Bakan Albayrak sektörü dinliyor

29.10.2018 - 09:25
Bakan Albayrak sektörü dinliyor | Ekonomi Haberleri

Eylül ayında otomobil ve hafif ticari araç satışlarındaki yüzde 68’lik kaybın ardından ekim ayında da pazarın 25 bin adedin altında tamamlayacağına ilişkin beklentiler otomotiv sektörünü tam anlamıyla köşeye sıkıştırdı.

İşte Hürriyet gazetesi yazarı Emre Özpeynirci'nin bugünkü yazısı...

Sektör yetkilileri son 2 ay için en azından geçici bir ÖTV indirimi beklerken, hükümet kanadından henüz bir ses çıkmaması ise endişeleri artırmış durumda. Yılın son 2 ayına ellerindeki stoka bağlı büyük stresle giren otomotiv sektörü kara kara ne yapacağını düşünüyor, devletten müjdeli haber bekliyor.

Bu doğrultuda İstanbul-Ankara arasında adeta mekik dokuyan sektör temsilcileri destek alabilmek için büyük mücadele veriyor. Geçen hafta Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) yönetimi Ankara’da Hazine ve Maliye Bakanı Berat Albayrak’ı ziyaret edip bunu sosyal medyadan paylaşınca hemen ‘ÖTV inecek’ dedikoduları patlak verdi. Bunun üzerine hemen dernek başkanı Murat Şahsuvaroğlu’nu arayıp sordum. Şahsuvaroğlu, hem bakanı hem de bakan yardımcısını ziyaret ettiklerini ama şu an için söylenecek bir şey olmadığını, zaten gündemlerinin farklı olduğunu belirtti. Ama bir gelişme olması halinde haber vereceğini de sözlerine ekledi. Yani Bakan Albayrak, sektör yetkililerini kabul edip sorunları dinliyor. Bu olumlu bir gelişme. Umarım dinleyip, not aldıktan sonra bakanlığı hızla harekete geçirip, otomotiv sektörüne rahat nefes aldıracak bir desteği acil olarak devreye sokar. Aksi takdirde sektörün durumu gerçekten çok vahim.

Mikrofonu uzattığım Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün, piyasanın çok durgun olduğunu doğrulayarak, “Her zaman bir umut vardır. Kasım ve aralıkta pazar biraz hareketlenir” yorumunu yaparken, Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Başkanı Ali Bilaloğlu ise sektöre yönelik bir destek konusunda henüz kendisine ulaşan bir bilgi olmadığını belirtiyor.

Otomotivde son 2 aya yönelik bir ÖTV indirimi devreye girer mi girmez mi, çok kısa zamanda belli olur.

FİLO ARAÇ ALAMIYOR SEKTÖR DARALIYOR

Intercity’nin patronu Vural Ak ise otomotiv pazarındaki daralmanın en büyük sebeplerinden birinin filo kiralama sektörünün son 3 aydır yeni araç satın almaması olduğunun altını çizerek, “Sektörün sıfır araç alamamasında bankaların etkisi var. Filo kiralama sektörü bankalarımız için çok iyi ve büyük bir pazar. Yaşanan tecrübeleri de dikkate alarak sektörümüze yeniden kredi vermelerini bekliyoruz. Bankalar mali durumu yetersiz ve proje bazında rasyonel olmayan fiyatlamalara kredi verip vermemeyi daha iyi değerlendireceklerdir. Hem satın alınan aracın kendisi hem de müşteri ile yapılan kiralama sözleşmelerinden doğacak kira alacağı son derece düzenli bir geri ödeme garantisi oluşturduğundan sektörümüz kredilendirmeye çok uygundur” yorumunu yapıyor. Diğer taraftan LeasePlan Türkiye Genel Müdürü Türkay Oktay ise yeni araç alınamadığı için Türkiye’de ikinci el araçların yeniden kiralanmasına yönelik eğilimin her geçen gün arttığını söylüyor. Oktay son dönemde bu şekilde 2 bin araç kiraladıklarını da sözlerine ekliyor. Yani Türkiye’de şirketler ödemeleri daha uygun olduğu için 2.el araçları kiralamaya başlamış.

MİSAFİRLERİN OTOMOBİLLERİ NE OLACAK?

GEÇEN hafta Rolls Royce ve Lotus’un Türkiye distribütörü Artuğ Aysal aradı ve Türkiye’de geçici olarak ikamet eden yabancıların kullandıkları araçlarla ilgili yaşanılan sıkıntılardan bahsetti. ‘Misafir araç’ yönetmeliğindeki yeni düzenlemeler ile hem Türk firmalarının zarar gördüğünü hem de devletin vergi kaybı yaşadığını söyleyen Aysal, bu konuda Ticaret Bakanlığı’na yazı gönderdiklerini belirtti. Aysal’ın söylediklerini özetlemek gerekirse; “Türkiye’ye yatırım ve çalışma maksadıyla gelen yabancıların ‘misafir araç’ kapsamında getirip Türkiye’de tescil etmek istediği aracın kendi ülkesinden adına tescilli olarak getirme zorunluluğu varmış. Mevcut uygulama şartlarını yerine getiremeyen yabancılar ihtiyaçlarını triptik (geçici süreli) araçlar getirerek karşılıyormuş. Böyle olunca da Türkiye’de MTV ödemiyor ve sigortaları da yurtdışında araçları aldıkları ülkelerde yapılıyormuş. Bazı yabancıların ülkelerinde ise sağdan direksiyonlu araçlar kullanılıyor. Dolayısıyla bu kişilerin ülkemizde araç tescil edebilmesi yeni uygulama ile mümkün görünmüyormuş. Çünkü sağdan direksiyonlu araçların Türkiye’de trafiğe tescili yasak. Yine bazı yabancı ülkelerdeki araçlarda ihracatta geri alınamayacak vergiler mevcutmuş. Bu ülke vatandaşları kendi araçlarını Türkiye’ye getirip misafir araç yönetmeliği kapsamında tescil etmek istediklerinde araçlarını ihraç ederek getirirlerse ilk iktisaptaki ödemiş oldukları vergiyi kaybediyorlarmış. Araçlarını kendi ülkelerinde trafikten çekmeden getirdiklerinde ise hem kendi ülkelerinde hem de ülkemizde MTV ve sigorta ödemek zorunda kalıyorlarmış. Bu ülke vatandaşları da yeni uygulamadan sonra araçlarını triptik olarak ülkemize getirip kullanmayı tercih ediyormuş.”

Artuğ Aysal, misafirlere daha kolay ve çabuk araç edinme imkanı sağlanması gerektiğini belirterek bakanlıktan şu taleplerde bulunmuş: “Türk firmalarının misafir araç edinme şartlarına haiz yabancılara serbest bölgelerde ve gümrüklerde araç fatura edilebilme şartlarının oluşturulması ve bu işlemlerin kolaylaştırılması adına misafirin yurt dışında kendi adına plaka mecburiyeti şartının kaldırılmasını talep ediyoruz.”

Sektörün büyük sıkıntılar yaşadığı bugünlerde bu önemli bir sorun olarak görülmeyebilir ama bence bakılmasında yarar var.


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
98.678 Değişim: -0,65% Hacim : 4.714 Mio.TL Son veri saati : 14:57
Düşük 97.867 26.03.2019 Yüksek 100.260
Açılış: 99.990
5,5126 Değişim: -0,69%
Düşük 5,4709 26.03.2019 Yüksek 5,5936
Açılış: 5,5507
6,2755 Değişim: -0,32%
Düşük 6,2003 26.03.2019 Yüksek 6,3539
Açılış: 6,29545
232,89 Değişim: -1,23%
Düşük 231,77 26.03.2019 Yüksek 237,71
Açılış: 235,80

bigpara

Copyright © 2019 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.