ek niyet mektubu, IMF İcra Kurulunda dün gece kabul edildi. Devlet bakanı Recep Önal ile Merkez Bankası Başkanı Gazi Erçel`in imzalarını taşıyan ve IMF Başkanı Horst Köhler`e hitaben yazılan ek niyet mektubu, 62 maddeden oluşuyor. Ek niyet mektubunun, 20 ve 21. maddelerinde kamu borç yönetimine ilişkin politikalar, 22-24. maddeleri gelirler politikasına ilişkin düzenlemeler, 25-31. maddeleri para ve döviz kuru politikaları, 33-38. maddeleri yapısal hususları, 39. madde sosyal güvenlik reformu, 40-42. maddeleri kamu maliyesi yönetimi ve şeffaflık, 43. maddesi vergi idaresi, 44-46 arası ise tarım politikasına ilişkin maddeleri içeriyor.

-BANKACILIK-

Ek niyet mektubunun, 47-60. maddelerini kapsayan bankacılık sektörüyle ilgili düzenlemeleri ise ana hatlarıyla şöyle: 47. Bu maddede hükümetin, bankacılık sektörünü, sektördeki disiplini kuvvetlendirmek ve bankalara olan güveni devam ettirmek amaçlı iki yönlü bir strateji ile güçlendirme kararlılığında olduğu vurgulanıyor. 48. BDDK`nın Haziran 1999`da kabul edilen Bankalar Kanunu ile kendisine verilen tüm sorumlulukları hukuken üstlendiği ve bir yapısal performans kriterini yerine getirerek 2000 yılının Ağustos ayı sonu itibariyle tamamen faaliyete geçtiği vurgulanıyor. 49. BDDK`nın, tüm bankaların durumlarını, bilançolarının ve gelir tablolarının uzaktan incelenmesi ve bankalarda yerinde denetimler yapılması yoluyla dikkatli biçimde izlemekte olduğu belirtiliyor. Bu maddede, iki bankanın 27 Ekim tarihi, bir bankanın da 6 Aralık tarihinde TMSF tarafından devralındığı vurgulanıyor. 50. Bu maddede hükümetin, 6 Aralık 2000 tarihinde, tüm mevduatların ve diğer kreditörlerin geçici olarak tam güvenceye alındığını (banka sahiplerinin mevduatları, suç teşkil eden fiillerle ilgili mevduatlar, bağlı krediler ve ortakların özsermayeleri hariç) ilan ettiği vurgulanıyor. Garanti için varolan hukuki çerçeveyi anlatmak üzere teknik çalışmalar yapılıyor. Bu çalışmalar sonucu, mevduat sahiplerini ve diğer kreditörleri tam güvence altına alan garantinin kapsamı ve içeriği hakkında kamuya bilgi veren bir açıklama yapılacak. 51. TMSF`nin mali ihtiyaçları, Hazine`nin TMSF`na açacağı krediler ile karşılanmaya devam edilecek. TMSF`ye açılan kredilerin faiz oranları, faiz ödeme ve anapara geri ödeme planı, Fon`un, yeterli likit rezerv biriktirme ihtiyacı dahil, finansal ihtiyaçları ile uyumlu olacak. 52. Bu maddede BDDK`nın, kontrolü altındaki 10 bankanın çözüme kavuşturulması konusuna ilişkin, 16 Kasım`da stratejisini ilan ettiği belirtiliyor. Söz konusu stratejide adılacak adımlar anlatılıyor. 53. Bu maddeye göre atılacak adımlar sonrası TMSF, daha önceden duyurmuş olduğu, kontrolünde bulunan tüm bankaların satışına ilişkin takvimi izleyecek. TMSF, ön yeterliliği geçmiş potansiyel yatırımcılardan gelecek bilgiler ışığında, sıkı kriterlere bağlı kalarak, hangi bankaları satışa sunacağını veya diğer durumda çözüme kavuşturacağını 20 Ocak tarihine kadar belirleyecek. Her durumda, mevduat sahipleri ve kreditörler, tam anlamıyla güvence altına alınacak. Satışa sunulacak bankalara ilişkin bilgi, 24 Nisan 2001`e kadar tekliflerin verilmesi talebiyle birlikte 20 Şubat 2001`e kadar sağlanacak. Bu dönem boyunca alıcılara, bankalar hakkında ayrıntılı bilgiye erişim hakkı verilecek. Her paket için alıcılar ise 7 Mayıs 2001`den geç olmamak kaydıyla seçilecek. 54. Bu maddeye göre, TMSF tarafından Ekim 2000`de devralınan iki bankanın finansal yeniden yapılandırılması gerçekleştirilecek ve Ocak 2001 sonuna kadar, çözümlerine ilişkin detaylı planlar kamuya açıklanacak. 55. Bu maddeye göre, ifade edilen stratejinin bir parçası olarak, çözüme kavuşturulacak bankaların takipteki alacakları, Varlık Yönetim Birimi`ne (VYB) devredilecek. Açıklık politikasına uygun olarak ve tahsil miktarlarını azamiye çıkarmak için TMSF, VYB`nin faaliyetine ilişkin olarak kabul edilen prosedürleri kamuya açıklayacak. 56. Bankacılık Kanunu`nun öngördüğü üzere, gelecekte müdahale edilebilecek herhangi bir bankanın çözüme kavuşturulması da, yukarıdaki paragraflarda tanımlanan prosedüre benzer prosedürleri takip ederek yapılacak. 57. Kamu bankalarına ilişkin, Halk Bank`ın ve Ziraat Bankası görev zararları stoğu, bu bankalara ilişkin yeniden yapılandırma planlarında kaydedilen ilerlemeye uygun olarak, piyasa faizi taşıyan devlet kağıtlarına dönüştürülecek. Kamu bankalarının özelleştirilme stratejisi, 2000 yılı Kasım ayı içinde kabul edilen kanun temel alınarak ilerletilecek. 58. Bu maddede, bankacılık camiası ile iç risk yönetim sistemleri ve sermaye yeterlilik koşullarının piyasa riskini yansıtacak şekilde ayarlamasına ilişkin, yeni düzenlemeler taslağı üzerinde olan istişarenin devam ettiği belirtiliyor. Bu istişarenin, söz konusu düzenlemelerin, en başta planlandığı gibi Ağustos ayı sonunda kabul edilmelerini geciktirdiği vurgulanırken, düzenlemelerin, Ocak 2001 sonuna kadar kabul edileceği ve 1 Ocak 2002`den itibaren geçerli olacağı ifade ediliyor. 59. Haziran 1999`da onaylanan Bankalar Kanunu`nun gerektirdiği gibi BDDK`nın, 2001 Ocak ayı sonuna kadar, hissedarlara dolaylı kredi verilmesini yeniden tanımlayan bir düzenleme çıkaracağı belirtiliyor. 60. Bu maddeye göre, kredi karşılıklarının vergiden düşürülebilmesi konusunda, banka denetim düzenlemeleri gereği bankaların ayırmak zorunda oldukları karşılıkların, tümüyle vergiden düşürülmesine izin veren bir vergi düzenlemesi kabul edilecek. Aynı zamanda, genel karşılıkların vergiden düşürülmesi uygulamadan kaldırılacak. Bu düzenleme 2001 Mart ayı sonuna kadar kabul edilecek ve 1 Nisan 2001`den itibaren uygulanmak üzere geçerli olacak. Ek niyet mektubunun, son iki maddesi olan 61 ve 62. maddeleri ise istatistik veri tabanına ilişkin düzenmelerden oluşuyor.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
9.021 Değişim: 2,43% Hacim : 31.679 Mio.TL Son veri saati : 11:26
Düşük 8.864 28.03.2024 Yüksek 9.030
Açılış: 8.864
32,3175 Değişim: 0,21%
Düşük 32,2253 28.03.2024 Yüksek 32,3526
Açılış: 32,2508
35,0646 Değişim: -0,16%
Düşük 34,9352 28.03.2024 Yüksek 35,2158
Açılış: 35,1216
2.279,49 Değişim: 0,09%
Düşük 2.270,83 28.03.2024 Yüksek 2.286,20
Açılış: 2.277,54
bigpara

Copyright © 2024 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.