Banka kartı cahili çıktık

23.07.2003 - 09:03 | Son Güncelleme : 23.07.2003 - 09:03

Visa AB Bölgesi adına Türkiye`de yapılan araştırma, ‘‘banka kartı cahili’’ olduğumuzu ortaya koydu. VISA Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, Türkler`in banka kartlarını gelişmiş ülkelerin tersine alışveriş yaparken değil, sadece ATM`lerden para çekmekte kullandıklarını söyledi.

Visa Türkiye`nin yeni Genel Müdürü Berna Ülman, Türkiye`de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirterek, ‘‘Süpermarket harcamaları kredi kartı, eğitim harcamaları ise çoğunlukla senet yoluyla yapılıyor’’ dedi. Ülman, Türkler`in banka kartlarını gelişmiş ülkelerin tersine sadece ATM`lerde kullandıklarını ve alışverişte kullanmadıklarını söyledi.

Visa AB Bölgesi adına Türkiye`de yapılan ve Türk tüketicilerinin harcama alışkanlıklarını ortaya koyan araştırmanın sonuçları dün düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.

Banka kartlarının her zaman ATM kartı olarak algılandığını, alışverişte kullanılacağının bilinmediğini belirten Ülman, banka kartının kredi kartı kabul eden her yerde geçtiğine dikkat çekti. Ülman, Türkiye`de 12 bin 500 ATM`ye karşı 600 bine yakın POS makinası bulunduğunu, banka kartı konusunda bilgi eksikliği nedeniyle, bu kartların yüzde 99.5 oranında ATM`lerden nakit çekimi için kullanıldığını kaydetti.

AB`DE YÜZDE 60

Avrupa Birliği`nde banka kartının alışverişte kullanım oranı yüzde 60 iken bunun Türkiye`de yüzde 0.5 olduğuna dikkat çeken Ülman şunları kaydetti: ‘‘Türkiye ATM`lerinden yılda 11 milyar Euro çekiliyor. Bugün Türkiye yüzde 77 oranında nakit kullanıyor. Bunu düşürmenin en önemli yöntemlerinden biri banka kartının alışverişte kullanımı. Banka kartının artıları para üstünü beklemiyorsunuz, harcama takibi olanağı elde ediyorsunuz. Daha iyi bütçe kontrolü oluyor, güvenlik ve küresel kullanım olanağı var.’’

Türkiye`de ulaşım ve ıvır zıvır yani kira, ekmek, gazete gibi temel harcamaların nakit parayla karşılandığını belirten Ülman, ‘‘Süpermarket harcamaları çoğunlukla kredi kartı ile yapılırken, eğitim harcamaları çoğunlukla senet yoluyla yapılıyor. Sağlık harcamaları ve temel dayanıklı tüketim malları da nakit yoluyla ödeniyor. Kişisel bakım, giyim, eğlence gibi isteğe bağlı harcamalardakredi kartı kullanılıyor. Genç kesim için iletişim, ulaşım, eğitim ve eğlence yaşamsal harcamalar arasında yer alıyor ve nakit ile gerçekleşiyor’’ dedi.

YÜZDE 99.5 NAKİT ÇEKİYOR

Visa`nın kişisel tüketim harcamalarındaki paylarını yüzde 6`dan yüzde 12`ye çıkarmak istediklerini belirten Ülman bir başka soru üzerine de Türkiye`deki bankaların sundukları ürünlerin pek çoğunun AB pazarlarını kıskandıracak durumda olduğunu anlattı. Türk ekonomisinin son derece iyi gittiğini belirten Ülman, ‘‘Alınan önlemlerin yürüdüğünü görüyoruz, yatırımlarımıza devam ediyoruz. İngiltere`deki ekiplerimizin de bakışı bu şekilde’’ dedi.

Türkler ‘taksitli ödeme sistemi’ne sıcak bakıyor

Berna Ülman, araştırma sonuçlarına göre, Türk tüketicisinin borçlanmayı sevmediğini, kredi kartına olumlu baktığını, gününde ödediği sürece borç olarak görmediğini belirtti. Ülman, ‘‘Tüketici faiz ödenen her şeyi borç olarak niteliyor. Bundan ötürü nakit çekimleri borç olarak kabul ediyor. Genelde borcuna sadık. Geri ödeyebileceği borçlar altına giriyor, girmek istiyor. Bütçe kontrolü istiyor. Bütçe kontrolüne olanak sağladığı için taksitli ödeme sistemlerine daha sıcak bakıyor’’ dedi. Tüketicinin finansal getirilerin artırılması, ek kaynak elde etme,kayıt tutma, güç ve prestij arayışı gibi talepleri karşısında kredi kartı kullanmayı tercih ettiklerini belirten Ülman, nakit tercih etme nedenlerini ise riskten kaçınma, huzurlu olma ve gizlilik olarak sıraladı.

Türk tüketicisinin ‘Osmanlı freni’ var

Visa Türkiye Genel Müdürü Berna Ülman, Türk tüketicisinin savunmacı ve ilerici etkiler arasında gidip geldiğini bildirdi. Ülman, ‘‘Savunmacı etki, kontrol mekanizmasını sabitleyen temel faktörler, gelenekler dahilinde otoriteye duyulan saygı, Osmanlı tarafımız. İlerici etkiler, özellikle 1980`li yıllardan itibaren ivme kazanan liberalizasyon ve batılılaşma olgusu, tüketiciyi harcama yapma konusunda cesaretlendiriyor’’ dedi.
Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
  • KREDİ
115.931 Değişim: -0,79% Hacim : 2.604 Mio.TL Son veri saati : 12:28
Düşük 115.930 19.01.2018 Yüksek 117.065
Açılış: 116.724
3,7810 Değişim: 0,17%
Düşük 3,7611 19.01.2018 Yüksek 3,7884
Açılış: 3,77475
4,6441 Değişim: 0,43%
Düşük 4,6015 19.01.2018 Yüksek 4,6484
Açılış: 4,62405
162,42 Değişim: 0,91%
Düşük 160,54 19.01.2018 Yüksek 162,53
Açılış: 160,96
TL
Ay
%

bigpara

Copyright © 2018 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Matriks Bilgi Dağıtım Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.