E-Ticarette yeni dönem nasıl olacak?

13.06.2017 - 16:16 | Son Güncelleme : 13.06.2017 - 16:23

Resmi Gazete'de yayımlandıktan sonra e-ticaret sektöründe konuşulan ve tüketici nezdinde de merak konusu olan güven damgası, zorunlu tutulmamakla beraber şirketlerin güvenli oluşu hakkında tüyolar veriyor.

Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ’in 6 Haziran 2017 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandı. E-Ticaret ve İnternet Hukuku Derneği (E-Hukuk Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Avukat Gökhan Uğur Bağcı, konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamada hem sektörün hem de tüketicilerin merak ettiği sorulara yanıt verdi. 

GÜVEN DAMGASI NEDİR?

Güven damgası sistemi, e-ticaret sektöründeki şirketlere bir zorunluluk getirmemekle birlikte isteyen şirketlerin tebliğde düzenlenen koşullara uymak şartıyla aldıkları damgadır. İnternet siteleri üzerinde yayınlayabildikleri ve böylelikle müşterilerinin sitenin alışveriş için güvenli bir ortam sunduğunu ilk bakışta anlayabilecekleri bir sistemdir.

E-TİCARETTE GÜVEN DAMGASI ALMAK İÇİN GEREKLİ KRİTERLER NELERDİR?

Habertürk'te yer alan habere göre; Tebliğ kapsamında düzenlenen güven damgasının temel kriterleri, şirketlerin kredi kartı ile yapılan alışverişte kart güvenliğinin SSL olarak adlandırılan şifreleme yöntemleriyle sağlanması, sitede tutulan bilgilerin kötü niyetli kişilerin eline geçmesinin önlenmesi için düzenli olarak sızma testi yaptırılması, sitenin Türkiye’deki internet, e-ticaret ve ödeme sistemlerini düzenleyen mevcut mevzuata uygun olarak işletilmesi, sitede çocukları olumsuz yönde etkileyebilecek içeriklerin bulunmaması, tedarik ve lojistik süreçlerinin açık ve anlaşılır şekilde müşterilere sunulması, siteyi işleten ve hizmeti veren kişi ve şirketlerin bilgilerinin açık şekilde sunulması, müşterilerle etkin iletişim yöntemleri ile cayma hakkı, ayıplı ürün gibi talep ve şikayetlerin etkin şekilde çözümlenmesine yönelik sistemlerin sağlanması, e-ticaret sitesini işleten kişilerin daha önceden belirli suçlara karışmamış olması ve şirketin iflas etmiş olması halinde itibarın iadesinin sağlanmış olması olarak özetlenebilir.

GÜVEN DAMGASI KİM TARAFINDAN VERİLECEK?

Tebliğ’de güven damgasının Gümrük ve Ticaret Bakanlığı tarafından yetkilendirilecek "Güven Damgası Sağlayıcılar" tarafından verileceği düzenlenmiş durumda. Yani, güven damgası almak isteyen e-ticaret şirketleri, bunu doğrudan bir devlet kurumundan değil, ücreti karşılığında damgayı vermeye yetkili olan bir özel kuruluştan talep edecekler. Güven Damgası Sağlayıcıları da faaliyetlerini Bakanlık’ın denetimi ve gözetimi altında sürdürecekler.

Güven damgası için gereken kriterleri sağlayan e-ticaret sitelerine verilen güven damgası her yıl yenilenmesi gerektiğinden, bu damgayı kullanmaya devam etmek isteyen e-ticaret sitelerinin her yıl söz konusu kriterleri sağladığını ispat etmesi gerekecek.

GÜVEN DAMGASI NELER GETİRECEK?

Bir internet sitesinde yer alan güven damgası, bu sitenin oldukça kapsamlı şekilde düzenlenmiş olan kriterleri karşıladığını ve bu kapsamda özellikle kredi kartı ve bilgi güvenliğine yönelik gerekli tedbirleri aldığına ve damgayı bulundurmaya yetkili olduğu sürece bu tedbirleri almaya devam ettiğine yönelik bir sertifikasyon süreci. 

Müşteriler güven damgasının geçerli olup olmadığını da basit bir işlemle kontrol edebilecekler. Ancak bir internet sitesinde güven damgasının yer alması, bu sitenin siparişleri gerçekten yerine getirip getiremeyeceği, kendisine ulaşan cayma hakkı veya arızalı ürün gibi talepleri karşılayıp karşılamayacağı konusunda bir garanti oluşturmuyor.

GÜVEN DAMGASI ALMAK ZORUNLU MU?

Hayır. Güven damgası almak kesinlikle zorunlu değil. İsteyen şirketler bu damgayı alacak. Muhtemelen müşterileri nezdinde güven oluşturmak, kamuoyu nazarında güven damgası aldığını ön plana çıkararak bir prestij yaratma vesilesi olarak şirketler tarafından kullanılacak.

Henüz yetkilendirilen bir Güven Damgası Sağlayıcısı bulunmuyor. Bunun yanında güven damgası ücretleri belli değil. Gerek her yıl güven damgası ücreti ödenmesi gerekse de talep edilen kriterlerin sağlanması e-ticaret siteleri üzerinde bir mali yük oluşturacak. Ayrıca, Güven Damgası Sağlayıcılarının denetim yetkisi olduğundan, bakanlığın denetimlerinin yanı sıra bu şirketlerin de ayrıca denetim yapmaları söz konusu olduğunda ilave maliyetler ortaya çıkacak.

Tanınan internet siteleri tarafından yoğun şekilde kullanılmaya başlandıktan sonra bir endüstri standardı haline gelme potansiyeline sahip olan güven damgası, kanunen zorunlu olmasa da tüm e-ticaret sitelerinde bu damga bulunabilir.

Diğer taraftan, güven damgası olmasına rağmen müşterilere taahhütlerini yerine getirmeyen e-ticaret sitelerinin ortaya çıkması halinde, güven damgasına duyulan güvenin zedelenmesi ve dolayısıyla işlevini yitirme ihtimali de bulunuyor.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
  • KREDİ
106.862 Değişim: -0,05% Hacim : 6.910 Mio.TL Son veri saati : 18:10
Düşük 104.939 16.08.2017 Yüksek 107.924
Açılış: 107.123
3,5173 Değişim: 0,04%
Düşük 3,5164 17.08.2017 Yüksek 3,5183
Açılış: 3,51635
4,1434 Değişim: 0,12%
Düşük 4,1387 17.08.2017 Yüksek 4,1469
Açılış: 4,13865
145,06 Değişim: -0,01%
Düşük 145,04 17.08.2017 Yüksek 145,21
Açılış: 145,07
TL
Ay
%

bigpara

Copyright © 2017 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Matriks Bilgi Dağıtım Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.