2019’da 2’nci el patlaması olacak

03.12.2018 - 09:28 | Son Güncelleme :
2019’da 2’nci el patlaması olacak | Ekonomi Haberleri

2015, 2016 ve hatta 2017 yılında iç pazarda yaklaşık 1 milyon adetlik satışlara ulaşarak yılların hayalini gerçekleştiren otomotiv sektörü için 2018 ise bir hayli ilginç geçiyor.

İşte Hürriyet gazetesi yazarı Emre Özpeynirci'nin bugünkü yazısı...

İlk çeyreğe önemli sıçramayla başlayan, ikinci çeyrekte duran, üçüncü çeyrekten itibaren ise kur ve faizlerdeki artışla tam anlamıyla çöken sektör, son 2 ayda ise ÖTV ve KDV indiriminin desteğiyle yeniden hareketlendi. 1 Kasım’dan itibaren showroomlardaki trafik ekim ayına göre 4-5 kat artarken, resmi olmayan rakamlara göre geçen ay toplam otomobil ve hafif ticari araç satışları 65-70 bin adedin arasında gerçekleşti. Yani kasım ayının ilk 2 haftasında 60 bin adetler telaffuz edilirken, satışlar 70 bin adetlere dayandı. Bu ekim ayındaki 21 bin adetlik satışa göre 3 katın üzerinde bir sıçrama demek. Ama tabii ki geçen yıla göre hâlâ yüzde 32 gibi bir düşüş söz konusu. Markaların fiyatlarda ÖTV indirimine ek olarak kampanyaları devam ettirmesi halinde aralık ayında satışlar 80-90 bin adedi bulur, bu da pazarın yılı 650 bin adetlerde kapanmasını sağlar. Kuşkusuz eylül ayında yüzde 68, ekimde yüzde 77 daralan pazarın yılı yüzde 32 daralmayla kapatması ‘kötünün iyisi’ olarak değerlendirilebilir.

##$HABER_1450967$##

ÖTV İNDİRİMİ SÜRECEK Mİ?

Ama uzun süredir asıl soru; “2019’da ne olacak?” Çünkü sektör yetkilileri 2019 öngörülerini yaklaşık 400 bin adet mertebesine göre yapıyor. Bu da 2018’e göre pazarın yüzde 38, 2017 yılına göre ise yüzde 60 civarında düşeceği anlamına geliyor.

İşte bu noktada kafalar karışmış durumda. Çünkü markalar ve distribütörler ellerinde kalan stoka ve yapılan öngörülere bağlı olarak 2019’da ÖTV indiriminin devam etmesi gerektiğini söylerken, müşteriyle direkt temas eden yetkili satıcılar ise 2. el otomobil stokları yüzünden pek ÖTV indirimi istemiyor. Bunu ana markalardan çekindikleri için dile de getiremiyorlar ama ortada bir gerçek var. Çünkü ÖTV indirimiyle birlikte sıfır otomobil fiyatlarındaki gerileme, ellerindeki 2. el fiyatlarını da indirdi. Böyle olunca, büyük finansal yük almış durumdalar. Şu an satsalar büyük zarar edecekler, satmasalar stok maliyetleri artacak.

O yüzden 2019 yılında en azından ÖTV indirimi olmazsa, 2. el fiyatlarının daha makul bir seviyeye oturacağını ve tamamen bu araçların satışına odaklanabileceklerini belirtiyorlar.

2019 yılı pazarı için net bir şey söylemek mümkün değil. Ama bir gerçek var ki, sıfır otomobilden çok 2.el araçlar satılacak. Bu araçların 100 bin adedi ilk 6 ayda peyderpey gümrüklerden çekilecek 1 yaşındaki sıfır otomobiller, diğerleri yıl sonunda satılmış gibi gösterilen sıfır 2.el araçlar ve gerçekten stoklarda bekleyen kullanılmış araçlardan oluşacak. O yüzden bunları 400 bin adede eklersek aslında pazarın toplamda 2018’i geçme durumu bile olabilir.

Aslında sihirli bir değneği olsa, otomotiv sektörü 2019’u pas geçip direkt 2020’ye atlamak isteyecektir

BU VİDEO İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR


Bu haberi okuyanlar bunları da okudu
 
  • BIST
  • DOLAR
  • EURO
  • ALTIN
95.953 Değişim: -0,94% Hacim : 2.334 Mio.TL Son veri saati : 18:00
Düşük 95.899 22.04.2019 Yüksek 96.452
Açılış: 96.390
5,8372 Değişim: 0,48%
Düşük 5,7966 22.04.2019 Yüksek 5,8602
Açılış: 5,8096
6,5723 Değişim: 0,46%
Düşük 6,5155 22.04.2019 Yüksek 6,5880
Açılış: 6,5419
239,15 Değişim: 0,33%
Düşük 237,83 22.04.2019 Yüksek 240,78
Açılış: 238,36

bigpara

Copyright © 2019 Tüm hakları saklıdır.
Hürriyet Gazetecilik Matbaacılık A.Ş.

YASAL UYARI:
Piyasa verileri Foreks Bilgi İletişim Hizmetleri A.Ş. tarafından sağlanmaktadır. Üye girişi yapılan Canlı Borsa sayfaları haricinde Hisse senedi verileri 15 dk gecikmelidir. Tahvil-Bono-Repo özet verileri her durumda 15 dk gecikmelidir.

Burada yer alan yatırım bilgi, yorum ve tavsiyeleri yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti; aracı kurumlar, portföy yönetim şirketleri, mevduat kabul etmeyen bankalar ile müşteri arasında imzalanacak yatırım danışmanlığı sözleşmesi çerçevesinde sunulmaktadır. Burada yer alan yorum ve tavsiyeler, yorum ve tavsiyede bulunanların kişisel görüşlerine dayanmaktadır. Bu görüşler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım kararı verilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir. Bununla beraber gerek site üzerindeki, gerekse site için kullanılan kaynaklardaki hata ve eksikliklerden ve sitedeki bilgilerin kullanılması sonucunda yatırımcıların uğrayabilecekleri doğrudan ve/veya dolaylı zararlardan, kar yoksunluğundan, manevi zararlardan ve üçüncü kişilerin uğrayabileceği zararlardan dolayı Hürriyet Gazetecilik ve Matbaacılık A.Ş hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

BIST isim ve logosu "Koruma Marka Belgesi" altında korunmakta olup izinsiz kullanılamaz, iktibas edilemez, değiştirilemez.

BIST ismi altında açıklanan tüm bilgilerin telif hakları tamamen BIST'e ait olup, tekrar yayınlanamaz.